Export till Malta??

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Nu är jag ute på väldigt okänd mark känner jag, men aja -

Satt just och kollade på lite travhästar på STC jag haft kontakt med tidigare (i egenskap av ridtravare, är ju ingen travmänniska). Visste redan rätt mycket om själva hästarna, men fick för mig att kolla upp stammen lite mera också. Vilket jag också gjorde.
Inga direkt märkvärdiga saker, tills jag kom till en hästs mamma. Hon stod som exporterad till Malta :eek: :confused:What?!
Nu var det visserligen länge sedan, hennes avkomma som jag ridit är född -90, och hon själv i början av 80-talet. Och hon exporterades till Malta i mitten av 90-talet.

Men varför? Vad ska gamla trav-avelston göra på Malta? :confused:
Solsemester? :rofl:

Någon vänlig mer travinsatt människa som skulle vilja förklara?
 
Det är väl det vanligaste slutet på karriären för svenska travare helt enkelt. Näst Trapalanda kanske.
 
Njae, knappast den vanligaste vad? Inte för att jag har någon statistik, men av alla de travare jag hittills har varit inblandad i på ett eller annat sätt har hittills tre stycken exporterats till Malta. En avsevärt större andel har blivit ridhästar, fölston eller slaktade.
 
Rättelse, två har blivit exporterade till Malta. Den tredje var visst exporterad till Spanien upptäckte jag nu när jag kollade.
 
Malta har en ganska stark travkultur. De hästar som inte går bra i Sverige går väldigt bra på Malta (om man ska generalisera). Travbanan Marsa finns men det är också den enda travbanan. Annars simmar man mycket med sina hästar, och backtränar de oerhört mycket.
Så man kan köra in en liten peng där, de har inte samma prispengar som i Sverige (inte ens i närheten). De har heller inte samma utgifter som i Sverige så lite plus går man nog iallafall :D
 
- Nu är jag ute på väldigt okänd mark känner jag, men aja -

Satt just och kollade på lite travhästar på STC jag haft kontakt med tidigare (i egenskap av ridtravare, är ju ingen travmänniska). Visste redan rätt mycket om själva hästarna, men fick för mig att kolla upp stammen lite mera också. Vilket jag också gjorde.
Inga direkt märkvärdiga saker, tills jag kom till en hästs mamma. Hon stod som exporterad till Malta :eek: :confused:What?!
Nu var det visserligen länge sedan, hennes avkomma som jag ridit är född -90, och hon själv i början av 80-talet. Och hon exporterades till Malta i mitten av 90-talet.

Men varför? Vad ska gamla trav-avelston göra på Malta? :confused:
Solsemester? :rofl:

Någon vänlig mer travinsatt människa som skulle vilja förklara?

Nej jag förstår inte heller vad ett avelssto ska på Malta att göra eftersom de normalt importerar starthästar i stället för att föda upp själva.
 
Viss avel förekommer även på Malta även om det inte är så utbrett. Sedan är det så att Malta har högre åldersgräns (om det ens finns någon gräns) för när hästar inte får tävla längre än vad vi har här.
Om det här stoet redan gått i avel i Sverige så var hon kanske dräktig när hon åkte till Malta och då har ju köparen kanske fått en väldigt fin ung travhäst i det fölet på Malta.
 
Viss avel förekommer även på Malta även om det inte är så utbrett. Sedan är det så att Malta har högre åldersgräns (om det ens finns någon gräns) för när hästar inte får tävla längre än vad vi har här.
Om det här stoet redan gått i avel i Sverige så var hon kanske dräktig när hon åkte till Malta och då har ju köparen kanske fått en väldigt fin ung travhäst i det fölet på Malta.
På Malta finns i princip inget bete och allt foder inklusive hö importeras från fastlandet. Att föda upp själv är med andra ord både dyrt och rent praktiskt svårt eftersom tillgången till ytor för hästarna att röra sig på är väldigt begränsad. Fast att det är dyrt att frakta dit hästar borde det alltså ändå vara billigare, enklare och säkrare att köpa färdiga tävlingshästar.
 
På Malta finns i princip inget bete och allt foder inklusive hö importeras från fastlandet. Att föda upp själv är med andra ord både dyrt och rent praktiskt svårt eftersom tillgången till ytor för hästarna att röra sig på är väldigt begränsad. Fast att det är dyrt att frakta dit hästar borde det alltså ändå vara billigare, enklare och säkrare att köpa färdiga tävlingshästar.
Visst är det så men det finns de som ändå föderupp hästar på Malta. Både inhemska korsningar och renrasiga travhästar föds på Malta
 
Det gick en dokumentär för ett (bra) tag sen om gamla travare om fick kånka runt på turister ur inte allt för djurvänliga perspektiv.
 

Liknande trådar

Avel Satt och kollade på resultatet från några ponnytävlingar på lokal nivå nu. Och slogs av en sak; I stort sett alla ponnyer hade okänd...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 642
Senast: Lavinia
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 897
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 293
Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp