Bukefalos 28 år!

"Fäkt"-skadad i bogen

Iaraphel

Trådstartare
Ni som har erfarenhet/eller vet något om. sådana fläkt-skador som kommer då hästen halkar (utåt med ett framben). kan ni titta hit?

För en månad sedan blev min älskling halt, hade ingen aning om vad det va, misstänkta att det satt i begen eller hoven då han inte hade någon svullnad/varmhet i benen någonstans. Hovslagaren var ute dagen efter och hittade början till strålröta vilket han sa då var anledningen till hältan, hästen reds då det inte skulle vara någon fara, ej halt utan lite oren emmellanåt, (nästan bara skritt). Hästen blev dock inte bättre, två hovslagare togs ut inom två veckor (en av dem var den vi haft ute först) och sa att strålrötan var helt borta.
Då hästen innan haft en skada i bogen som endast gick att behandla med massage/kiropraktik, så fick vi idag ut den kriopraktor som innan behandlat hästen och bad honom känna igenom, se om han kunde hitta/göra något eller om vi skulle åka till djursjukhuset och röntga. Han kände igenom, och konstaterade att han hade muskelbristning i bogen som då troligtvis kommit från att hästen fläkt sig.
Eftersom hästen blivit bättre efter att ha varit i hage/skrittats så sa han att det borde bara vara muskelskada- hade dte varit mer som skadats så borde han blivit sämre. Han sa att vi skulle avvakta 2-3 veckor och se om han blev bättre (under dessa veckor skulle hästen skrittas lite varrannan dag och masseras), blir han inte bättre ska vi åka in med honom.

Men samtidigt känns det hemskt att bara "gå och vänta", vill ju egentligen åka in nu direkt, men det är minst 6h bilfärd till närmsta bra djursjukhus..
Vet att det brukar vara livade debatter om huruvida man ska låta veterinär eller kiropraktor behandla/avgöra skada.
Själv är jag så osäker (känner mig som en usel hästägare), men som sagt har jag innan haft mycket högt förtroende för denna man då han hittade en skada och behandlade och fick hästen frisk, som veterinärerna letat och behandlat i flera år utan resultat. Samtidigt vet jag att veterinärer kan sin sak.
Men hur avgör man då om det är något för en veterinär?
Om det nu bara är muskler som skadats, kan då en veterinär göra något, syns sådant på röntgen?


Sedan... Om man tänker framåt...
Om det är mer än muskler som skadats så finns det inget att göra, eller?
Och om det är muskler och det läker ihop bra, hur lång tid tar det ungefär (självklart indiviudellt) tills han är "frisk", en månad? ett år?, 5 år? (hästen är 14..)

Tacksam för svar!
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Hej - min generella uppfattning är att DIAGNOS ska ställas av en leg veterinär eftersom dessa är legitimerade av Socialstyrelsen och ger dig ett skydd som hästägare (t ex när det gäller försäkringsfrågor). En veterinär som felbehandlar kan bli av med sin legitimation, medan vi andra glatt kan fortsätta behandla så länge vi lyckas få kunder.

Sen finns det många som är duktiga, kiropraktorer, equiterapeuter, massörer m fl som hjälper enormt många hästar och säkert är din kiropraktor en av dem.

En fläkskada i ett framben innebär att skulderbladet (som bara sitter fast vid bålen med hjälp av muskler) "slits loss" från bålen dvs du får bristningar i de muskler som håller ihop frambenet och bålen. Du kan få muskelbristningar t ex i bringan, på skulderbladets insida och mellan frambenen. Vilka muskler som skadas beror lite på hur frambenet har glidit (rakt åt sidan, framåt, bakåt). Om muskelskadan är för stor borde det rent logiskt finnas risk för att de muskler som är kvar inte orkar hålla bålen mellan frambenen så att skadan blir värre. Detta är inte heller något jag har läst eller sett utan något jag tror, baserat på den kunskap jag har om hur hästens kropp är konstruerad. Kanske någon kan bekräfta eller dementera?

Bogleden är en led som har dåligt med ligament och är beroende av sin muskelkorsett på utsida och insida för att vara stabil. Om muskler som stabiliserar bogen har skadats kan du få en glappande led som kanske snedbelastas. Utan att veta detta säkert gissar jag att du på sikt kan få en ledskada.

Muskelskador syns inte på röntgen. När det gäller muskelskador rent generellt så läker de ganska snabbt. Problemet är att det kan bli bindvävsbildning (ärr) som gör vävnaden mindre elastisk. Därför rekommenderar man ofta idag att försöka ha hästen i rörelse så gott det går så att de nya muskelfibrerna stimuleras att bli elastiska. Man ska hålla hästen igång.
Lejonelle
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Ok, tack för svaret!

Som sagt har han gått med dettai en månad (eftersom vi var nästan helt säkra att det var pga strålröta..), och han har blivit bättre.

Men borde vi ändå åka ner nu direkt och kolla på djursjukhus, eller ska vi avvakta.
nu är han lite halt på morgonen efter att ha stått i boxen (står inne mellan 21-07. Blir bättre av att gå i hagen, och blir bättre efter att han skrittats.

Om jag förstod dig rätt så är det bra om han rör sig, (sålänge dte inte blir sämre givetvis) men vi riskerar då att det som är helt inte håller...?
*låter logiskt*.

om vi säger att vi nu har otur och detta inte håller, tar man bort dem direkt eller blir det massa behandlingar då?, och i sådana fall kan hästen någonsin komma tillbaka? (Tror inte jag är en ¨sådan som bara vill ha häst som går rida fullt ut, men har haft hästen i hela dens liv och är medveten om att han inte mår bra om han inte hålls igång)

Kirorpaktorn visade och lät mig känna där man kunde känna en förhårdnad-hård klump i *tillfälligt hjärnsläpp*, ja där framme mellan frambenen, vi konstaterade att han int ehaft det innan och han sa att detta då var muskelbristningen, han var lite stel/hård runt om där och efter lättare massage mjuknades det upp en aning.


Tacksam för alla svar
/J- orolig-
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Jag läste någonstans om att en användare har haft detta problem med sin häst, kan du inte konstakta den och höra hur de löste saken. Jag är inte riktigt säker, men nog vill jag minnas att det var något inte ung som hade en sådan erfarenhet.
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Hej hej,
jo jag är här.
Jag vet ALLT om fläkskador i bogen.

1. Man utesluter att det kan vara något annat.
2. Man väntar.
3. Numera går det att operera om nerven svullnat upp och kommit i kläm.
4. Man väntar.

Ibland så blir det bra c:a 50% av fallen och ibland inte, det kan ta upp till ett år innan man vet hur det gick.

Min är numera efter många år användbar i körning och till lättare ryttare m.h.a. PG-beslag.
Det tog c:a 3 år och en inkörning att komma dit.
Vi har tömkört väldigt mycket, det har vi.
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Jag fick lite bråttom i morse och hann inte riktigt skriva klart. Att försöka hålla hästen i rörelse upp till den gräns när man gör skadan värre är viktigt för återbildningen av muskelfibrer men precis som du själv inser så är det lätt att gå över gränsen. En mindre muskelskada läker oftast utan problem, andra muskler kan också ta över den skadade muskeln funktion så att hästen fungerar normalt.

En stor skada är en svårare sak. Precis som Inte Ung beskrev så kan nervskadorna ställa till det ytterligare eftersom trasiga nerver gör att signalerna mellan hjärnan och muskeln inte går fram vilket i sin tur gör att muskeln inte kan växa till sig. Kroppen har en fantastisk förmåga att reparera sig men visst är en fläkskada en allvarlig skada.

mvh
Lejonelle
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Finadyn är smärtstillande och antiinflammatoriskt.
Som Ipren ungefär.
Min häst fick det för att ta ned svullnaden på den inflammerade stora nerven som går under bogbladet.
Numera så opererar man sådant.
Man mejslar ut ett större utrymme till nerven så att den inte längre ligger i kläm.
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

uhaa..
Men om en nerv kommer i kläm så märker man det eller? svullnar upp utvändigt också eller?

*peppar peppar* så verkar han bli bätte för var dag, väntar på veterinären nu, ska komma nån dag (har svårt att få hit en bra hästveterinär, så den spm ska komma kommer helst bara om man är flera, vilket vi är nu), så får vi se om vi behöver åka in nu, eller om vi ska avvakta...
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

En muskelbristning läker inte, men om man låter hästen masseras regelbundet och motioneras så slipper man hårda knölar som kan bli ivägen för musklernas arbete och man behåller hästen smidig, sen beror det helt från fall till fall hur pass återställd hästen blir...
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Iaraphel skrev:
uhaa..
Men om en nerv kommer i kläm så märker man det eller? svullnar upp utvändigt också eller?
Det syns inte utanpå, nerven ligger under bogbladet.
Men hästen blir oerhört halt.
Runt 3-4 grader halt är vanligt.
Och så går hästen med ett konstigt rörelsemönster.
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Hur visade din häst sin skada? Jag funderar på om det kan vara nåt sånt min häst varit med om.. Han är knackig i början av ridpasset, kanonfin i mitten & efter en liten skritt så blir han halt.. Jag kan inte se nån logik i det här..kan det kanske vara nån nerv eller nåt som spökar, eller en muskelupphakning.. Han är märkbart sämre musklad på ena sidan runt bogen..
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

sante skrev:
En muskelbristning läker inte, men om man låter hästen masseras regelbundet och motioneras så slipper man hårda knölar som kan bli ivägen för musklernas arbete och man behåller hästen smidig, sen beror det helt från fall till fall hur pass återställd hästen blir...


ok, hua. Hade veterinären ute idag, höll med mig om att det var något fel i bogen och troligtvis fläktskada, fått remiss till djursjukhuset nu.
s¨å de ska ta ultraljudsgojs och kolla, bland annat.
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Inte_Ung skrev:
Det syns inte utanpå, nerven ligger under bogbladet.
Men hästen blir oerhört halt.
Runt 3-4 grader halt är vanligt.
Och så går hästen med ett konstigt rörelsemönster.

Ok, hade som jag skrev över här veterinären ute idag. Han skrev att hästen INTE var halt, och inte visade något på böjprov, MEN att hästen hade ett kort, stötande steg. (fick förklara att hästen i vanliga fall har stort, luftigt steg, då han nu nästan springer som en häst med "normal"-gång.
Men har fått remiss till djursjukhuset nu...
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Var är hästen halt?
DU sa att det blir värre i slutet och då börjar hästen halta? LIkadant på mjukt som hårt underlag?
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Sorry..lite taskigt förklarat.. Hältan visar sig i att han sätter ner vänster fram betydligt hårdare än höger. Spelar ingen roll om det är mjukt eller hårt underlag.
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Kanske kan det vara så att din häst är lite låghalt?
Inte så ovanligt som man skulle kunna tro, även om det för det mest är så obetydligt att det inte märks.
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

Hmm..jaa kanske det.. men då borde det ju ändå bero på något.. Om människor blir låghalta, dvs inte varit det förut, så brukar det ju kunna vara en kota som hamnat fel eller så.. Kanske är det så på hästar oxå?
 
Sv: "Fäkt"-skadad i bogen

En av mina låghalta (hans mor var det också) blev hjälpt med en sula på den hov,där benet var lite kortare.
Han blev också sämre gradvis då det blev viss förslitning av att gå snett.
I början med sula var han också lite sämre än vanligt. Han fick helt enkelt träningsvärk, när kroppen skulle rätta till sig igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
19 864
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
1 977
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
498
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 535
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp