Får inte ut lön

BernT

Trådstartare
Innan jag började på mitt nuvarande jobb så jobbade jag i februari i år lite extra i ett stall.
Har inte fått ut min lön för detta. Var vänder jag mig? Arbetsgivaren svarar inte. Och det var inte svart. Jag ville inte jobba där längre eftersom jag fick heltid på mitt "riktiga" jobb och det känns som de blev sura för det och därmed inte tänker betala min lön.

Är det värt bråka om? Handlar om några tusenlappar, så jag står inte och faller med det direkt, men det stör mig att jag tydligen jobbat gratis? Familjen är inte fattig heller så det är knappast så att de inte har råd att betala.

Är med i facket men tror inte de bryr sig om hästbranschen? Är med i Handels. Eller är det tjat-metoden som gäller mot arbetsgivaren?
 
Innan jag började på mitt nuvarande jobb så jobbade jag i februari i år lite extra i ett stall.
Har inte fått ut min lön för detta. Var vänder jag mig? Arbetsgivaren svarar inte. Och det var inte svart. Jag ville inte jobba där längre eftersom jag fick heltid på mitt "riktiga" jobb och det känns som de blev sura för det och därmed inte tänker betala min lön.

Är det värt bråka om? Handlar om några tusenlappar, så jag står inte och faller med det direkt, men det stör mig att jag tydligen jobbat gratis? Familjen är inte fattig heller så det är knappast så att de inte har råd att betala.

Är med i facket men tror inte de bryr sig om hästbranschen? Är med i Handels. Eller är det tjat-metoden som gäller mot arbetsgivaren?
Klart det är lönt. Inte minst för att arbetsgivaren ska lära sig göra rätt för sig. Det är ju Kommunals avtal, men ring Handels så borde de kunna assistera hjälp.
 
Klart att facket bryr sig men du är som sagt med i "fel fack".

Men att få ut lön man har rätt till har ju inte så mycket med kollektivavtalet att göra att det spelar någon större roll i ditt fall.
 
Klart att facket bryr sig men du är som sagt med i "fel fack".

Men att få ut lön man har rätt till har ju inte så mycket med kollektivavtalet att göra att det spelar någon större roll i ditt fall.
Jobbar hon mest i Handels så är hon inte med i fel fack. Det kommer ordna sig.
 
Det ska inte spela någon roll pm man är med i fel fack när det gäller en lönefodran.
Jag tycker definitivt du ska ringa facket så snart som möjligt. Det är jätteviktigt dels förstås för dig men också för att vi ska få bort oseriösa arbetsgivare. Vi vet ju alla att det tyvärr finns sådana inom hästbranschen.
 
Jag håller med Rie, säg att du går till Kronofogden om de inte betalar och gör sedan slag i saken om du inte får ut din lön. Om du tycker att det är klurigt med blanketten så kan du ringa till dem och få hjälp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 174
Senast: Breaktown
·
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 714
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 388
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag är sjukskriven 25/4-25/5 (har självklart läkarintyg) och skulle under den perioden arbetat x antal pass enligt schema de första 14...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 037
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp