Ev tjuvbetäckning..

Boxen är 15m2 och hon är strax över 160 :) så den är godkänd är det något tillskott som kan vara farligt för eventuella fölis om hon äter ? Äter nu fri tillgång på hösilage 4kg d&h build up 1 dl mineraler 3dl soya 4 dl olja nästan 1 kg krafft muskel.. Kom även att tänka på att hon ätit kortison en period, farligt för fölis ??
 
Är så nervös så jag snart spricker... Veterinären kommer ut och kollar mitt sto på fredag och se om det gömmer sig en liten prins eller prinsessa där inne... Lång historia kort. Jag köpte en 2 åring den 8 februari 2014 som valack... jag hade veterinären ute på annat ärende och bad han då kolla på min 2åring som var väldigt liten (föräldrar på ca 165-175 han var 152) och då känner han på honom och konstaterar att det är en hingst som inte har släppt ner kulorna men var fullt könsmogen ändå.. detta var den 28 mars. Nu tillbaka till stoet, hon har varit väldigt mager hela sommaren och jag tycker inte hon har visat något intresse för 2åringen den tiden de gick tillsammans utan var mest elak mot honom. men sen skadade hon sig i augusti och vi var med henne till vet och vägde henne i samband med detta (420kg) hon blev behandlad för sin skada och började lägga på sig väldigt mycket. så nu står jag här i slutet av november med mitt lilla sto på ca 550kg...

Hon kollar väldigt mycket på sin mage, har blivit väldigt sur och reserverad i boxen men jättemysig i gången. Svullen framför juvrena och jag har fått för mig att hennes mage rör sig annorlunda..(betydligt mer än tidigare och så spänner hon den spec vid mat och vatten intag.

lägger in bilder i komentarer.. Så vad tror ni ?? dräktig eller bara tjock ? :)
Nyfiken, är det ett föl eller inte:)
 
Han tog blodprov... Jag som väntat så med spänning. Han tyckte det va onödigt att droga ner henne för att känna och hon är ju isf så långt gången så det visas på blodprov
 
Låter lite konstigt, man behöver ju inte droga för att göra en rektalundersökning, och vid en sån får man svar direkt. I alla fall har jag alltid fått det av mina kunniga och erfarna veterinärer.
 
Jag har 2 bekanta som köpt nya hästar och som efter drygt 6 månader började misstänka att deras nya ston var dräktiga.

Bägge togs det blodprov på.
Den ena var negativt på det provet.
Den tjejen har nu en stor fin 2 åring som ska ridas in till våren.

Den andra tjejen fick ett positivt prov i början på detta år, då hade hon ägt stoet i ca 5-6 månader.
Men det har ännu inte ploppat ut något föl, och nu är det taget ett nytt prov för några veckor sedan och gissa vad det visade.......
Positivt ;)

Undrar hur länge hästar kan visa att dom är dräktiga ?
Det är ungefär 3 år sen hon hade föl, och hon gick sommaren 2013 i blandad flock med bl.a ett års hingstar. Men hade hon blivit dräktig med honom borde hon ha fölat nu efter drygt 1.5 år.
Hon kan ju också ha kastat fölet men det vore konstigt ifall ingen hade sett något då det finns folk i eller runt stallet och hagarna hela tiden.
Men då borde hon väl ändå inte fortfarande ha positivt blodprov, eller ? ? ?

Så enligt min erfarenhet är blodprov inte 100% tillförlitliga.....
 
Fast en hingst som inte släppt kulorna brukar inte ge fertila spermier. De blir för varma av att ligga inne i kroppen och utvecklas inte ordentligt.
 
Jag har 2 bekanta som köpt nya hästar och som efter drygt 6 månader började misstänka att deras nya ston var dräktiga.

Bägge togs det blodprov på.
Den ena var negativt på det provet.
Den tjejen har nu en stor fin 2 åring som ska ridas in till våren.

Den andra tjejen fick ett positivt prov i början på detta år, då hade hon ägt stoet i ca 5-6 månader.
Men det har ännu inte ploppat ut något föl, och nu är det taget ett nytt prov för några veckor sedan och gissa vad det visade.......
Positivt ;)

Undrar hur länge hästar kan visa att dom är dräktiga ?
Det är ungefär 3 år sen hon hade föl, och hon gick sommaren 2013 i blandad flock med bl.a ett års hingstar. Men hade hon blivit dräktig med honom borde hon ha fölat nu efter drygt 1.5 år.
Hon kan ju också ha kastat fölet men det vore konstigt ifall ingen hade sett något då det finns folk i eller runt stallet och hagarna hela tiden.
Men då borde hon väl ändå inte fortfarande ha positivt blodprov, eller ? ? ?

Så enligt min erfarenhet är blodprov inte 100% tillförlitliga.....
Fast försäkringsbolagen godtar ju blodprov efter vissa dagar i fosterföl försäkring om jag inte minns fel eller det blivit ändrat ?
Och då torde det ju vara tillförlitligt?
 
Boxen är 15m2 och hon är strax över 160 :) så den är godkänd är det något tillskott som kan vara farligt för eventuella fölis om hon äter ? Äter nu fri tillgång på hösilage 4kg d&h build up 1 dl mineraler 3dl soya 4 dl olja nästan 1 kg krafft muskel.. Kom även att tänka på att hon ätit kortison en period, farligt för fölis ??
Min fick inte ens behandlas för sin mugg med cortisonpreparat.
 
@Illern Stoet är nog dräktigt skulle jag gissa på. Men alltså jag blir förundrad över din veterinär? I våras kunde vet rekommenderat dig att köra till seminstation eller klinik för att göra ett ul och kolla i fall hon var dräktig eller inte. I dagsläget om hon är dräktig är det förstås direkt olämpligt att köra för att kolla henne. Om ni i stallet har så häst och vet har en vägg mellan sig vid undersökning borde det gå bra:).
 
Jag har använt mig av blodprov på ett antal ston här, och det har visat korrekt varje gång. De ska ha nästan lika stor tillförlitlighet som ett ultraljud, och även sådana kan ju visa fel en och annan gång ....
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 120
Senast: animalasia
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 250
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 996
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 513
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp