Bukefalos 28 år!

Favortit tävlingsplatser.

Inka-90

Trådstartare
Jag skulle vilja veta vad ni har för favorit tävlingsplatser, och om ni har några ställen där det har varit mindre bra, gärna en liten motivering till vad som är bra/mindre bra just där, skriv gärna vilken gren ni tävlade i också :)
 
Sv: Favortit tävlingsplatser.

Har ni inga tävlingsplatser som varit bra/dåliga?

Själv tycker jag att Kiladalens lantliga ryttarförening har trevliga tävlingar, dubbla banor och stor framridning med trevliga människor.
Heda ridklubb tycker jag också om, dubbla banor och lugnt område, stor parkering, dock lite dåligt skyltat om parkering, toa osv.


Mindre bra tycker jag om Katrineholms ryttarförening, där var allt oorganiserat och dåligt med funktionärer.

Jag tävlar bara dressyr och alla har varit utomhus.
 
Sv: Favortit tävlingsplatser.

Bra tråd - vill också gärna ha tips om bättre/sämre tävlingsplatser.

Åker med ponnybarn till tävlingar i Stockholm/Uppland, i regel hoppning.

Edsbro och Roslagen, hör till favoriterna
+
Stora öppna ytor, stora tävlingsbanor med (oftast) bra underlag. Trots att det är stort och aldrig känns trångt är det nära mellan transporter, framridning/hoppning och tävlingsbana. Naturligt bra dränerad mark så bilarna inte står i lervälling :).
Rutinerad tävlingsledning som får det att flyta på bra och oftast bra och trevliga funktionärer.
-
Eftersom detta är rena utebanor finns det ingen stans att ta vägen om det regnar småspik. (Edsbro har litet ridhus för framridning) Kaféerna är inomhus, men det utrymmet räcker ju inte till för alla.

Färingsö - hit kommer vi inte tillbaka
- Den trängsta tävlingsplats som jag har varit på. Liten tävlingsbana, litet ridhus för framhoppning. Ingen framridningsmöjlighet, endast skritta på samma plats som collectingring. Transporterna får stå i en sluttande lerig hage. Ingenstans att gå in. Servering utomhus. Obegripligt att de får vara värd för allsvenskan varje år.
+
Den gången som vi var där var funktionärerna trevliga. Eftersom i princip allt är på samma plats är det inga avstånd.

Rimbo
Fin anläggning med trevliga funktionärer. Men det saknas högtalare vid parkeringen så det är svårt att hålla koll på vad som händer i ridhuset.

Söderby
Jättelångt mellan tävlingsplatsen och parkeringen och ingen högtalare vid parkeringen. Tillsammans med jättemycket strul och ont om funktionärer när vi var där blev det väldigt bökigt. Men har inte varit där på ett tag så de kan ha bättrat sig.
 
Sv: Favortit tävlingsplatser.

Jag gillar Åstorportens ryttarförening.
Stor utebana till framridning och framhoppning (grus). Ett hinder uppe vid collectingring så att man får ta ett par språng på gräset om man vill.
Stor och välskött gräsbana.
Inomhus har dom stor tävlingsbana. Framhoppning med gott om plats och ett ridhus till framridning.
Stor, plan och grusad parkeringsplats med bra belysning.

+ Får också Björbäcks ryttarförening.
Stor och lätt kuperad gräsbana.
Stor framridning/framhoppning på grus (oftast med två ställen att hoppa fram på)
 
Sv: Favortit tävlingsplatser.

Har inte tävlat på så många platser men några som stuckit ut var:
Roo Gård
+Väldigt trevlig tävlingsplats med bra system mellan framhoppning och tävlingsbana vilket gör att det blir bra flyt (dock gick det lite segt under en stilhoppning). Gott om plats att rida fram och parkera. Snälla inte så tittiga hinder.
-Tävlingsbanan är inte så stor och om det regnar t.ex. är det inte så bra att rida fram på gräs.
Sollentuna
+Bästa framhoppningen där det är 5 hinder framme och även bra system mellan framridning, framhoppning och tävlingsbanan. Trevliga funktionärer, bra parkering och möjlighet att avlägsna sig lite på skogstigarna bakom.
-Underlaget på tävlingsbanan (ridhus) släppte tyvärr ganska rejält när jag var där och de lyckades inte förbättra det under tävlingsdagen så sista klassen ställdes in. Enligt uppgifter har de inte haft detta problem i ridhuset förut.
Lurbo
+Lagom avstånd mellan framridning, framhoppning och tävlingsbana. Bra framridning ute och bra tävlingsbana inne. Trevliga funktionärer.
-Dålig framhoppning som är väldigt trång och det hålls inte efter med krattning vid hinder och kortsidor. Lite dålig kommunikation mellan anhalterna.
 
Sv: Favortit tävlingsplatser.

för er i Uppsala-trakterna passar jag på att göra lite reklam för Uppsala Ponnyklubb :) nuförtiden inte alltför många lokala tävlingar, men däremot väldigt många Pay&Jumper!
Utetävlingarna är riktigt bra tycker jag, men skulel det vara dålgit underlag ute så tävlingen behöve rhållas inne så kanske lurbos tävlingar är att föredra ;).

men vid bra väder är
ridhuset (20x70) tillgängligt för framridning med ett blockhinder i
ridbana (20x50) där framhoppning sker med ett räcke och en oxer, och sen en stor hoppbana att tävla på :).
Avspärrningar och skyltning för ryttare och hästar, nära till allt.
Högtalare så att man hör vid framhoppningen vad speakern säger, i ridhuset hör man däremot inte men sålänge man har någon till hjälp på tävlingen så är det ca 10m fårn läktaren till dörren ut där högtalaren sitter ovanför :).
funktionärer stationerade på flertal platser (brukar stå vid framhoppningen jag :) )

Tävlingsplats (gren jag tävlat i där, alla gånger på ponny)

Tierp( hopp): när tävlingarna hålls ute är det nog superbra, var inentävling jag var där. Mindre kul med utomhusframridning å obroddad häst (ridskolehäst), snö fastän de tinte "borde"...
+ nära till allt
- Framhoppning på en mini-collectingring... 2 ekipage och bara i vänster varv...

Lurbo (hopp, samt varit funktionär):
+ Nära till allt
+ framridning som räcker gott och väl! Framridning på utebana+halvt ridhus och halvt ridhus till framhoppning.
+funktionärer som har koll :)

Bälinge (hopp) :
+ framhoppnings som fungerar bra i system, kanske någorlunda litet.
- långt från parkering till tävlingsbanorna...
-sjukt smal tävlingsbana
- vissa banor har inte direkt varit snällt byggda... en gång helt katastrofal, och alla gånger har de haft en silvrigt hinder placerat så det verkligen bländar upp i ögonen på både häst och ryttare... Många ekipage som vägrat vid de tävlingarna jag varit där...
- dålgit med funktionärer på banan = dåligt flyt.

Frösåker (dressyr)
+Nära till allt.
+flöt på bra,
- ok framridning men hade nog int epassat till större tävlingar eller storhästtävling känns det som. Det mesta var "litet" där.

Heby (dressyr)
+Nära till allt
+tävling i ridhus och framridning i ridhus (dvs funkar vid alla väder)
+ högtalare som hördese bra :)
- Liten parkering, stor tävling hade int efungerat....


jälla (dressyr och hoppning)
+ bra framridning och normalstor collectingring
+nära till parkering och tävlingsplats

Alltid flytit på, bra tävlingsplats.

Segersta (dressyr)
+nära till allt
+ bra framridning
+bra ordning
-liten parkering. SOm tur är inte alltför stor tävling så det gick bra när jag var där.

Börje sportryttare (dressyr):
+nära till allt, man kan hålla koll på transporterna och samtidigt kolla på de tävlande!
+flytit på bra, lagom men funktionärer.
- ingenstans att "ta skydd" vid dåligt väder. Bara ridbanor i princip.
- lite väl litet kanske...
 
Senast ändrad:
Nu var det ett tag sen jag var ute och tävlade, men när jag tävlade ponny var Mälarhöjdens Ridklubb i Stockholm min favorittävlingsplats :) En jättestor utebana med fina hinder, trevliga funktionärer och härlig stämning! Möjlighet att skritta ut en sväng i naturen om man ville det. Lite trång framridning/framhoppning dock vill jag minnas.

Fler platser jag var nöjd med var Runsten och Botkyrka ridsällskap.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 272
Senast: hastflicka
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
823
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 539
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp