Bukefalos 28 år!

"Ersättningspengarna" vid en utdömning

Evergreen

Trådstartare
Lite dumt formulerat, men ni förstår kanske?...

Iaf, måste hästen vara avlivad innan man får tillbaka dom?
 
Sv: "Ersättningspengarna" vid en utdömning

Ja, du skickar in en avräkningsnota från nödslakten eller slakteriet, alternativt från veterinären om den avlivats av veterinär, till försäkringsbolaget.
 
Sv: "Ersättningspengarna" vid en utdömning

Det behövs ingen avräkningsnota, det räcker med fakturan eller liknande med, bara hästens identitet framgår på den.

Dvs det är precis som Mia R säger, att du måste skicka in ett intyg på att hästen är död, sen får du pengarna.

Om du tar bort hemma med lantbrukstjänst får du ett papper som talar om att de hämtat X kg häst (och sen en faktura i brevlådan), eller så får du en kontantnota direkt (om du betalar kontant). Den räcker sålänge det finns hästnamn eller liknande styrkt på det. När jag tog bort unghästen så skrev killen av uppgifter ur passet (namn, regnummer och födelseår) ochs krev på själva lappen om 'hämtning, häst, upp till 400 kg'. Det skickade jag in och försäkringsbolaget var helt nöjd.

Sen fick jag fakturan senare.

Bara så man inte sitter och tycker 'men jag fick ju ingen avräkningsnota, vad gör jag nu?'.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 218
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: Roheryn
·
Hästvård Någon mer som upplever att hästarna är trötta av pälssättningen redan nu? Min är sedan några veckor tillbaka. Till och med kollat temp...
Svar
10
· Visningar
1 075
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 153
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp