Bukefalos 28 år!

Får, get eller vadå?

Sandra78

Trådstartare
Klurar lite på att köpa hus lantligt... Tomten är på ca 6000 kvadrat, mestadels trädgårdstomt men nåt parti med lövskog och sly finns det. Det finns ju inte precis utrymme för att ha hästar, och inte intresset heller just nu. Men någon form av gräsätande djur vore ju trevligt. Frågan är bara vilken sorts djur?
Det finns möjlighet att iordningställa lösdrift som även kan värmas upp, men jag vill inte ha djur som måste vara inomhus så fort det blir regn eller minusgrader, utan det ska vara tåliga djur.
Då vi har två små barn så är det en klar fördel om de kan bli tama och klappvänliga, även om barnen förstås inte får hantera nåt djur på egen hand än.
Nå, vad söker vi för djur?
 
Sv: Får, get eller vadå?

Knapplånar mig själv och spånar vidare... Minigrisar? Förvandlas hela trädgården till en leråker då?
 
Sv: Får, get eller vadå?

Lagom storlek för en lösdrift med kaniner. För litet för allt annat, eftersom det inte är hela tomten som kommer att användas, eller hur?

Dessutom så är det lättare att köpa in, ta hand om och hyra in semestervakter till kaniner än till andra lantbruksdjur. Ska du ha får/get/gris är det mycket regler och saker som ska uppfyllas, du måste ha SE-nummer tillexempel.

Kontakta en kaninuppfödare nära dig och fråga om dom vill låta några gamla honor komma och leva pensionärsliv ute hos er :). Uppskattas av både uppfödare och barn! Uppfödaren kan även hjälpa er med råd om hur hägnet behöver utformas, vilken skötsel som krävs etc.
 
Sv: Får, get eller vadå?

Just kaniner är tillsammans med spindlar det enda sällskapsdjur som inte är aktuellt. Sambon har dåliga kaninerfarenheter och vår hund är lite för intresserad av kaniner som rör sig fritt :o

Jag kan gott tänka mig att upplåta 5500 kvadrat av trädgården till djur, då får man ändå plats med studsmatta och lekstuga :p

Förresten, gäller regeln om SE-nummer även minigrisar? De är ju tämligen populära i många stall.
 
Sv: Får, get eller vadå?

Höns! Lättskötta, trevliga, rogivande och värper fina ägg till familjen. Kaniner är annars perfekta gräsklippare så det var synd att det inte passade er. Min syster har perfekt klippt gräsmatta i sin kanininhägnad.
 
Sv: Får, get eller vadå?

Ja, höns vore ju trevligt! Hur pass frusna är de, vill de ha inomhusklimat á la människa? Antar att det beror på ras i och för sig?
 
Sv: Får, get eller vadå?

En del har oisolerade hus utan värme, men man ska väl helst hålla frostfritt. Den gruppen som blev basen för gotlandshönsen tror jag bodde ute året om tillsammans med en grupp får. Men ungefär samma temp som i ett kylskåp är bra, dvs ca 5 grader varmt. Då får dom inga frysskador och vattnet håller sig flytande. Många har isolerade hönshus, då kan man hålla bra temperatur med tex värmelampa över sittpinnarna och vattnet. Det finns värmekabel och värmeplatta för vatten också. Har man ett stort hönshus kan man bygga en sovalkov med halmbalar på vintern. Allt beror lite på vart i landet man bor, vad för höns man har och hur stort hönshuset är. :) Lantraser är tåliga och anpassade efter vårt svenska klimat. Dessutom hjälper man till med bevarandet då också. Kan man nöja sig med bara en ras i hönsgården kan man ju även ha genbank.

Har precis börjat med höns själv och tycker att det är jätteroligt och otroligt lättskötta och charmiga är dom. Det finns en massa spännande raser att prova på och har man utrymme har man ju alla möjligheter att köpa nästan allt man vill ha. :)
 
Sv: Får, get eller vadå?

INTE get. De är extremt intelligenta & FÖRJÄVLIGA på att rymma.. så de vill ha mycket att äta för att stanna inne.
Älskar getter i övrigt köpte mina första tre i mars och nu två till i somras men de ger mig ¨gråa hår med sin uppfinningsrikedom.. :P

Det är dessutom lite för litet för får eller getter om de ska livnära sig på det..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp