Får min ponny rätt foder?

S

Snuttan_pluttan

Tycker ni detta är för lite/mycket för en D-ponny?
Han rids varje dag men får 1-2 vilodagar. Oftast 2 eftersom han tränas 2 gånger i veckan i hopp & dressyr. Och tävlas.

Han får 2 Liter kraft om dagen, och 10 Kg ensilage.

För mycket eller för lite, eller lagom?


Han blir alldeles tok för pigg utav havre (är het också) Sedan så äter han inte betfor, han tycker det är äkligt)

Bye! krammissar
 
Det beror helt på vad hösilaget innehåller, dvs vad analysen visar. Så vad säger analysen?

Har du ett bra hösilage så borde 10 kg av det räcka alldeles utmärkt utan kraftfoder, har du sett sämre hösilage så kan det vara för lite det du ger iaf.

Dessutom skriver du inte VAD för kraft han får? (Och ange kraftfoder i kilo, är jättesvårt att veta hur mycket 1 liter kraftfoder väger).

Men rent generellt så får han iaf inte för lite mat i mängd sett, snarare tvärtom. Men allt hänger på analysen!
 
Hej!
vi har gjort analys på ensilaget nu, och det var för lite protein, men annars var det bra. Så min häst måste ha mer mineraler.

Sedan så får han kraft GROV.
heter den, en grön säck med pellets :)

Kram
 
men det är ju inget protein i mineraler....eller var det för lite mineraler också :confused:
 
Det finns inget protein i mineraler? Eller menade du att han behöver mer protein OCH mineraler?

Om dus kriver ut analysresultatet på ensilaget här så kan jag (och andra) svara, men utan att veta vad analysen visade är det omöjligt att säga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 178
Senast: Cambrie
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 020
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 042
Senast: Andersson
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 209
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp