Bukefalos 28 år!

C

ChristinA

Hur tvättar ni vojlockar, paddar o.dyl?
Vad ger bäst resultat?
 
Har märkt att mina schabrak ofta krymper om man tvättar dom i tvättmaskin så nu törs jag inte tvätta dom längre ens med jättelåg temperatur :crazy:

Så nu använder jag en ryktsten till att ta bort allt hår på insidan (och utsidan om det finns där med). Sen brukar jag duscha av det med vatten. Till fläckar använder ja ofta något vanligt fläck borttagningsmedel!

Fungerar jättebra för mig!
 
Det borde väl stå tvättråd på nån liten lapp på schabraket/padden? :)
 
Äger inte mer än en fårskinns nosludd hittills, och den
är rel. ny. Kommer från Börjes och jag hämtade ut den (bl.a.) i torsdags. Så det känns ju kanske som om att det inte riktigt är dags och tvätta den ännu..


Men jag vet ju i oförsig inte vilket resultat det blir, men
det finns ju sånt där speciellt fårskinnstvättmedel.. Borde
ju va bland det bästa..
 
Har också 2 såna ludd.
Tror att mamma tvättade det med något speciellt "skinnschampoo" i ganska låg temp.
Kan höra efter! :)
 
Har tvättat i maskin utan att det krympt.
Fårskinnspadden som jag har tvättas med ett speciellt tvättmedel just för fårskinn och i maskin. Tvättråd finns på (kan det ej i huvudet) och det blir som nytt :D
 
Måste bara fråga!
Hur är Börjesludden i kvaliteten? Fluffiga?
 
Det finns speciella tvättmedel för fårskinn. Jag har köpt mitt i en affär för barnartiklar (där finns det ju också fårskinn :))

Det finns ju även speciella kammar om man vill "släta ut" skinnet efteråt, det har ju en tendens till att "krulla sig".
 
Vojlock/schabrak: Maskinen, läser bara på lappen. Tvättade sönder 2-3 schabrak förra året (Kass kvalite också) så nu tvättar vi dem inte så ofta längre.

Fårskinn: Med speciellt fårskinnstvättmedel som man häller upp i en hink, sedan lägger man i fårskinnet och gnuggar lite, låter det ligga där några timma (gjorde jag iallafall) sedan så sköljde jag och hängde upp det.
 
Tack för era svar!

Det är ingen vojlock jag ska tvätta, utan en fäll man har på golvet! Det borde ju gå till på samma vis tänkte jag.

Den är inte direkt ny, så något tvätt råd finns inte. Tror
inte att det gör det på "äkta vara".

Förra gången använde jag ett special medel som jag köpt på hööks. Efter det kammade jag dem med en karda för hundar.
Tror jag körde ylle programmet.

Men problemet är att den blivit enormt skitig denna gången. Så jag ville ha något super knep så att den verkligen blir helt ren. Tror att den metoden jag använt innan är för mild, det kommer inte att bli helt rent är jag rädd.

Hur varmt vågar man tvätta?
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken är den bästa tvättpåsen? Jag tvättar mycket eksemtäcken och är trött på att maskinen blir full med päls. Köpte en påse på...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: sthu
·
Utrustning Tjohopp. Sitter och försöker hitta mig någon stadig padd att använda under min TCS. Nånting som ger kanal över ryggraden. Spanat lite...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag har använt denna hårgele från Moroccanoil i flera år, men nu har de slutat tillverka den😫😫😫 Behöver tips på ersättningsprodukt! Jag...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ja, vad använder man för medel? Det står inget på uhips hemsida, bara att man kan impregnera igen. Har en Nordic och en 365 och båda är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp