Bukefalos 28 år!

Bissan

Trådstartare
Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång.
Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan.
25 grader på dagen o minus på natten och sen råkade det finnas lite klöver i den nerbetade hagen....pang så fick de fång...
Kan tillägga att de även var väl runda i grund o botten.
Så ja sedan dess har ju fången styrt vårt liv och minst sagt gjort hästlivet komplicerat.

Våra hästar går normalt ute dygnet runt när vädret stabiliserat sig och är i övrigt ute runt 14 timmar per dygn.
Nu som först i augusti vågade vi ha de ute dygnet runt på ett väldigt magert bete så att de åt full ranson med hö samtidigt.

Nu i år har jag starka funderingar på att redan nu flytta de till sommarhagen (där det inte finns klöver) o begränsa den så att de bara har en liten hage och att de då hela tiden har så pass lite gräs att äta så att de väljer att äta sin fulla ranson med hö.
Våra hästar har alltid ratat höt när gräset kommer tillräckligt mycket så jag kan känna att det är en bra måttstock.
Jag har även hållit de i smalaste laget för att de heller inte ska vara överviktiga när väl sommaren kommer.
Tanken är ju inte att säppa de dygnet runt men det vore skönt att slippa flytta de var o varannan timme som vi gjort tidigare om åren för att de ska vänja sig vid gräset.
Tanken var väl kanske att ha de inne på natten tills typ 1/7 när den värsta faran med gräset ju ska vara över enligt alla experter.

Tankar o ideer mottages tacksamt men att bli sågad längs med fotknölarna undanbeder jag mig ;)
 
En häst som får fång av fruset gräs är med största sannolikhet insulinresistent. Är hästen överviktig är sannolikheten än större. Fruset gräs innehåller enorma mängder socker vilket då får hästen att tippa över och få fång.

Att hålla hästen i lagom hull är alltid a och o och för en häst som haft fång är det livsviktigt. För varje gång hästen tillåts bli överviktig ökar risken för nya anfall och det gäller även ett år efter att hästen var överviktig senast.

Att ha en fånghäst i nedbetad hage innebär visserligen mindre gräs men det gräs som finns är sockerbomber. Ju mer nedbetat gräs desto mer stressat är gräset och desto mer socker innehåller det. Därför bör man inte heller släppa på bete tidigt. Gräset innehåller höga halter socker fram tills det har blommat över, då sjunker sockerhalten. Samma sak gäller efter torka, när regnet kommer börjar gräset växa med enorm fart och sockerhalten skjuter i luften igen.
Klöver i sig ger inte fång. Det är sockerinnehållet som är farligt. Övervuxet gräs är därför det bästa för en fångdisponibel häst. Övervuxet gräs är inte stressat och innehåller därför mindre socker. Man bör också ha koll på vad som växer i hagen. Rajgräs innehåller enorma mängder socker även när det är överväxt och är därför inte lämpligt i en hästhage.

Jag har fångdisponibla hästar, ingen av dem har haft fång men båda är av naturraser och löper därför större risk att få fång. Jag låter mina gå på begränsat bete från och med när gräset har blommat över. Det brukar här infalla någon gång mellan midsommar och första halvan av juli. Jag har då handbetat dem sedan i slutet av maj. Mina går trots det ute dygnet runt. De går i grusad hage viss del av dygnet och i gräshage men betesreducerare viss del av dygnet. Visst får jag flytta dem hit och dit men jag gör hellre det än riskerar fånganfall.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 905
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 428
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp