Bukefalos 28 år!

Fånga vildkatter?

K

_karamell_

Vi har upptäckt en kull vildkatter som bor på en vind i en öde ladugård här i byn. Att de är herrelösa råder det inga tvivel om. Ungarna uppskattas till en ålder av 8-10 veckor, och deras mor har setts stryka omkring i skogarn i åratal :crazy:.
Blotta tanken på att dessa små ullbollar ska växa upp i skogarna känns vidrig :( och därför ska jag och några grannar hjälpas åt att fånga in katterna och avliva dem. Jag ser ingen annan utväg, tyvärr. Att omplacera dem känns som en långsökt lösning. Eller tycker ni att det är humanare? *funderar*

Jag har ställt ut mat åt stackarna i tre dagar. Så förhoppningsvis stannar de kvar på platsen ett tag.

Men hur i hela friden ska man lyckas fånga in dem? :confused:
 
Du har inte rätt att fånga o avliva katterna utan markägarens/jakträttsinnehavarens tillstånd kontakta denne eller kommunen.
PL
 
Ungarna kan du försöka omplacera, men inte dom vuxna. Tycker jag iaf, men precis som peter säger så får du inte avliva dom själv.

En kompis till mig har en fd vildkatt, hon var 10 v när hon fångades in och gick inte att ta i på flera månader. Hon är fortfarande lite känslig, men underbar och otroligt gosig när hon väl kollat upp en.
 
Men trots allt så finns det tillfällen då förnuftet borde få vinna över lagen... eller hur?
Om det fanns fler som hade ett sånt hjärta som Karamell och vill att katter ska slippa leva hemska liv i svält och köld så hade världen varit en bättre plats=)
 
iom att ungarna har levt ute ett flertal veckor och mamman inte är helt tam så kan de bli svåra att hantera. visst, det kan gå, men vi fick hem en liten misa (en dag var hon bara utanför) som var kanske 8 veckor gammal. Först gick allt jättebra, men sen visade det sig att det inte gick att få henne rumsren (något som alltid funkat med våra "hemfödda" katter). Det gjorde att vi tyvärr fick avliva henne för det funkar inte riktigt att en katt sätter sig i soffan och mitt framför ögonen på en kissar, inte bara en gång utan flera.

så ni kan ju försöka få katterna tama, men jag tror det kan bli svårt.

lycka till!
 
Om ni får tillstånd att fånga in dem och avliva dem tycker jag det är en bra lösning.

Hittar ni bra hem med mycket kattvana och tålamod till ungarna så är ju det bra, men att placera en viltfödd katt i en familj bara för att den ska få leva är inte schysst mot någon.

En stor :bow: för att ni vill göra något.
 
Har mamman varit herrelös i åratal så hade jag ärligt talat struntat i lagen. Ni gör en välgärning om ni avlivar.

mandalaki
 
Ja, hon har som sagt bott i skogarna flera år. Och som jag känner det har jag varken tid eller möjlighet att ha ungarna hemma tills man finner nya ägare. Det kan dessutom inte vara det lättaste. Finns inga katthem häruppe dessutom, annars kanske jag ringt ett sådant.
Nej, för mig känns avlivning som den humanaste lösningen. :crazy:
 
Det är min granne som äger marken och jakträtten häromkring, så hans tillstånd har vi.
Måste man ha tillstånd från kommunen också?
 
Nej det räcker med markägarens tillstånd. Jag tycker att ni ska avliva allihop, tycker inte det är snällt att ta in viltfödda ungar för att dom ska få leva till varje pris. Bättre att låta dom slippa den stressen! Försök att få tg på träfällor, det absolut bästa! I gallerfällor biter dom ofta sönder munnen på sig själva, i träfällor känner som sig trygga. Ni kan också försöka med att mata in dom någonstans där ni kan stänga in dom. Sedan får ni fånga dom med håv där inne. (Använd handskar, dom kommer bita er!)
Jättebra att ni bryr er om dom!
Lycka till!
 
Om det är svårt att få tag i dem så sök tillstånd att få sätta ut kattfällor, tror det är hos kommunen man söker. Det är tufft men jag tror att avlivning av alla katterna är det bästa.
 
Jag menade förstås inte att jag tyckte hon skulle låta bli avlivningen, däremot kolla upp tillståndet (som hon nu verkade ha från markägaren).

Att man behöver tillstånd är bara bra, annars hade nog dom flesta med utekatt fått sina avlivade. Vare sig man tog hand om dom eller inte.
 
Tack för tipset :bow:. Jag ska tänka på det där med träfälla. Jag vill ju inte att de ska skada sig :crazy:.
 
Vad sorgligt. :cry:
Men ni ska väl fånga in mamman också? Så att hon inte får fler ungar.
Du gör alldeles rätt i a f tycker jag! Du förtjänar en sådan här: :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp