Fåglar och löss - ett tips

V

Vagis

Nu skriver jag om något som jag inte har en aning om, detta är ett tips i tredje hand.

Min hustru har häromdagen pratat med vår jättetrevliga grannflicka. Hennes hobby är smådjur i allmänhet, och fåglar i synnerhet. En flock vaktlar, ett par dvärghöns, några papegojor och nymfparakiter, ett antal små gnagare...

Hustrun berättade ett tips ifrån grannflickan.
Det var med näbbar och löss och läkemedel mot lössen.

Det är iaf så att det vanliga är att stryka ett fettlösligt antilöss medel på näbben, och så dör lössen och parasiter utav detta.

Vår granntjej använder helt enkelt vanligt, billigt vaselin och brer på näbben. Funkar utmärkt, lössen dör av det också. :)


Ni som kan fåglar och fågelparasiter; kan ni bekräfta eller korrigera?


ps
Hustrun trodde det var frågan om näbbparasiter. Men nu när jag skriver slår det mig att det kan ha varit löss ute i fjädrarna. Och fågeln får då den feta medicinpastan på näbben, för att själv putsa sig - och sprida medicinpastan jämnt bland fjädrarna...
Hur som helst, tipset är att någon medicinpasta inte är nödvändigt, det går lika bra med vanligt vaselin. :)
 
Sv: Fåglar och löss - ett tips

Ja det är kanske loppor jag tänker på....
 
Sv: Fåglar och löss - ett tips

Det skulle isåfall vara för att vaselinet kväver lössen. Har använt ett hårlusmedel på mig själv som funkar så, istället för att stoppa i massa kemikalier som lössen blir resistenta emot så täpps helt enkelt lössens andningsvägar igen så att de dör. Mycket bra tycker jag men jag skulle gärna höra detta direkt från nån som har provat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp