Bukefalos 28 år!

Exteriör!

carre10

Trådstartare
Hej alla avelskunniga!

jag skulle väldigt gärna vilja ha hjälp med att få beskrivet / bilder på hur en häst skall se ut exteriört för att vara bra!
Blir bara snurrig när jag läser info om vad som exeriört är önskvärt.
Tex hingst kalendern;
- Lång manke / Kort manke....Vilket vill man ha?
- Högställd / Lågställd / Kvadratisk / ....Vad vill man ha?
- Korset, sluttande eller rakt?

Osv..
Skulle va väldigt tacksam om ni ville förklara hur dagens hästar skall se ut!
Lägg gärna in bilder.

Tack på förhand!:laugh:
 
Sv: Exteriör!

intressant tråd... ska följa den!


Dock har anser jag mig ite ha tillräcklig kunskap för att kunna ge dig svar:)
 
Sv: Exteriör!

Det beror helt på vad du ska ha hästen till och vad rasstandarden är.

Tex så vill man ju inte ha en högställd travare men man vill hemskt gärna ha en högställd dressyrhäst.
 
Sv: Exteriör!

Glömde att skriva att det är halvblod jag menar. Både hopp o dressyr.
Ju mer jag tänker på det, ju mer förvirrad blir jag.:eek:

Hur ser en djup bog ut? Är det bra?
Liggande bog?
Djup bål?
Och hur ser en perfekt halsansättning ut? Ofta står det " något låg ". Hur ser man det?
Lägg gärna in bild o beskriv på den hästen vad som är bra / mindre bra.

Tack på förhand:bump:
 
Sv: Exteriör!

Det finns en jätte bra bok med bilder tror den heter hästens exteriör . Där står om olika raser, vad man strävar efter för modell av häst och varför och det finns mängder av bilder.
 
Sv: Exteriör!

Det bästa är att åka runt på utställningar och titta på massor av hästar och om det finns möjlighet att gå en extriörkurs.
 
Sv: Exteriör!

Och det näst bästa är om ni ville hjälpa till såhär;)

Jag skall se om jag hittar en exteriör bild på någon häst, så kan ni som vill kommentera...?
 
Sv: Exteriör!

carre10
Här är en häst jag hittade. 8 år. Kanske inte lätt att se, blev mörkt.http://s291.photobucket.com/albums/ll314/carre10/?action=view&current=carremobil355.jpg
 
Sv: Exteriör!

Och det näst bästa är om ni ville hjälpa till såhär;)

Jag skall se om jag hittar en exteriör bild på någon häst, så kan ni som vill kommentera...?

Jag tycker bruksprovsresultaten är ett rätt bra sätt att lära sig. Finns på asvh:s hemsida, vad jag vet, och då har du en bra uppställd bild av varje hingst, tillsammans med ett exteriöromdöme. Mycket lärorikt!
 
Sv: Exteriör!

Det beror helt på vad du ska ha hästen till och vad rasstandarden är.

Tex så vill man ju inte ha en högställd travare men man vill hemskt gärna ha en högställd dressyrhäst.
Mja...
Det man inte vill ha inom travet är högrektangulära hästar, vilket innebär att de är högre än de är långa.
Lågrektangulär häst är längre än de är höga.
En högrektangulär travare är kort i kroppen och det gör att de har svårt för att så plats med bakbenen under sig utan att slå ihop med frambenen.

Högställd är inte detsamma som högrektangulär. Högställd innebär i princip långbent, dvs att benens längd är längre än bålens djup. Och lågställd = kortbent.

teoretiskt sett kan en häst vara högställd och lågrektangulär samtidigt, eftersom dessa båda begrepp speglar olika saker.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
904
Senast: viltmilla
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 479
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 427
Senast: Intejag
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 155
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp