Bukefalos 28 år!

Färskfoder och magproblem Uppdateringstråd 27

Återvänder till tråden.

Nu har jag haft nya hunden några veckor. Han klarar max två Mushbullar per dag, bäst med bara en. Magen blir hård. Torrfoder är inte gott...

Idag köpte jag en Real-korv. Men 400 g är för mkt för tre dagar. Han väger 2,3 kg just nu och ska äta 2% avkroppsvikten om han enbart äter det. . Så om det ska hålla sig så jag får väl dela korven - tror det funkar med fogsvans ;)

Första smakprovet fick med beröm godkänt av lille kräsne herrn. Få se hur magen fungerar. Enligt innehållsförteckningen ska det innehålla 0,3% kalcium i torrsubstans.(benmjöl)
Du kan ju låta korven tina lite lätt, då blir den enkel att dela med en vanlig gaffel eller en enkel kniv :) Dela upp den på 2-3 bitar, förvara det som går åt på 2-3 dagar i en matlåda i kylen och resten i en låda i frysen. Annars kan du ju kika på Fodax, de finns också i köttbullar precis som Mush.
 
Men vad??

Tar fram burken jag la Realkorven i och öppnar. Den är halvtinad.
Och den luktar GÖDSEL!
Knappast att den blivit dålig av några timmar i kylskåp? Och jag vet hur surt kött luktar. Detta luktar inte alls surt kött. Bara bajs.

Ska det lukta så?
 
Men vad??

Tar fram burken jag la Realkorven i och öppnar. Den är halvtinad.
Och den luktar GÖDSEL!
Knappast att den blivit dålig av några timmar i kylskåp? Och jag vet hur surt kött luktar. Detta luktar inte alls surt kött. Bara bajs.

Ska det lukta så?
Det är vommen som luktar :)
Småtina 30 minuter och dela i dagsransoner och frys in igen och ta fram för en dag i taget. Så gör jag med deras 3 kilos-korvar.
 
Jag tycker jag märker skillnad i hårdhet beroende på hur mycket fibrer/kolhydrater det är i fodret. Mush och VomH har väldigt lite eller inga kolhydrater/fibrer, medan typ Nordic har typ 2.4 %. Ger jag en blandning mellan nordic + någon av de andra blir min som vägrar torrfoder bra i magen.
 
Återvänder till tråden.

Nu har jag haft nya hunden några veckor. Han klarar max två Mushbullar per dag, bäst med bara en. Magen blir hård. Torrfoder är inte gott...

Idag köpte jag en Real-korv. Men 400 g är för mkt för tre dagar. Han väger 2,3 kg just nu och ska äta 2% avkroppsvikten om han enbart äter det. . Så om det ska hålla sig så jag får väl dela korven - tror det funkar med fogsvans ;)

Första smakprovet fick med beröm godkänt av lille kräsne herrn. Få se hur magen fungerar. Enligt innehållsförteckningen ska det innehålla 0,3% kalcium i torrsubstans.(benmjöl)
Jag fryser in färskfoder som har tinat om jag har mer än jag behöver. Tex är min hund hos mina föräldrar söndag kväll-torsdag morgon av och till och om jag inte kommer ihåg att ta med den tinade maten (om det finns någon) till mina föräldrar söndag kväll så fryser jag in den och tar sen fram den på torsdagen. Funkar utmärkt.
 
Jag hade provat att ge hunden en bit morot tillsammans med färskfodret som ett första steg. Funkar det så är det enkelt och billigt, dessutom bra för hunden att ha något att tugga på.
 
Jag hade provat att ge hunden en bit morot tillsammans med färskfodret som ett första steg. Funkar det så är det enkelt och billigt, dessutom bra för hunden att ha något att tugga på.
Han äter inte ens jättesmå bitar morot. Tyvärr. Vore ju strålande om det kunde funka som nån sorts tuggben, men icke.
 
Finrivet som får va inblandat i färskfodret ett tag innan servering lurade min hund när han inte gillade morot ett tag, då spottade han även ut småbitar om jag hackade istället för att riva. Nu för tiden äter han det dock även som det är. Är lite meckigt att finriva bara.. Mush har ju även grönsaksbollar som är enkla att blanda i med färskfoder.
 
Finrivet som får va inblandat i färskfodret ett tag innan servering lurade min hund när han inte gillade morot ett tag, då spottade han även ut småbitar om jag hackade istället för att riva. Nu för tiden äter han det dock även som det är. Är lite meckigt att finriva bara.. Mush har ju även grönsaksbollar som är enkla att blanda i med färskfoder.
Hrm.
Ett av bekymren är ju att jag inte får i honom tillräckligt med mat. Så att "späda ut" näringen med grönsaker känns lite kontraproduktivt?

Ska ge Real en provperiod så får jag se om han kan funka på det. För att blanda i torrfoder i.

Jag visste inte hur bra jag hade det när jag hade extremt matglad retriver :arghh:
 
Hrm.
Ett av bekymren är ju att jag inte får i honom tillräckligt med mat. Så att "späda ut" näringen med grönsaker känns lite kontraproduktivt?

Ska ge Real en provperiod så får jag se om han kan funka på det. För att blanda i torrfoder i.

Jag visste inte hur bra jag hade det när jag hade extremt matglad retriver :arghh:
Fibrerna (och fukten) i morot är väl vad man är ute efter för att hjälpa magen lite på traven och jag vet inte om det är så mycket "späda ut näring" om man river ner morot i befintlig portion.

Sen hade ju jag dessutom blandat i en bra olja + vatten i givan, för att ytterligare minimera att hunden blir hård i magen.
 
Sen hade ju jag dessutom blandat i en bra olja + vatten i givan, för att ytterligare minimera att hunden blir hård i magen.
Har inte testat morot än eftersom jag byter så mycket annat.

Ringlade lite rapsolja över maten idag. Men hur mycket olja törs jag ge till strax över 2 kg hund?
Han äter faktiskt färskfodret med oljan i. Och det slinker ner några torrfoderkulor också.
 
Har inte testat morot än eftersom jag byter så mycket annat.

Ringlade lite rapsolja över maten idag. Men hur mycket olja törs jag ge till strax över 2 kg hund?
Han äter faktiskt färskfodret med oljan i. Och det slinker ner några torrfoderkulor också.
Jag skulle vara väldigt försiktig med att tillsätta olja. Färskfoder är ofta väldigt fett i sig självt och en pankreatit är ingen rolig sjukdom för hunden att råka ut för. Pankreatit kan de få av för fet mat.
 
Ska testa nästa trick idag. Ska prova att mrtlq förskfodren innan jag blandar det med färskfodret. Tur jag har en väldigt liten hund.

Suck.
 
Har inte testat morot än eftersom jag byter så mycket annat.

Ringlade lite rapsolja över maten idag. Men hur mycket olja törs jag ge till strax över 2 kg hund?
Han äter faktiskt färskfodret med oljan i. Och det slinker ner några torrfoderkulor också.
Inte nån gigantisk mängd alls, det hjälper ändå till att göra skiten mer lättbajsad, vilket ju är syftet och den lilla mängden behöver du inte vara rädd för att ge.
 
Hittat ett torrfoder - på zoobutikens rekommendation - som inte är jätteäckligt. Bara lite mindre smakligt, dvs det går att äta, om än med tvekan. Happy Dog, Mini Baby & junior.
 
Inget färskfoder idag. Har fått i honom kanske 15-20 minikulor av torrfodret. Bajsade hårt alldeles nyss.

Husmorstips mot hård mage till en hund som inte gärna äter annat än färskfodret....?
 
Inget färskfoder idag. Har fått i honom kanske 15-20 minikulor av torrfodret. Bajsade hårt alldeles nyss.

Husmorstips mot hård mage till en hund som inte gärna äter annat än färskfodret....?
Hur hårt är hårt? Kommer det ut och är hårt eller behöver han krysta osv innan det kommer ut?

Färskfoder ger ju generellt sett fastare avföring (positivt) men det finns ju såklart en gräns när det blir hårt istället. (Vilket du kanske har koll på, men är man van vid torrfoder som oftare ger lösare avföring så...)
Hur mycket är 15-20 torrfoderkulor av det han ska ha av dagsransonen?

Jag är medveten om att jag inte ger svar på frågan men det känns ju som om det behövs en bättre lösning än att hitta på nya hela tiden "knep" hela tiden.

Äter han inte oljan längre? Har du testat riven morot? Båda kan ju hjälpa till med att se så att han får ut det lättare om det är det som är problemet.

Jag gav uppblött torrfoder med paraffinolja när min var förstoppad.
 
Hur hårt är hårt? Kommer det ut och är hårt eller behöver han krysta osv innan det kommer ut?

Färskfoder ger ju generellt sett fastare avföring (positivt) men det finns ju såklart en gräns när det blir hårt istället. (Vilket du kanske har koll på, men är man van vid torrfoder som oftare ger lösare avföring så...)
Hur mycket är 15-20 torrfoderkulor av det han ska ha av dagsransonen?

Jag är medveten om att jag inte ger svar på frågan men det känns ju som om det behövs en bättre lösning än att hitta på nya hela tiden "knep" hela tiden.

Äter han inte oljan längre? Har du testat riven morot? Båda kan ju hjälpa till med att se så att han får ut det lättare om det är det som är problemet.

Jag gav uppblött torrfoder med paraffinolja när min var förstoppad.
Han får krysta rejält för att få ut avföringen.

Jag har gett färskfoder ihop med torrfodret för att alls få i honom mat. Men eftersom han blir hård i magen vill jag begränsa färskfodret. Riven morot gick inte alls.

20 bitar ger inte ens utslag på vågen. 1 dl är runt 40 g. Han borde äta runt 2 dl om han enbart skulle äta det torrfodret.
Uppblött är jätteäckligt....

Hur är det med paraffinolja - passerar det systemet utan upptag? Vill ju inte riskera pankreatit heller. (Är därför sparsam med rapsoljan (som är det jag har hemma)

Har en urgammal flaska paraffinolja - utgången för många år sedan - som jag använt till skärbrädor och annat trä. Tittade på flaskan och det står faktiskt att den kan användas mot tillfällig förstoppning hos hund och katt.
Så - som sagt, frågan är om den går rakt igenom och inte påverkar kroppen, bara tarmarna?? Ska jag köpa en färsk flaska?
Hittar inget nyttigt på FASS.

Känns inte helt lugnt att bara vänta ut. :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 080
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
862
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 564
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp