Bukefalos 28 år!

Exportera häst till Finland

M

Midlingur

Sökte bland de gamla trådarna, men har inte hittat några personliga erfarenheter från någon som exporterat hästar till Finland.

Hur gör man (vilka papper behövs osv)?
Hur mycket kostar hela kalaset när man pratar om moms och tullavgift, om hästen kostar 15.000 SEK?
Transportfirmor som kör från Skåne till Finland - var hittar man det? Har försökt leta på nätet, men har inte lyckats hitta något. Kanske någon här som känner till en firma?
 
Sv: Exportera häst till Finland

Tror inte det är så kostsamt...det är ju ett EU land det med...Men har du firma så att du är registrerad för moms...Jag har sålt hästar till norge och finland...inga större problem...men jag har aldrig stått för kostnaderna..utan köparen som importerar får själv stå för alla kostnader...Varför ska du stå för dessa kostnader??
 
Sv: Exportera häst till Finland

Jag skickade ett sto föl till Finland. Resan sa köparen gick på ca. 450 euro. Hästen måste ha med sig ett pass och vetrinär intyg från jordbrusvverkets veterinär.En vanlig veterinär duger inte. Sedan så har ju arab ett exportpapper som man skall fylla i med.Om det är en arab så tillkommer det en exportkostnad på 1250 kr med.
 
Sv: Exportera häst till Finland

om den ska över till fasta Finland e de nog inte några större problem... Vet dock inte va dom tar för avgift i tullen...

Själv bor jag på Åland och hit är de specialregler... Vart e de som du ska ha hästen?
 
Sv: Exportera häst till Finland

Kostar inget alls. Ingen tull mellan EU länder. Dock måste man ha ett friskhetsintyg från distriktveterinären men det vet de när du ringer till dem.

Vi gjorde som så att vi körde upp hästen till stockholm och de hämtade honom där i hamnen. Han fick det superbra och det är det bästa jag någonsin gjort var att sälja honom till de köparna. Han har haft det superfint hos dem och har fått åldras med behag. Detta var en fälttävlanshäst ett fullblod.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 209
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 480
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: kma
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp