Bukefalos 28 år!

Farligt eller ofarligt att ge Rimadyl?

Fibusen

Trådstartare
Min hund opererades igår,och ska äta Rimadyl 50 mg 2 ggr/dagen. Läste på bipacksedeln att hunden kan drabbas av både det ena och det andra,läste sedan på lite på internet,och där stod det att vissa hundar har dött,antagligen pga rimadylen,så nu är jag skitnervös! :eek::crazy:

Han fick sin första tablett i morse,och ska äta dom i 5 dagar mot smärta och inflamation.
 
Sv: Farligt eller ofarligt att ge Rimadyl?

Det finns inget läkemedel, varken till hundar, människor eller andra djur, som är helt utan biverkningar. Läser man bipacksedeln till vanlig alvedon står det tex att man kan få huvudvärk, bli illamående och gud vet vad av det.

Hade det varit farligt att ge ett läkemedel hade det inte fått säljas. Ge rimadyl du, läs inte bipacksedeln (;)) och OM du trots allt skulle märka att din hund mår dåligt så är det bara att kontakta veterinären.

Det lär vara större risk att din hund mår dåligt och har ont om den inte får sin medicin, än att den råkar ut för negativa biverkningar och mår dåligt av det om du ger medicinen.

(Tilläggas kan att jag gett rimadyl till många hundar, har vänner som fått ge till sina hundar och nej, det har inte blivit trassel för någon av dem.)
 
Sv: Farligt eller ofarligt att ge Rimadyl?

ALLA läkemedel har biverkningar!
När din vet. har ordinerat Rimadyl så har han/hon ansett att läkemedlets effekter överväger risken att hunden skall drabbas svårt av någon biverkning.

Den "vanligaste" biverkningen på NSAID preparat - så vitt jag vet - är att djurens mage påverkas negativt efter en tids behandling.

Känner många hundar som återkommande står på rimadyl-/metacam-kurer, utan någon negativ effekter.
Ställer man något djur på NSAID-behandling under längre tid bör man dock kontinumerligt gå på kontroller som mäter bla. njurfunktion, då denna kan påverkas.

Så har du en i övrigt frisk hund så bör 5 dagar på rimadyl inte vara något att oroa sej över!!

/Swat
 
Sv: Farligt eller ofarligt att ge Rimadyl?

Som de tidigare sagt, ALLA läkemedel har biverkningar. Man ska inte börja läsa sånt för då vågar man inte ta nånting ;)
En så kort kur som 5 dagar bör du inte oroa dig för (är det efter operation?). Om hunden skulle bli dålig i magen/kräkas/diarré eller liknande så ska behandlingen dock avbrytas, men ring i så fall din veterinär.

Vår gammellabbe åt Rimadyl i 6 år och vi tog blodprov lite då och då. Ingen påverkan på njurar/lever så det visades på blodproven i alla fall.
Dock fick hon magproblem och det var därför vi fick ta bort henne - hennes kropp sa helt enkelt stopp åt medicinen på det viset.
 
Sv: Farligt eller ofarligt att ge Rimadyl?

Det jag vet är att han har blåsljud på hjärtat...
 
Sv: Farligt eller ofarligt att ge Rimadyl?

Rimadyl påverker inte hjärtat, så där är det ingen fara.
 
Sv: Farligt eller ofarligt att ge Rimadyl?

Ok,vad skönt! Får hoppas att det inte är någon fara då,är ju iaf "bara" 5 dagar han ska äta dom...
 

Liknande trådar

Äldre Det är väl antagligen ingen fara. Men min rygg har bråkat dom senaste dagarna mer än vanligt. I fredags morse högg det till i ryggen...
Svar
15
· Visningar
2 351
Hundhälsa Efter att vovven fick "låsningar" i ryggen/bakdelen i början av September så åkte vi in till veterinären då,där röntgen visade spondylos...
Svar
3
· Visningar
3 022
Senast: Milosari
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 525
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 439
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp