Ett fåååår!

Megs

Trådstartare
Sedan i söndags har ett får knallat omkring på vår gårdsplan, på lördagen såg vi honom på vägen en bit från oss...
Uppenbarligen kommer han från nån annan gård i krokarna men närmaste gården jag har sett som har just får ligger en bra bit bort så man vet ju inte hur länge han drivit omkring ensam. (Jag kallar honom Bertie :D)

Som sagt så har han nu varit på vår gård sen i söndags och har hjälpt mig med att klippa gräsmattan (:laugh:) och också ätit upp mina jordgubbsplantor (:mad:).
Tillvidare är Bertie numera därför instäng in en av inhängnaderna som det vanligtvis brukar vara kor i, just nu tom. Jag har gett honom lite halm och hö så att han kan tugga på detta och där finns automatikst vatten.

Jag hyr bara huset på gården och är inte på något vis involverad i gården i sig men jag har pratat med vår granne om han vet (det visste han inte men han skulle höra sig för i området) och lämnat meddelande på telefonen till min hyresvärd men han har inte återkommit.
Jag har också meddelat ägaren i vår lokala lilla butik/bensinstation med tanke på att alla i byn brukar ju komma dit för att tanka osv så att han kan framföra till ev bönder som kommer in och fråga om någon saknar ett får.

Vad gör jag med fårstackaren nu då?
Om jag inte hör av nån ägare så kommer jag snart att släppa ut det i en hage istället så att han kan få riktigt gräs, problemet där är bara att hagen som ligger närmst är väl en halv hektar eller så så om ägaren dyker upp kan det bli lite knivigt att fånga ett får på så stor areal... Fast det kanske inte är mitt problem :angel:
Jag tycker synd om fåret men samtidigt tycker jag att inte detta är mitt "problem" då det inte är varken mitt får eller min gård. :mad:

Tur i oturen för fåret är jag ju djurvän även om jag inte vet ett skvatt om just får så han har tugg o vatten istället för att irra omkring på vägarna och riskera att bli påkörd.
 
Sv: Ett fåååår!

Är han/hon märkt i öronen? Då går det ju spåra ägare/uppfödare på det viset.
 
Sv: Ett fåååår!

Som tidigare svarat, har fåret öronbrickor (Vilket det SKA ha!) så är det lätt
att spåra. Beroende på hur brickan ser ut ska där finnas ett SE-nummer som
är bundet till fårets uppfödare. Med det borde du kunna ringa jordbruksverket
och få hjälp med att spåra det.

Inget som en icke får/ko-ägare tänker på förstår jag ju men har du hört med
hag/ko-ägaren om det är ok att fåret går där?
Jag hade aldrig velat släppa in ett främmande får i våra hagar med tanke på smittor
som kan finnas. Bara en lite off topic-tanke :angel:
 
Sv: Ett fåååår!

Fåret hittade sin ägare morgonen efter att jag la ut tråden så han är hemma, safe and sound!

Kan dock återkomma med bildbevis på rackaren...
 

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 447
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik Hej, för att fatta mig kort:) Jag har en foderhäst som enligt avtalet ska vara i fyramånader på prov för att sedan övergå i tillsvidare...
2
Svar
35
· Visningar
2 867
Senast: Liten
·
Hundträning Varning för ett argt inlägg! Ibland undrar jag hur hundägare tänker. Att de liksom blir kränkta när man säger till att de måste ha...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 005
Senast: Grazing
·
Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
6 711
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp