Bukefalos 28 år!

Experter: Patientsäkerheten i djursjukvården hotas

Jordbruksverkets förslag innebär att det räcker med en två veckor lång utbildning för att få utföra uppgifter som sövning av djur. ”Hästägare är sannolikt ovetande om förslaget och den risk som uppstår för deras djur om förslaget går igenom” skriver experter från Länsveterinärföreningen och SLU i ett debattinlägg. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Blo...ter-Patientsakerheten-i-djursjukvarden-hotas/
 
Humanvården har ju samma problem. Problemet som jag ser det är att de som sitter med pengarna vägrar ta in verkligheten. De anser att människor är utbytbara och kör slut på de som finns och tar problemet sedan. Det där sedan har varit en verklighet länge men de vägrar ändå att inse problemet och löser det med tillfälliga lösningar som den här vilket gör allt sju resor värre och mycket dyrare i slutänden.
Precis så är det.
 
När jag läser själva ändringsförslaget blir förutsättningarna litet tydligare, kring kompetenskrav och utbildningar. Sen är jag inte för att luckra upp kompetenskrav på det här området, tvärtom, men den här diskussionen är nog inte helt svart/vit.
 
När jag läser själva ändringsförslaget blir förutsättningarna litet tydligare, kring kompetenskrav och utbildningar. Sen är jag inte för att luckra upp kompetenskrav på det här området, tvärtom, men den här diskussionen är nog inte helt svart/vit.
Intressant. Ska läsa den när jag har tid :) .

Undrar hur försäkringsbolagen ställer sig till detta? Borde inte de också bli lite fundersamma när riskerna eventuellt ökar?
 
Precis så är det.
Jag tror att det kommer att bli ännu mer så här när större företag tar över, och allt fler tjänster inom dessa företag innehas av icke-veterinärer. Om man, t.ex., har varit chef över K-rauta så kanske man inte tänker på samma sätt som en veterinär hade gjort?
 
Jag tror att det kommer att bli ännu mer så här när större företag tar över, och allt fler tjänster inom dessa företag innehas av icke-veterinärer. Om man, t.ex., har varit chef över K-rauta så kanske man inte tänker på samma sätt som en veterinär hade gjort?
Det här problemet fanns innan kedjorna tog över.
Det här varnade man för redan innan lagen ändrades men inget gjordes då. Det utbildades för få djursjukskötare och alla som kunde ta legitimation på övergångsregler gjorde det.
 
Jag tror att det kommer att bli ännu mer så här när större företag tar över, och allt fler tjänster inom dessa företag innehas av icke-veterinärer. Om man, t.ex., har varit chef över K-rauta så kanske man inte tänker på samma sätt som en veterinär hade gjort?
Man kanske tänker o agerar bättre som chef än om man varit veterinär.
 
Man kanske tänker o agerar bättre som chef än om man varit veterinär.
Man kan tänka och tro olika om detta. Personligen tror jag att det är viktigt att djursjukvården bemannas av de som kan just djursjukvård. Precis som att det är viktigt - tycker jag - att chefen för en skola är en person som har skolbakgrund. Som då till exempel har varit lärare innan, och förstår pedagogik och skolans speciella behov och problem.
 
Håller med. Man är inte automatiskt en bra chef för att man är veterinär. Erfarenhet av branchen kan vara bra men behöver inte alltid vara en nödvändighet.
Självklart blir man inte automatiskt en bra chef för att man är veterinär, lika lite som man automatiskt blir en bra rektor för att man är lärare. Men, jo, jag tycker att erfarenhet av branschen som man ska leda är en nödvändighet. Jag har haft både och, och jag vet var jag står i frågan.
 
Ja det är brist på riktigt. Särskilt märks det på de stora sjukhusen där bristen gör att de legitimerade får arbeta mycket natt för att hålla igång jouren. Det i sin tur gör att många söker sig till andra arbetsgivare för att få bättre arbetstider.
Hade kanske gått att få en del som väljer att lämna yrket eller de större ställena att stanna om man erbjöd bättre löner och arbetsvilkor. Det ökar däremot kostnaderna vilket ger högre priser för djurägare och det verkar ingen vara intresserad av. Eller vad tror du @bettysmatte
Eller lägre vinst för riskkapitalisterna :angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ”Bestäm er Jordbruksverket, antingen är hästen ett sällskapsdjur eller ett jordbruksdjur.” Hästuppfödaren Jocke Wallenberg är missnöjd...
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Pudlan
·
  • Artikel
Hästnyheter Inom landets djursjukvård finns en stor oro för framtiden - bristen på legitimerade djursjukskötare. Vissa arbetsuppgifter får endast...
Svar
7
· Visningar
1 322
Senast: Tingeling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp