Fälttävlan - någon som skadat sig?

StannaSanna

Trådstartare
Hej,

Jag är en hästintresserad tjej, men har hört att fälttävlan ska vara oerhört farligt. Känner ni någon eller har ni kanske rentav själva skadat er under träning eller tävling? Har er häst skadat sig?

Fälttävlan fascinerar mig, men det verkar farligt.
 
Ja, det är farligt och jag känner flera som skadat sig. Själv har jag (peppar peppar) aldrig skadat mig trots att jag red aktivt i flera år, däremot har jag gjort mig väldigt illa när jag mer el mindre stått stilla på ett par skidor i sista lätta åket(2 gånger, båda efter att ha gjort andra väldigt mkt farligare saker på skidor hela dagen) och ännu fler känner jag som skadat sig ganska allvarligt på en fotbollsplan, på ett berg eller i bilolyckor. Summa summarum är att fälttävlan är farligt men jag personligen har haft fler bekanta som dött eller skadat sig allvarligt på skidor eller i trafiken än i fälttävlan trots att jag har väldigt många bekanta som utövar eller har utövat det på yttersta elitnivå. En släkting till mig som ridit på högsta nivån har sin allvarligaste ridsportskada pga att han red utan hjälm i ridhuset en vanlig vardagsförmiddag. En katt skrämde hästen (som även den var rutinerad) och den olyckan lider han mer av idag än av något fall han haft i terrängen någonsin.
 
Farligt är det, men det är allt annat i livet också. Fick min ponnys huvud i mitt huvud på en träning och sedan på sista tävlingen för säsongen flög jag av igen, vilket resulterade i en kraftig hjärnskakning för min del. Men fälttävlan blir mindre farligt ju mer du tränar och säker ridning är väldigt viktigt. Så om du är sugen på att prova, tveka inte, den lätt roligaste grenen i vår sport!
 
Hej,

Jag är en hästintresserad tjej, men har hört att fälttävlan ska vara oerhört farligt. Känner ni någon eller har ni kanske rentav själva skadat er under träning eller tävling? Har er häst skadat sig?

Fälttävlan fascinerar mig, men det verkar farligt.

Ja det är farligt. Det mesta är farligt. Båda mina döttrar rider, den ena mer intensivt än den andra. Den äldsta har skadat sig mest i livet, en gång gick hon omkull på terrängträning och bröt nyckelbenet. Vila i 3 mån. De andra två skadorna hon fått har varit allvarligare: frontalkrock med bil (hon klarade sig som tur var med mindre skador men borta fr ridningen i flera månader) och den andre skrittade hon en hopphäst och landade olyckligt när hästen skyggade och fick fraktur i ryggen. Borta i mer än ett halvår. Hon rider väldigt mycket fälttävlan varje år. Från unghästar till 2/3stj. Så allt är relativt.
Inga akuta allvarliga hästskador men tyvärr en senskada har en häst i bagaget.
 
Jag var på två tävlingar samma helg förra sommaren. På den ena hände inget allvarligt alls. På den andra kom ambulanshelikopter och hämtade en ryttare. Ena tävlingen var dressyr, andra var terräng. Gissa vilken som var vilken...
 
@Gnapp Det var väl en tramsig dressyrhäst som inte kunde hålla sig i skinnet gissar jag? :angel: :D
Självklart. Nu gick det som tur var bra trots att ryttaren om jag minns rätt fick hästen över sig. Men olyckor kan hända när som helst med hästar, inte bara i terrängen.

Men jag håller med; låt oss prata om hur roligt det ska bli när våren kommer och terrängbanorna öppnar istället!
 
Självklart. Nu gick det som tur var bra trots att ryttaren om jag minns rätt fick hästen över sig. Men olyckor kan hända när som helst med hästar, inte bara i terrängen.

Men jag håller med; låt oss prata om hur roligt det ska bli när våren kommer och terrängbanorna öppnar istället!
När våren kommer? Den är här sedan länge. Meteorologiskt sedan den 15 feb och både Hassö och Velander startade upp sina träningsgrupper förra veckan. Imorse när jag red ut såg och hörde jag en lärka!

Jag väntar på sommaren, jag. :D
 
Ha ha här verkar jag höra hemma.

Jag har precis börjat med terräng.

Grön häst och grön ryttare.
Måndagen den 22/6 ramlade jag av. I trav... Tyvärr föll jag olyckligt mot en stock. Slog i ansiktet och tada. 4 ansiktsfrakturer. Den här säsongen är jag borta från terrängträningen. Hade målet inställt på att göra en debutant i höst men det får bli nästa höst. :)

Jag brukar åka av max 1 gång om året. Förra året av unghästen då han blev skraj och gjorde en serie bocksprång jag inte riktigt var beredd på :D Inne på banan. Den gången gjorde det mer ont att ramla av än denna.

Olyckor händer tyvärr.

Jag är ändå glad över att det inte var värre. Min hjälm och säkerhetsväst + ansikte är skrot men resten av kroppen helt ok. Kommer få sitta upp på hästryggen lugnt om ca 2 v. :D
 
@Novali01

Jupp det var jag. Landade tyvärr så olyckligt på stocken framför banken så ansiktet tog hela smällen. Jag var aldrig medvetslös i alla fall utan har full koll på allt som hände.

I år kommer jag lägga ner terrängen får ta upp det nästa år och hoppas att jag kan ta grönt kort då och klara av mer än 3 !/2 träning :D

Tränaren (vill inte skriva ut hens namn) var så snäll och hörde av sig till mig innan jag hann göra det till hen.

Olyckor händer så lätt trots säkerhetstänk ibland tyvärr
 
Ja inte roligt men så skönt att höra att du är vid gott mod iaf! Tränaren är väldigt omtänksam och har som du säger högt säkerhetstänk men sånt här händer ju.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 229
Senast: xfie
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 489
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 474
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp