Bukefalos 28 år!

Få hästen att sluta skita i stallgången?

Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

Asså, nu tycker jag ni är skittaskiga.
Om nu TS anser att detta är ett jätteproblem så kan ni väl hjälpa till i stället för att var så taskiga.
Tycker ni skall skärpa er!!!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Här kommer mitt råd: :angel::p
N345_452.jpg
 
Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

Glom inte hur viktigt det ar att hasten faktiskt kan/vill gora sina behov aven nar den inte ar i sin egen box.
Hur gor man annars pa tavling/traning?
I var sport ar det iallafall extremt viktigt att hasten bade kissar och bajsar for att inte fa problem under varmning/lopp. Om man da lart hasten att den inte far bajsa pa gangen ar det ju fruktansvart trist om dess prestation gar ner pga den ar nodig? Tex berommer jag hastarna nar de skiter pa gangen, oavsett hur irriterande det ar att behova springa fram och tillbaka med skyffeln. Dessutom lars de att kissa pa kommando vilket ar annu viktigare med tanke pa dopingtester efter loppet. Himla mkt smidigare nar de gar pa ett par minuter an tva - trimmar som jag ocksa haft hastar som gjort (dock inte "tranade" utan mest troligen bannade av deras tidigare skotare.)
 
Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

Vad gör man för att få hästen att sluta skita i stallgången?
Asså han behöver inte ens vara nervös eller behöva göra det, han bara gör det.. Av vana kanske, jag vet inte. Men det är fruktansvärt irriterande och jag undrar vad jag ska göra för att få honnom att sluta med detta?

Låt nu pålle lägga sitt bredband när han finner behov för det.... Man ska inte reta upp sig på massa baggisar..finns värre ting att irritera sig över... annars kanske en "My little Ponny" vore att föredra:D dom bajsar mig veterligt inte NÅNSTANS:banana:
 
Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

Min bajsar också "jämt" i gången.
Gärna en gång innan ridtur, 1-2 ggr på ridturen helst MITT i vägen! , och sen 1 gång efter ridturen.



Folk i mitt stall brukar klaga på att hon/våra andra hästar bajsar så mkt.
"Hon/de får för mkt mat".
Funderar på att höja fodret ännu mer bara för att de ska få mer att mocka.

:devil:
 
Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

Folk i mitt stall brukar klaga på att hon/våra andra hästar bajsar så mkt.
"Hon/de får för mkt mat".
Funderar på att höja fodret ännu mer bara för att de ska få mer att mocka.

:devil:

:rofl::bow::banana:
 
Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

Jag förstår faktiskt vad du menar, jag har en häst som är likadan :p
Mina andra hästar kan då och då bajsa i gången som alla andra, men denna gör det VARJE gång man ställer henne där, både före och efter man har ridit. Hon har alltid gjort så.
Det är faktiskt lite jobbigt att alltid behöva springa och plocka upp bajs, dessutom luktar hennes bajs så äckligt också, bättre då att hon bajsar i boxen där inte lukten sprids så långt :D

Antagligen är det någon typ av nervositet som gör att hon alltid måste bajsa. Även om man inte ser på henne att hon skulle vara nervös så vet de ju att något kommer hända när man ställer de i gången. Varför hon måste skita när hon kommer in också vet jag inte... Fast hon bajsar sällan när man rider så hon är väl nödig när man kommer in ;)

Inte så mycket att göra åt mer än att låta de gå in i boxen en liten stund innan man sätter de i gången, om de har varit ute. Också ha grepen nära till hands i gången :D

Luktar det illa så det något som inte står rätt till i magen på hästen.

Själv uppskattar jag en färsk bajshög där jag kan försäkra mig om att doft, färg och form är normalt.
 
Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

Bajsar hästen så är den bajsnödig. That's it. Hästar pottränas inte till att bajsa där det "passar" att bajsa. Som en annan nämnt, det är väl bra om de inte går och håller igen för att man tränat bort det (hur man nu tränar en häst till att inte bajsa). Låt hästen göra det den behöver utan varken bannor eller beröm...
 
Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

Annars har jag ett råd, sluta binda hästen i gången, fixa iordning den i boxen
 
Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

Men tänk så praktiskt att lära pålle bajsa på kommando. Man skulle tex kunna få den att bajsa på chefens veranda om chefen varit dum, i exets brevlåda och så vidare. Vilket vapen!
 
Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

*kl*

Den som tycker det är jobbigt när hästen skiter EN gång i stallgången kan få byta häst med mig ett par veckor! :p

VARJE gång skiter hon minst 2 ggr innan ridning, minst 1 gång under ridning och minst 1 gång efter ridning.
Och jag slår vad om att hon gör det för att sätta in sin doft för är jag där och plockar bort skiten då krystar hon ut mer och fortsätter jag plocka bort så fortsätter hon krysta ut, vissa gånger har hon till slut tagit i så det syns för att det ska komma ut en boll så att säga, och då har hon skitit stora högar minst 2-3 ggr innan. :p
Sopar jag däremot bara bak högen till ett hörn så håller hon oftare tätt tills vi kommer in igen.
 
Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

*KL*

Och efter att i två år levt med en som ALLTID pinkat på gången, så bajsa på gången? A walk in the park..
 
Sv: Få hästen att sluta skita i stallgången?

Kl
slaskmärren jag rider hon bajsar alltid på gången.. ett par gånger,gärna pinkar hon också. även fast hon ofta gör båda delarna i hagen innan vi går in och får komma in i boxen en stund innan sadling ect.( detta är en häst som bär på lite nerver, en tävlingstravare som har insett att det är jobbigt att springa fort när man är nödig så då måste man göra det rejält innan...:rofl:)

på ridlektionerna kan hon med fördel pinka ett par gånger( värst var det när hon lyckade klämma ur sig pink 4 ggr på en timme ) för att komma undan arbete en stund

Orkar man irritera sig på en sådan banal sak så är det nog ganska jobbigt att hålla på med hästar
 

Liknande trådar

Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 038
Senast: Tossa90
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 889
Senast: SiZo
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 692
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp