Bukefalos 28 år!

Erikssons film om tömkörning

Araminta

Trådstartare
Moderator: Flytta om denna ligger fel. Jag vet inte helt själv.

Någon som har sett "Hästena arbete i töm" av Anders Eriksson? Vore trevligt med lite recenssioner :) Även andra tips på filmer/böcker som behandlar tömkörning uppskattas! :bow:
 
Sv: Erikssons film om tömkörning

Jag har sett denna, det var dock ett tag sedan, här kommer en kort recension från det jag kommer ihåg:

Del 1 -Hästens arbete i töm -1h
Intressnt och bra! Kan dock tycka att han visar sig lite väl"på styva linan" (lr hur man säger...) när han visar hur han tar en tvååring (tror jag) som endast haft täckesgjord några få gånger, ensam i ett ridhus och tömkör denna för första gången, men det gick ju bra så...
Har riktigt bra funderingar/tips kring hästens form och förutsättningar för att man ska kunna arbeta hästen i ändamålsenlig form. Tycker jag iaf.

Del 2 Utrustning - 9min
Del 3 Tömsättning- 6min
Del 4 Tömhantering - 4min
Del 5 Positioner - 6min
Del 6 Longering - 3min
Tar dessa delar på samma gång, då jag kommer att röra ihop dem oavsett...

Utrustning - bra synpunkter, men pratar mycket om den egendesignade däckeln...
Tömsättning och tömhantering ger massor av bra tips och fakta.
Positioner är filmad nästan rakt uppifrån vilket ger en väldigt bra illustration över hur en (välskolad) häst reagerar när man byter position...
Longering, även här en del bra tankar/funderingar...

Annat om Tömkörning:
Körning - Från koja till slott
Återigen Anders Eriksson...
Väldigt bra exempel på "problemhästar" och hur man kan jobba med deras svagheter och styrkor.
Tror att det är i denna filmen som han bl.a. visar kort galopp på fyrkantsspåret - "detta är inget man ger sig på i första taget" :grin:

Hästens arbete i töm finns ju som bok...

Det är allt jag kommer på för tillfället - hoppas att det var till hjälp...
 
Sv: Erikssons film om tömkörning

Det var du verkligen! :bow: Glädjande att just positionsdelen var bra för det är just det jag sliter med (hästen kan allt, jag har knappt longerat tidigare).

Filmen om körning blir ett eventuellt senare köp, även om den är frestande då det är just körning jag skulle vilja hålla på med. Har dock inte möjlighet just nu så då känns inte dvd:en fullt så givande.
 
Sv: Erikssons film om tömkörning

Filmen om körning blir ett eventuellt senare köp, även om den är frestande då det är just körning jag skulle vilja hålla på med. Har dock inte möjlighet just nu så då känns inte dvd:en fullt så givande.

Den är väldigt givande ang. tömkörning tycker jag, jag lånade den på bibblan i stan, kanske du har tur och den finns på din bibbla?

Undrar om han inte har gjort ännu en film om tömkörning, förresten, kanske är den jag svamlar om?? - den fanns iaf på bibblan den med isf... :D
 
Sv: Erikssons film om tömkörning

Har redan provat bibblan och de verkar inte ha något alls av honom. Ska kolla igen för det vore onekligen enormt smidigt!

Av hans hemsida att döma så finns det bara en... eller är jag blind?
 
Sv: Erikssons film om tömkörning

Jag såg filmen för länge sedan och kommer inte ihåg så mycket förutom när han visade hur man skall hålla tömmarna. Det så ganska komplicerat ut och gick med blixtens hastighet. Fastän jag såg om det avsnittet flera gånger blev jag inte klok på hur han gjorde.
 
Sv: Erikssons film om tömkörning

Av hans hemsida att döma så finns det bara en... eller är jag blind?


det har funnits en annan förut, jag köpte en (VHS) för ca 8 år sen som hette Tömkörning, tror jag. Den verkar inte finnas längre, så den har nog blivit ersatt med den nya. Hittar inte min gamla och minns inte heller mycket från den så jag vet inte hur den var i jämförelse med den nya :cool:
 
Sv: Erikssons film om tömkörning

Ser man på! :bow: Tyvärr verkar det vara vhs som gäller med den, har bara dvd-spelare hemma.
 
Sv: Erikssons film om tömkörning

Jag såg filmen för länge sedan och kommer inte ihåg så mycket förutom när han visade hur man skall hålla tömmarna. Det så ganska komplicerat ut och gick med blixtens hastighet. Fastän jag såg om det avsnittet flera gånger blev jag inte klok på hur han gjorde.

Tack för synpunkt :bow: Det var lite det jag var rädd för skulle gälla hela filmen, har ofta den känslan när det kommer till instruktionsfilmer att allt eg. går lite för fort. Du har inget minne av hur du upplevde resten av filmen? Gick allt lika fort?
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 166
Senast: Acto
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 659
Senast: Butros
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 099
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp