Bukefalos 28 år!

Får skolan göra så?

Andromedae

Trådstartare
Bakgrund: läser högskolekurser på distans. Läste nyligen en kurs bestående av fler delmoment.

Nu har resultaten för kursen kommit. Samtliga resultat i en pdf-fil. Jag kan alltså se hur det har gått för samtliga som har läst kursen (delmoment och slutresultat). Detta sorterat på personnummer och färglagt i käcka färger.

Enkel fråga, är det här okej? Aldrig varit med om liknande innan (då har vi, om resultaten getts ut som lista, haft ett anonymt tentanummer ...).
 
Vi har haft resultat hängande helt offentligt för alla på institutionen att titta på. Personnummer och betyg samt eventuella poäng på tentor. Det verkar inte vara något konstigt här, pluggar i Lund.
 
Samma sak för mig, resultaten har alltid hängt offentligt med personnummer och betyg. Har pluggat i Trollhättan och Stockholm.
 
Enligt våra regler på SLU skrivs tentor anonymt. Aldrig varit med om resultat annat än i kod-form.
Kontakta kåren om du är osäker/vill klaga.
 
Ok, då beror det alltså mest på institution. Blev mest förvånad i och med att jag aldrig varit med om det förr.
 
Betyg inom högskolan är offentliga handlingar och vem som helst har rätt att begära ut vem som helsts betyg. Att vissa institutioner använder sig av kodade tentor har med rättningen att göra - läraren ska inte se vilken student som skrivit tentan när tentan rättas. Efter att rättningen är klar och betyget är satt är det OK att lägga ut betyg + personnummer.
 
Bakgrund: läser högskolekurser på distans. Läste nyligen en kurs bestående av fler delmoment.

Nu har resultaten för kursen kommit. Samtliga resultat i en pdf-fil. Jag kan alltså se hur det har gått för samtliga som har läst kursen (delmoment och slutresultat). Detta sorterat på personnummer och färglagt i käcka färger.

Enkel fråga, är det här okej? Aldrig varit med om liknande innan (då har vi, om resultaten getts ut som lista, haft ett anonymt tentanummer ...).
Det tveksamma tror jag skulle röra sig om att skicka en lista innehållande personnummer elektroniskt (antar att det är så det gått till eftersom du nämner en pdf?). Det torde strida mot PUL.
 
Betyg inom högskolan är offentliga handlingar och vem som helst har rätt att begära ut vem som helsts betyg. Att vissa institutioner använder sig av kodade tentor har med rättningen att göra - läraren ska inte se vilken student som skrivit tentan när tentan rättas. Efter att rättningen är klar och betyget är satt är det OK att lägga ut betyg + personnummer.
Så enkelt alltså :D Tack!

Det tveksamma tror jag skulle röra sig om att skicka en lista innehållande personnummer elektroniskt (antar att det är så det gått till eftersom du nämner en pdf?). Det torde strida mot PUL.
Ja, det är en lista som ligger ute på lärplattformen. Kräver dock inloggning för att komma in på kurssidan, om det gör skillnad (teoretiskt sett ska mao bara kursdeltagare + lärare komma åt sidan). Hur strider det mot PUL?
 
Det tveksamma tror jag skulle röra sig om att skicka en lista innehållande personnummer elektroniskt (antar att det är så det gått till eftersom du nämner en pdf?). Det torde strida mot PUL.

Fast personnummer utan sista fyra siffrorna är väl en offentlig handling som vem som helst kan få fram på bl.a. Ratsit? Det kan väl knappast strida mot PUL?
 
Fast personnummer utan sista fyra siffrorna är väl en offentlig handling som vem som helst kan få fram på bl.a. Ratsit? Det kan väl knappast strida mot PUL?

Ser inte att det stod att det endast var de sex första siffrorna? Isf blir det troligtvis annorlunda.
 
Så enkelt alltså :D Tack!


Ja, det är en lista som ligger ute på lärplattformen. Kräver dock inloggning för att komma in på kurssidan, om det gör skillnad (teoretiskt sett ska mao bara kursdeltagare + lärare komma åt sidan). Hur strider det mot PUL?

Det var det här inlägget jag skulle svara på med det senaste svaret...
 
Ser inte att det stod att det endast var de sex första siffrorna? Isf blir det troligtvis annorlunda.

Jag tror iofs att även de fyra sista anses offentliga men att man måste begära ut de av folkbokföringen om man som privatperson vill ha ut någon annans uppgifter (?).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag la ut ett liknande inlägg för ett antal månader sedan och fick då mycket uppmuntrande kommentarer som faktiskt fick det att kännas...
Svar
1
· Visningar
866
Senast: Beet
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 196
Senast: DeadSerious
·
Skola & Jobb Jag håller på att köra mig själv i skiten ordentligt här... Jag studerar, för tillfället på distans. När jag sökte distanskursen trodde...
Svar
9
· Visningar
1 695
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp