Bukefalos 28 år!

Ett par frågor ang. höns

aiquen

Trådstartare
Jag har nu letat runt lite på SJV:s hemsida, men kan inte direkt riktigt hitta något specifikt ang. måttbestämmelser för hållande av ett mindre antal hönor, så nu frågar jag här:

- Om man har några hönor (runt 5-7 stycken inkl. tupp) och sommartid låter dem gå lösa ute under dagarna - räcker det då att nattetid ha dem i ett 145 cm x 145 cm (d.v.s. ~2 kvm) stort utrymme inomhus eller är det alldeles för litet? Och måste/bör man ha en inhägnad utegård även om man har frigående höns?

- Måste höns få komma ut även vintertid eller kan man hålla sina hönor (5-7 st) inomhus i ett utrymme på säg 14-15 kvm hela vintern?

Någon som har koll?
 
Sv: Ett par frågor ang. höns

Det är fullt lagligt att ha såpass få höns på den ytan, inget problem, även om jag jälv skulle ha större. Det beror ju dock på vad det är för höns också, de finns ju i både olika stl och olika temperament. Hönsgård är inget måste, men om riskerna för fågelinfluensa ökar så kan du istället tvingas ha dem inomhus. Det går bra att ha dem inne på vintern, och med den ytan de får då så lär de vara ganska nöjda ändå.
 
Sv: Ett par frågor ang. höns

Det är som Nordsvensken säger, men jag vill gärna lägga till att du på det utrymmet ska ha med sittpinnar, reden, vatten och foder.
En fråga, varför får dom inte vara ute på vintern?

LIA
 
Sv: Ett par frågor ang. höns

Tack för svaren!

Och för att förtydliga så har jag inga större eller långtgående planer på att skaffa höns *nu*, så jag är egentligen bara allmänt intresserad av om det ö.h.t. skulle vara praktiskt möjligt att ha höns här i de utrymmen som finns, o.s.v. Det är helt enkelt kul att fundera och drömma lite. :laugh:
 
Sv: Ett par frågor ang. höns

Jag har varit inne där och läst, men tycker att det hela är ganska luddigt. Dessutom verkar mycket mest rikta sig till ägg- och kycklingproducenter som har flera hundra (eller kanske rentav tusentals) djur, och inte till "hobbybonden" som kanske bara vill ha runt 10 hönor gående på gården.
 
Sv: Ett par frågor ang. höns

finns jätte bra böcker på bibblan oxå som e lite mer inriktat på hemma höns vill säga inte ägg eller kycklingproduktion....
 

Liknande trådar

Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 194
Senast: aprilia
·
Lantbruksdjur För några veckor sedan hade vi 13 fullvuxna höns, nu har vi fyra kvar. Det började med att en enda försvann. Sedan var det lugnt i ett...
Svar
19
· Visningar
7 224
Senast: Luff
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 416
Senast: moonstruck
·
E
Övr. Katt Jag skall flytta från ett hus på 5 r.o.k. med stor tomt till en lägenhet på 3 r.o.k. med balkong på tredje våningen. Katten flyttar med...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp