Felvänd dressyrbana?

spinxx

Trådstartare
Satt precis och åt lunch med min svägerska och diskuterade helgens tävlingar.
Hon sa då att hon kämpat extra mycket för att lära sig rida programmet, då tävlingsplatsen vi skall till har sin bana "vänd åt fel håll" och att detta då försvårar programmet. O_o

-Jag förstod ingenting och kände mig dum som påstod att alla banor måste vara densamma? Det kan väl inte vara så att man måste rida spegelvänt? eller att domaren sitter vid fel bokstav ibland?

Jag har bara startat dressyr en gång tidigare, och då på denna bana, så svägerskan påstod att det måste vara därför som jag inte känner av svårigheten, eftersom jag inte har andra banor att jämföra med. :confused:
Och när jag krävde en fysisk förklaring till hur en bana kan vara felvänd så kunde hon inte förklara, utan bad mig fråga runt istället. Så, here I am!

I mitt huvud är ju banan en rektangel med domaren på ena kortsidan. Programmet rids alltid "framför domaren" och utifrån vart domaren sitter. Kan det vara så att domaren sitter på A ibland? Eller är jag helt ute och cyklar?
Alltså; kan en dressyrbana vara "felvänd"?
 
Nej. Bokstäverna är alltid samma lika överallt i hela världen. Och domaren sitter alltid vid C. Vid tre domare är det H-C-M. Vid fem domare är det E-H-C-M-B.
 
Satt precis och åt lunch med min svägerska och diskuterade helgens tävlingar.
Hon sa då att hon kämpat extra mycket för att lära sig rida programmet, då tävlingsplatsen vi skall till har sin bana "vänd åt fel håll" och att detta då försvårar programmet. O_o

-Jag förstod ingenting och kände mig dum som påstod att alla banor måste vara densamma? Det kan väl inte vara så att man måste rida spegelvänt? eller att domaren sitter vid fel bokstav ibland?

Jag har bara startat dressyr en gång tidigare, och då på denna bana, så svägerskan påstod att det måste vara därför som jag inte känner av svårigheten, eftersom jag inte har andra banor att jämföra med. :confused:
Och när jag krävde en fysisk förklaring till hur en bana kan vara felvänd så kunde hon inte förklara, utan bad mig fråga runt istället. Så, here I am!

I mitt huvud är ju banan en rektangel med domaren på ena kortsidan. Programmet rids alltid "framför domaren" och utifrån vart domaren sitter. Kan det vara så att domaren sitter på A ibland? Eller är jag helt ute och cyklar?
Alltså; kan en dressyrbana vara "felvänd"?

Haha, nej, det kan den inte. :)
 
Nej, banan är ju alltid som den är - oavsett i vilket väderstreck C är placerat. Kan det vara så att det som förvirrar din svägerska är att öppningen är på ett ställe hon inte är van vid? Eller brukar hon rida i ridhuset i fråga, och de vänder på banan just för den tävlingen? (Det händer ju att man har C i ena änden normalt sätt, men att det pga tävlingslogistiken blir bättre att vända på det - så är det ibland på min hemmaklubb...)
När jag ritar program för att lära mig vill jag gärna göra det "ur ryttarens perspektiv" istället för "ur domarens perspektiv", men egentligen är ju det rätt knäppt med. Ryttarens perspektiv ändrar sig ju hela tiden när man rider! Jag tycker därför att det kan vara till hjälp att blunda och visualisera att jag rider - dvs tänka mig att mitt synfält förändras på samma sätt som när jag rider runt banan. Jag har dessutom svårt för höger och vänster och måste känna åt vilket håll jag ska snarare än tänka det intellektuellt.
 
Men jag fick alltså en riktig dumförklaring för att jag inte förstod. :crazy:

Enligt henne är det en känsla det handlar om. -och som många får på just den banan. Ingen som känner igen det?
 
Men jag fick alltså en riktig dumförklaring för att jag inte förstod. :crazy:

Enligt henne är det en känsla det handlar om. -och som många får på just den banan. Ingen som känner igen det?
Då tror jag att det handlar om var öppningen är placerad.
 
@warg Nej, det är inte det... Hon har ridit och tävlat flertalet gånger på olika klubbar och banor där ingången är olika placerad.. Så det nekade hon till när jag försökte få en förklaring. :D

Det kan ha något med perspektivet att göra.. men jag tror inte att hon är medveten om det själv isåfall, för hon är helt inne på att tävlingsledningen gjort ett misstag och byggt banan åt fel håll.
 
Hon kanske menade att banan inte har samma väderstreck som de banor hon är van vid? :idea:


Jag är ju helt inne på det spåret. Men hon vägrar erkänna det isåfall, eftersom det låter ganska dumt när man föreslår det :angel:

Visst är det häftigt att ens lokalsinne får det att kännas konstigt att domaren sitter i Sydväst istället för Nordöst?
 
Jag är ju helt inne på det spåret. Men hon vägrar erkänna det isåfall, eftersom det låter ganska dumt när man föreslår det :angel:

Visst är det häftigt att ens lokalsinne får det att kännas konstigt att domaren sitter i Sydväst istället för Nordöst?
Hon kanske inte vill erkänna att hon haft fel, när hon upptäckt att hon hade fel, för det är pinsamt kanske?

Lokalsinne är häftiga grejer det ja. :up:
 
Men det är ju det jag menar! *Sliter i mitt hår* Jag förstår ingenting!

Men hon var övertygad om att det berodde på min orutin! Och jag är inte den som är den: så säger hon att jag kan fråga andra dressyrintresserade för att förstå så gör jag gärna det! :)
Ok, jag har tävlat en hel del själv + jobbat som tävlingshästskötare + varit banansvarig under Breeders - den där banan är inte felvänd! ;)
 
Tror att det är en mental grej. Jag kände också så på vissa ställen förr att det hade varit naturligare att rida åt andra hållet. Så är vårt hemmaridhus tex. Men jag kom ur det genom att visualisera hur jag skulle rida på den banan som tävlingen var på, hur snabbt svängarna kom osv.

Min kompis red ett halvt program åt fel håll en gång utan att hon eller domaren kom på vad som var fel...
 
I mitt "hemmaridhus" byter de ibland sida för dommarbordet. Dvs bokstäverna är alltid rätt placerade, men ibland sitter C-domaren (och C-skylten) på ena kortsidan, och ibland på den andra. Första gången de bytte blev jag helt perplex. Men nu har jag vant mig. Men jag måste sitta några gånger och titta på banan och memorera programmet innan jag rider (fast det gör jag alltid, även innan de började vända på den ibland).

Kan de vara så hon menar? Att de vänt på allt mot när hon var där senast?
 
I mitt "hemmaridhus" byter de ibland sida för dommarbordet. Dvs bokstäverna är alltid rätt placerade, men ibland sitter C-domaren (och C-skylten) på ena kortsidan, och ibland på den andra. Första gången de bytte blev jag helt perplex. Men nu har jag vant mig. Men jag måste sitta några gånger och titta på banan och memorera programmet innan jag rider (fast det gör jag alltid, även innan de började vända på den ibland).

Kan de vara så hon menar? Att de vänt på allt mot när hon var där senast?

Nja, inte direkt. De har permanenta byggnader för domaren, så det är inget som byts bara sådär.
Jag är lite inne på @Amanda_F s tanke. Vilket förmodligen är fallet.

-Men säg då att det är en känsla som inte går att beskriva rent fysiskt, "det känns bara mer naturligt åt andra håller, på något sätt" inte att banan fysiskt är vänd och att jag är för orutinerad för att känna skillnaden...;)
 
Jag tyckte förut att det var jäääättejobbigt att åka och tävla på nytt ställe för att jag inte visste "åt vilket håll" banan låg, jag ville visualisera hur jag red på precis DEN banan, det är svårt att förklara men om den ligger i fel väderstreck eller vad man ska säga känns det som att rida baklänges, eller i nedförsbacke/uppförsbacke. Jag fick bryta det där tänket med att tänka på alla inomhusbanor som en låda och alla utomhusbanor som på ett stoooort öppet fält för att inte störas av "riktningen"...
 
Kan det vara så att de ska rida 40 meters program, och då satt domaren i 60 banans A sida närde satte sargen och bokstävarna? I så fall förstår jag ju att hon menar att banan är åt "fel" håll :idea:... lol...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
997
Senast: cassiopeja
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 564
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp