Bukefalos 28 år!

fantasi nu när det är så mycket snö.

B

Big_lady_zola

Hejsan!

undrade bara hur ni träna era hästar nu när det är så mycket snö ute. själv skrittar jag mest runt i en paddock med jätte mycket snö i eller på små vägar. Tänkte bara se fall ni hade några tips då jag vill att min häst ska få lite mer än 30 min skritt/dag (:

något som är roligt, funderar på att tolka henne, men är rädd att hon ska trasla in sig eftersom hon kan vara lite busig ibland ;)

tacksam för svar (:
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

Snön är ju jättebra att galoppera i, bra träning också.
Så du behöver ju inte bara skritta, utan massa trav och galopp i skogen/på fält.

Jag rider just nu i ridhuset 2-3 ggr vecka (varav en är hoppträning), sedan rider jag i skogen bland snön
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

Jag rider på ett stort gärde med iallafall 3 dm snö. Där rider jag precis som vanligt. Jättebra träning och hemskt roligt då hästen tar i så han nästan går upp i passage ibland :D
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

Jag rider på som vanligt även om det är snö. 1-2 ggr i ridhus/vecka resten blir ute i skog och mark
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

Jag passar på att galoppera och trava nu i djupsnön. Har tillstånd att rida på två stora fält :love:

Det är superträning och bränner fett vilket är en klar bonus:angel:

Rider även endel vanlig dressyr där på fälten.

Pållan tycker det är superkul och det känns som man svävar fram i traven för benlyften blir stora.

Annars rider jag mest på grusvägarna som är riktiga vintervägar nu, inte hala och hårda som de var innan all snö kom.

Skogen tycker jag är lite svårt då jag inte ser hålor och stenar längre så jag törs inte riktigt rida in där....har liksom inga naturliga stigar att följa.

Till ridhus tar jag mig inte så ofta 1-2 ggr/månaden kanske:(
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

Just nu är det ju jätteunderbart att rida! Skritta fram i djup snö barbacka och bara njuuuta...:love:

url=http://www.pixbox.se/pic30237531]
30237531.jpg
[/url]
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

tack så mycket för alla svar, fortsätt fall ni kommer på något mer är super intresserad av vad ni håller på med :D

fick många bra ideer av att läsa era svar :D (Y)

testade trava för några veckor sen då snön precis hade kommit och kan ju säga att min häst är lite känslig ville inte gå i den höga snön, och när jag travade känndes det som att rida kamel haha. men nu ska hon allt få arbeta lite, semestern är över ;)
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

tack så mycket för alla svar, fortsätt fall ni kommer på något mer är super intresserad av vad ni håller på med :D

fick många bra ideer av att läsa era svar :D (Y)

testade trava för några veckor sen då snön precis hade kommit och kan ju säga att min häst är lite känslig ville inte gå i den höga snön, och när jag travade känndes det som att rida kamel haha. men nu ska hon allt få arbeta lite, semestern är över ;)

Är lättare att galoppera än o trava i snön, känns likadant för mig o trava i snön... som en kamel och man har liksom inte riktigt kontroll på sig själv eller hästens balans känns de som=) Galopp o skritt e lättare!
Men rid mycket i djup snö.. självklart vill de gå i mindre snön då de e lättare men i den djupare snön får de kämpa o jobba ordentligt.
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

Jag växlar mellan ridhuset, uteritter på plogade vägar samt i djupsnö och tömkörning i djupsnö.
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

Jag växlar mellan ridhuset, uteritter på plogade vägar samt i djupsnö och tömkörning i djupsnö.

Samma här.

Man vill ju inte pulsa runt i djupsnön varje dag, dels för att det blir tungt, dels för att det är svårt att komma till bra ridning när man måste parera för oväntade taktmissar hela tiden.

Jag rider dock betydligt mindre i ridhuset nu än annars, iom att det går att rida i alla gångarter på i princip alla plogade vägar. Ett tjockt, fjädrande islager är kanon att öva galoppfattningar på!:D
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

varför bara skritt?? E ju som sagt jättebra träning att jobba dem i snön!

Själv så rids min bara ut nu när det är så mycket snö. Helt underbart att låta hästen sträcka på benen på en plan åker!

Här är det ju inte snö så länge, så därför passar jag på att rida mycket i skog och mark och busa;)
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

tänk på att vänja hästen successivt vid att arbeta i snö. Att pangtjong börja trava långa sträckor eller galoppera sliter nog mer på hästens ben än vad det stärker. Som med alla andra ridunderlag så krävs det långsam invänjning men när hästen är van så är snö superhärlig o bra träning! :love: Det är bara att testa själv hur mkt motstånd snön erbjuder ;) Tänk oxå på att det faktiskt är BRA mycket jobbigare att pulsa i snö - så man kanske inte ska rida samma intervaller som man gör på grus bara för man tror att hästen "är ju vältränad".

Jag har alltid styrketränat o konditionstränat mina hästar under vinterhalvåret då underlaget nästan är bättre då med snö- än på sommaren då vallarna ska skördas o gräset är halt eller grusvägarna är hårda som cement.
 
Sv: fantasi nu när det är så mycket snö.

weho_69275069.png


Jag rider i djupsnö på fält/åkrar, i skogen och på grusvägar. Djupsnö är ju jättebra träning för pållarna och himla mysigt att rida i :) Och visst kan man trava och galoppera även på vintern ;) Önskar dock att jag hade tillgång till ridhus ibland..
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 783
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 132
Senast: cassiopeja
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 612
Senast: Fiorano
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp