Bukefalos 28 år!

"få get fet"

Kramtizzlan

Trådstartare
Har en get som jag skulle villja få upp i hull!
En ganska gammal hona! Hon är kollad av vet, tänder å så!

Äter nu då krosshavre o fårpellets!
Men det går för sakta tycker jag, någon som har ett bra tips för en get som behöver bli lite rundare!?
 
Sv: "få get fet"

Glömde ju skriva det. Japp avmaskad för ca 3 veckor sedan!
Veterinären gjorde det när hon var ute!
 
Sv: "få get fet"

Bra sätt att få magstörningar om man inte är väldigt noga med att grovfoderbehovet täcks, getter är grovfoderätare.
PL
 
Sv: "få get fet"

Jo grov foder äter dom ju! Hö, havre o pellets då! Finns det någon annat bätter foder? Den get som jag vill få upp i hullet brukar få äta tills hon är mätt, inga jätte mängder men så hon blir nöjd!
 
Sv: "få get fet"

Korn, betfor, bullar och BANANER...
Getter behöver mycket socker för sin foderomvandling...

Korn vet jag ju att dom gillar tror att dom åt det förr, betfor gick inte hem =) Testar banan i morgon... Dom kanske tycker det är lite smaskens, har testat mycket annat i frukt väg men icke bara knäckebröd duger =)
 
Sv: "få get fet"

Bra sätt att få magstörningar om man inte är väldigt noga med att grovfoderbehovet täcks, getter är grovfoderätare.
PL


Ja givetvis... Kanske skulle poängterat att de ska ha fri tillgång på grovfoder. Men det var för mig en ren självklarhet att de fick..
Men de behöver även socker för att hålla magarna igång och smälta fodret..
 
Sv: "få get fet"

Nej de behöver inte socker även om rimliga mängder socker stimulerar våmfloran.
I första han bör man se till att grovfodret är näringsrikt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: "få get fet"

Om geten är på väg upp i hull så låt det ta sin tid, nyttigare för geten o lättare att bromsa i tid.
PL
 
Sv: "få get fet"

När det gäller getters utfodring florerra allehanda myte,r delvis beroende på att getter är väldigt anpassningsbara.
I grunden är getter selektiva buskätare vilket innebär att de klarar sigp å grova delar om det behövs men håller sig till de mer näringsrika delarna när möjlighet ges. I nödfall är de troligen bättre utnyttjare av riktigt grovt foder än vad får är.
PL
 
Sv: "få get fet"

När det gäller getters utfodring florerra allehanda myte,r delvis beroende på att getter är väldigt anpassningsbara.
I grunden är getter selektiva buskätare vilket innebär att de klarar sigp å grova delar om det behövs men håller sig till de mer näringsrika delarna när möjlighet ges. I nödfall är de troligen bättre utnyttjare av riktigt grovt foder än vad får är.
PL

Dom har tyvärr inte fri tillgång till buskar o dyl (skulle väl inte vara något kvar iofs) men dom får självklart grenar o sådant flera grr i veckan! O det älskar dom! :love:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 668
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 345
Senast: Dentaku
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
796
Senast: Nova123
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp