Bukefalos 28 år!

Erfarenhet av bark under kross på ridbana?

A

Andreas2

Hej alla duktiga och trevliga hästmänniskor! Har sökt bland gamla trådar här i forumet och försökt hitta något om erfarenheter av bark under ridlagret i en uteridbana, men hittar väldigt lite, så därför:

Ska bygga en ridbana modell lågbudget på en gammal rejält ojämn äng. Under själva ängsytan är det just bara jord och sten, för ganska många hundra år sen var det sjöbotten.

Planen är att gräva bort ängsytan/växtligheten, jämna till, på med en (?) decimeter bark för att det inte ska bli för stumt (ungefär som standardtipset om att strö kross direkt på en jämn ängsyta och lämna växtligheten kvar) och sen överst på det en decimeter ridlager 0-8 stenkross.

Någon som har erfarenhet av nån ridbana gjord på liknande sätt, eller har något annat förslag?

Är jättetacksam om nån har nåt att berätta! :)
 
Sv: Erfarenhet av bark under kross på ridbana?

Problemet som jag ser det är att barken kommer att förmultna, det tar max 10 år sen är den borta.

Men jag förstår din tanke, en av de bästa ridbanor jag har ridit på hade underlag av bark. Kan du inte göra tvärtom, stenmjöl först och sen på med barken som ridlager? Då kan du ju fylla på efterhand.
 
Sv: Erfarenhet av bark under kross på ridbana?

Fast red du på den när den var blöt?
Min erfarenhet av bark-banor är att dom blir hala, såphala...:crazy:

Till TS: Jag förstår också din tanke, men jag tror inte att det är en bra idé. Bark antingen multnar och blir jord eller så kommer den upp och blir hal.
Kan du inte titta på gummiflis som underlag under slitytan?
Jag har faktiskt bättre erfarenheter av gummiflisbanor än av barkbanor -tro det eller ej ;)
Annars är väl ett lager natursand ganska "sviktigt" också :idea:
 
Sv: Erfarenhet av bark under kross på ridbana?

Men varken gummiflis eller natursand är särskilt miljövänligt, så det hade jag inte valt framför bark iaf... Är det ens tillåtet med gummiflis nu för tiden?

Men visst kan jag tänka mig att barkbanor blir hala, men kanske om man blandar slitlagret, bark och stenmjöl..?
 
Sv: Erfarenhet av bark under kross på ridbana?

vi har barkflis mix i vårt ridhusunderlag och det är toppen. tyvärr kan det ju dock inte jämföras med en uteridbana där det utsätts på ett helt annat sätt för väder och vind.

som ngn annan skrev så förmultnar det och måste fyllas på/bytas efter hand. fast det måste alla underlag, betydligt tidigare än en 10 års intervall, som var argumentet till varför det inte var så lyckat så där ser jag inte riktigt ett legitimt skäl : )

just barkmix enligt det underlag vi har, ger ett väldigt trevligt underlag, lätt, bra grepp, och lagom svikt. suveränt tycker jag.
 
Sv: Erfarenhet av bark under kross på ridbana?

tänkte skriva det samma, jag har ridit på barkbana och det var inte roligt. :crazy:

lägger du barken underst så kommer den bli jord ganska snabbt, men om det bara är ett extra lager du är ute efter så borde det ju inte göra nåt. hade du lagt grus direkt på ängen hade du ju också haft jord underst...
 
Sv: Erfarenhet av bark under kross på ridbana?

Stort tack alla för svar! :bow: Men det här är nog inte det lättaste att reda ut... :confused:

Problemet som jag ser det är att barken kommer att förmultna, det tar max 10 år sen är den borta.

Fast är du helt säker på att det går så fort när den ligger skyddad under krossen?

Kan du inte göra tvärtom, stenmjöl först och sen på med barken som ridlager?

Nja fast då är jag rädd att det, som flera andra är inne på, blir väldigt halkigt.

Bark antingen multnar och blir jord eller så kommer den upp och blir hal.

Fast kommer den verkligen upp när den ligger under packad kross?

Kan du inte titta på gummiflis som underlag under slitytan?

Det känns lite konstigt att gräva ner gummi utomhus faktiskt... skulle nog föredra ett naturmaterial.

Annars är väl ett lager natursand ganska "sviktigt" också

Hmm när sand ligger överst blir det nog ett slags svikt, men frågan är om hårt packad sand som ligger under kross verkligen sviktar?


som ngn annan skrev så förmultnar det och måste fyllas på/bytas efter hand. fast det måste alla underlag, betydligt tidigare än en 10 års intervall, som var argumentet till varför det inte var så lyckat så där ser jag inte riktigt ett legitimt skäl : )

Mmm men om nu barken multnar jättefort så är det en ganska komplicerad operation byta ut den när den ligger under ett krosslager....

lägger du barken underst så kommer den bli jord ganska snabbt, men om det bara är ett extra lager du är ute efter så borde det ju inte göra nåt. hade du lagt grus direkt på ängen hade du ju också haft jord underst...

Jo. Men som sagt, frågan är hur snabbt det egentligen går för barken att bli jord?

Sen kan man ju förstås undra hur stor skillnad det på bark och jord, är det kanske lika bra att sätta ett jordlager där under krossen från början istället för bark?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp