Bukefalos 28 år!

Färgtråd III

Nej, jag har sett att det finns utan den extrema glansen, vilket också tyder på att det kan vara dominant, eller iallafall inte enkelt recessivt. Sedan är det väl akhal teke som har fått nakna föl? Undrar om det har med glansen att göra eller om det är ett helt eget anlag 🤔 Det får nog bli en runda på Google när min hjärna behagar samarbeta!
Det finns nakna föl, ja. Den genen är recessiv och det går att testa om man vill betäcka.
Eftersom glansen inte är helt utredd bör det vara ett eget anlag.
Jag äger en akhal teké så är lite nördig på ämnet :D
 
Det finns nakna föl, ja. Den genen är recessiv och det går att testa om man vill betäcka.
Eftersom glansen inte är helt utredd bör det vara ett eget anlag.
Jag äger en akhal teké så är lite nördig på ämnet :D
Är du bra på stammar? 😅 Hade ju en med akhal teké i innan, men är svårt att hitta nån info om linjerna 😅
 
Kan det inte vara pärlanlaget som är med och stökar? Eller ger det bara glans på fuxar? *dåligt uppdaterad och inte i närheten av färgboken* Min enda källa är en modellhäst jag har. ;)
 
Vad är då dark bay på svenska? Försöker lära mig det här en gång för alla men just detta med visuellt (alltså inte de korrekta termerna) mörkbruna och eller svartbruna hästar verkar vara en djungel gällande namn och översättningar av namn mellan olika språk vilket känns som en del av förvirringen vilken färg man egentligen talar om.
 
Vad är då dark bay på svenska? Försöker lära mig det här en gång för alla men just detta med visuellt (alltså inte de korrekta termerna) mörkbruna och eller svartbruna hästar verkar vara en djungel gällande namn och översättningar av namn mellan olika språk vilket känns som en del av förvirringen vilken färg man egentligen talar om.

Dark bay skulle jag säga är mörkbrun. Sen eftersom det inte går att genetiskt testa för svartbrun/mörkbrun/brun och man registrerar mitt i fölpälsfällning när det kan vara svårt att se hur färgen blir till slut så blir det ju många felregistreringar som säker bidrar till förvirringen också...

Men en svartbrun ska ju vara klart svart på kroppen och endast brun vid nos, ögon och ljumskar typ. Nu blir ju den här skimmel men har ingen egen bild på ren svartbrun.

35695482_10155636434399290_1691268949053800448_n.jpg


Mörkbrun skiftar mer i olika bruna nyanser över hela kroppen
228562_10150174124934290_1688030_n.jpg


Och vanlig brun är mer jämnbrun på kroppen med tydliga svarta ben
10342894_10152237181884290_5076663094769272313_n.jpg
 
Nu går jag in som moderator igen och kollar så att ni har tagit bilderan ni lägger in själva alternativt har fotografens tillåtelse?

/mod.
 
Dark bay skulle jag säga är mörkbrun. Sen eftersom det inte går att genetiskt testa för svartbrun/mörkbrun/brun och man registrerar mitt i fölpälsfällning när det kan vara svårt att se hur färgen blir till slut så blir det ju många felregistreringar som säker bidrar till förvirringen också...

Men en svartbrun ska ju vara klart svart på kroppen och endast brun vid nos, ögon och ljumskar typ. Nu blir ju den här skimmel men har ingen egen bild på ren svartbrun.

35695482_10155636434399290_1691268949053800448_n.jpg


Mörkbrun skiftar mer i olika bruna nyanser över hela kroppen
228562_10150174124934290_1688030_n.jpg


Och vanlig brun är mer jämnbrun på kroppen med tydliga svarta ben
10342894_10152237181884290_5076663094769272313_n.jpg
Min gammelhäst är ett bra exempel på hur "flytande" gränserna kan vara mellan dessa färgvarianter. Hon är vanligt mörkbrun på sommaren, men svartbrun på vintern. Dvs allt är svart utom nos, runt ögon och ljumskar. Så det är inte lätt, det där med färger. Även dottern växlar färg och är väldigt ljus på vintern (förra vintern med låååång päls så var hon mer "smutsvit" än gulbrun) och djupt guldfärgad på sommaren.
 
Jag tar bort inlägget så kan du länka till sidan om det är en allmän sida, inte hingsthållare som gör reklam för sin egen hingst etc. Stamtavlesidor är bra om du hittar någon sån :)
Tack!
Det var jättesvårt att hitta någon bild som inte låg på pinterest eller någon sida som inte också handlar om en massa annat. Så jag har ingen koll just nu på hur korrekt denna sidan är med informationen men här finns bilder på wild bay. Bland annat bilden jag la in tidigare
 
Min gammelhäst är ett bra exempel på hur "flytande" gränserna kan vara mellan dessa färgvarianter. Hon är vanligt mörkbrun på sommaren, men svartbrun på vintern. Dvs allt är svart utom nos, runt ögon och ljumskar. Så det är inte lätt, det där med färger. Även dottern växlar färg och är väldigt ljus på vintern (förra vintern med låååång päls så var hon mer "smutsvit" än gulbrun) och djupt guldfärgad på sommaren.
IMG_20230204_111743.jpg

Vinter, vår och sommar. Här byter vi färg efter årstiderna.
 
Som ID-kontrollant är man bunden till en lite striktare benämning av färgerna. Brun t.ex kan varaljusbrun, mörkbrun eller bara brun. Viltbrun är mer en beskrivning av hur färgen ser ut på hästen, men ingen benämning man använder vid ID-beskrivning.
Svartbrun är som "black and tan" på hundar. Jag är osäker på om man har klarlagt genetiken, om det är en egen variant eller bara en mörkt mörkbrun.
Visa bifogad fil 111965
Vinter, vår och sommar. Här byter vi färg efter årstiderna.
Det är svårt att se färgen på den översta bilden, men den skulle jag ändå säga att den är mörkbrun. Även om svarta kan vara solblekta på sommaren så tycker jag att den är alldeles för rödbrun för att vara svart i botten.
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 360
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 649
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 268
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 111
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp