Bukefalos 28 år!

Fel namn på utrustning *roligt*

H

hopp_o_galopp

Tittade precis igenom annonser och fick syn på en väldigt konstig Bates sadel - tydligen har de en ny modell, nämligen en "Elisabeth Werh" :rofl:

Vad har NI sett för roliga felskrivningar på utrustningsnamn? :bump:
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Ja Boggi (transport) har ju en benägenhet att heta Buggi på hästnet.. sett det flera gånger.:p

Andra som jag sett och lagt på minnet är:

Golbus (Globus)
Devukocks (Devoucox) även jag är osäker på stavningen!
och den klassiska
Tränsel
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Såg nyss en annons på en allrondsadel :D
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Hittade en butet sadel med utbytbar bom och luftstoppning en gång:angel: Dessutom hade den kilbossor och såg väääldigt mycket ut som en bates elevation!:eek::confused::rofl:
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Ofta så ser man chaps fast det är short chaps. Eller saps med. Det värsta är väl när dom annonserar ut sin älskade schättis ponni tycker jag.
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Hööks hade länge en Tie down (hjälptygel som gör att hästen inte kan slå upp huvudet) som var döpt till "bosal" (typ hård sidepull).. :crazy: vet att många mailade men benämningen fanns kvar i flera år..
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Witthacker är rätt vanligt. :p

Roligast måste ha varit Hippsons (förmodligen diamantbeströdda) tyglar utan bild som kostade 50.000 kr.
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

*Lindor och täcken i flecch.
*Allraundsadel.
*Grimma med betsel och tyglar (På bilden var helt klart ett träns...:D)
*Royal Zaldi. (På bilden visas en 1000-kronorssadel från Börjes, typ.)


Sedan finns det lite diverse roliga formuleringar, typ bett som anges vara 28 cm "från ände till ände", (Det är mundelen som räknas, inte hela ringarna...) bett som säljaren inte vet storleken på etc. (Ta fram linjalen, kanske?:angel:)
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Eqvilinne. Vilket jag antar betyder Equiline.
Prästige hoppsadel har jag också sett :p
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Jag hittade en Stubbensadel. Är den av trä?
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

och alla stavningar av schabrak! shabrack, scabrak, shabrak osv.
eller fleecetäcke, fleccetäcke, flechtäcke, flistäcke, fleestäcke osv
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Fleece verkar också svårt...har sett bla flistäcke och flecchtäcke

Jag är en språkpolis av stora mått och spyr galla över det mesta som står på internet. Dock har jag viss förståelse för de som skriver "flis", för de har i alla fall accepterat att de inte kan stava rätt och skriver då som det låter. Men flecch... Jag börjar direkt fumla efter tipex, mina ögon torkar ut av sånt. :eek:
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

trens är nog det fulaste jag kan komma på

det finns ju massor med felstavningar :p
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Förkortningarna hbl, fbl, vbl och kbl brukar ha de mest otroliga omkastningar.
Förmodligen för att man varit för snabb på tangenterna, men kan man inte korrekturläsa sin annons EN extra gång i alla fall?

Bäst var nog ändå en korsning kallblod/kbl som låg ute i höstas. :D

Sedan kan det ju vara ganska bra att veta vad man har för häst i stallet, "brun häst säljes omgående"...Ja, jag tror hela Sverige har letat efter just en brun häst. Allas ideal-modell :D.
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Fullcheck istället för fullcheek ser lite roligt ut tycker jag. Det finns säkert massor mer, men jag kommer inte på något just nu.
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Jag är en språkpolis av stora mått och spyr galla över det mesta som står på internet. Dock har jag viss förståelse för de som skriver "flis", för de har i alla fall accepterat att de inte kan stava rätt och skriver då som det låter. Men flecch... Jag börjar direkt fumla efter tipex, mina ögon torkar ut av sånt. :eek:

Tippex heter det väl ändå :angel:
*sorry, öppet mål :D*

Nej men 'flis' betyder ju något helt annat, så det går faktiskt bort.
 
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

"Ny målad Boy transport"

Särskrivningar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 492
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 663
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp