får man vara så här feg????

Bra att du köpte en väst, jag tycker att man känner sig tryggare när man har en sån på sig, bara för att den är där. Lite som ett säkerhetsbälte. Och appropå det, så tror jag också på att ta det väldigt lugnt framåt, men att man ändå tvingar sig till att göra sånt som man tycker är obehagligt, fast bara lite, lite i taget. Jag krockade med bilen i vintras och blev livrädd för att köra bil efter det. Satt med hjärtat i halsgropen hela tiden och ville i princip ha en helt tom landsväg för att jag skulle klara av att köra. Men jag har tvingat mig själv, till en början bara korta sträckor som jag är van att köra, inte i rusningstrafik och i början alltid med pojkvännen bredvid som moraliskt stöd.Sen utökade jag, och nu ett halvår senare, går det riktigt bra, även om jag är lite mer spänd än jag var tidigare. Det är samma sak med ridningen - steg för steg, men man måste nog ta tjuren vid hornen, bita huvudet av rädslan och allt det där. Annars går det aldrig över...
 
Jo! man FÅR verkligen vara så här "feg"! Jag har oxå världens snällast pålle, unghäst. Vi hade aldrig haft några problem med nåt, fram till sadeln skulle på. Han bockade av mig med buller å bång (dock gjorde jag mig inte illa för jag hamnade på fötterna :)) men bara av att se honom "in action" fick mina tänder att skallra..
Jag blev rädd att sitta upp på honom med sadel men inte barbacka, konstigt nog.
Jag tog tag i problemet genom att bara börja sadla hästen i stallet och sen gå ut o gå en sväng innan jag red (barbacka...) Så höll vi på ett tag och när jag kände mig någorlunda säker igen så höll en kompis i honom när jag red i sadel, jag var som en nybörjare! Hon fick leda mig runt ett par varv som på knatteridning!
Men bara i sadeln, barbacka red vi i form i skritt o trav o ut själva, konstigt hur man kan reagera! Det tog ca 1 månad innan jag vågade rida helt själv i sadeln igen! Jag ska väl tillägga att jag ridit i ca 15 år och alltid varit den som ridit den häst som ingen annan ville rida, så någon fegis är jag normalt inte! Nu har vi fått ett bakslag igen o dessutom ingen sadel som passar, så nu övar vi med en ridgjord och är ute och går.. Jag har iallafall äntligen insett vad som orsakar bakslagen, sadeltvång! Imorgon ska jag rida för instruktör, barbacka! :crazy:
Jag funderade på det där med att ta in hästarna, skulle du inte kunna ha handskar på dig när du leder dem, jag har det alltid när jag ska öva med ridgjorden, har sett en tjej förlora toppen på ett finger så jag har "fobi" när det gäller sånt. Jag känner mig säkrare då iallafall..
 
Jag vet var det är att bli skadad.Krossade axeln,har en massa skrot i den,opererad 2ggrp.g.a.detta.Sjukskriven 2år.
Blivit sparkad i mageln njur och lever skada.Vad jag menar man kan inta vara nog så försiktig.det är dock levande varelser.Men jag har aldrig varit rädd,då skulle hästen varit såld för länge sedan.Då jag har ramlat av har det alltid varit sjukbesök med långa sjukskrivningar. :bump:
 
Vet hur det känns! :crazy: Har heller aldrig varit rädd förut, snarare tvärtom. Men efter ett par års uppehåll med ridandet satte jag mig upp på ett stooort halvblod, som de lovade var jättelugn och som jag kunde känna mig säker med. Jo, hej du. Det gick bra så länge jag red ut med någon annan. Men så en kväll skulle jag trava lite lugnt i skogen, häst :devil: sticker och jag flyger av så det dånar om det. Fick vara sjukskriven i två månader. Nu är jag visserligen uppe på hästryggen igen, inte den hästen dock.
Men så fort pållen börjar bråka och fjanta sig lite eller inte lyssnar ordentligt när jag är i skogen så blir jag LIVRÄDD!! Tror att jag ska åka av och slå mig fördärvad igen. Och jag SKÄMS verkligen för att det är så, vaddå, att hästen börjar backa och försöker komma undan när jag kräver lite, är det nåt att vara rädd för :confused: Jag är inte rädd för att vara på marken, men det hade jag varit om olyckan hade hänt på backen. Jag har helst med mig en annan häst ut eller så rider jag på banan när jag är själv. Försöker att ta lite i taget, skritta lugnt kortare sträckor i skogen och så... Hoppas du fixar det här! Lycka till :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 459
Senast: skiesabove
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 364
Senast: Linda_A
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp