Bukefalos 28 år!

Färga om sadel...

C

Colleen

Jag har en Hector sadel som jag tänker färga om. Jag frågade en sadelmakare hur jag skulle göra och hon rekomenderade att jag skulle använda T-sprit för att få bort det övre laget av fett för att färgn ska fästa.
Men T-sprit på läder??! Jag vågar inte prova föränn jag kollat om någon använt T-sprit på läder, hur ser lädret ut efter och vad händer egentligen i lädret?
Vet ni något annat sätt, sadel tvål var visst inte nog.
 
Tror det är säkrast att maila hectorfabriken och fråga. Jag skulle inte våga chansa med t-sprit.

mandalaki
 
Det där med t-sprit vill jag inte uttala mig om, man får väl fetta in sadeln ordentligt efter infärgningen, men jag har låtit färga om en sadel för två år sedan, och den färgar fortfarande av sig jättemycket. Jag skulle INTE göra om det. Dessutom blir det lätt flammigt.
 
Risken är mycket stor att misslyckas med ett sånt projekt. I värsta fall får man en helt död läderyta och problem med att de färgar av sig, och sadeln blir inte värd en krona. Skulle inte ta den risken med en så dyr sadel som Hector.

Det finns ju flera märken som är uppbyggda enligt samma princip som Hector (klä en ralidebom med så lite läder som möjligt), så om man verkligen inte vill ha en naturfärgas sadel så är det kanske enklare att sälja Hectorn och köpa en annan sadel?
 
Det är så att jag köpt den begagnad av en distans ryttare och de blöter visst ner sina hästar för att kyla ner, sååå sadeln ser inte så kul ut med alla stooora fukt fläckar.
Jag tycker annars om Hectorn eftersom det går att stoppa om den så den passar hästen och det går inte med de andra typerna av sadlar som du nämde, jag känner bara till två märken Monsegúr och Hector, finns det fler?
 

Liknande trådar

Utrustning Köpte för ett tag sen en begagnad ljusbrun prestige sadel (det var den enda som satt bra på min häst) Gillar inte färgen, vill hellre ha...
Svar
6
· Visningar
1 072
Senast: caballus
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Utrustning Jag har precis köpt en ny brun sadel och undrar om någon har något tips vad man kan smörja med för att undvika att den mörknar så...
2
Svar
26
· Visningar
3 969
Senast: super
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp