Felvänd dressyrbana?

Det enda jag kan komma på som gör att ett program känns felvänt är när jag lär mig dom från stallbacken.com. Pga copyrighten (antar jag) är de ritade med domaren neråt och det känns mycket naturligare att lära sig det med domaren uppåt. Shit vad flummigt, nån kanske fattar vad jag menar:o.
 
Det enda jag kan komma på som gör att ett program känns felvänt är när jag lär mig dom från stallbacken.com. Pga copyrighten (antar jag) är de ritade med domaren neråt och det känns mycket naturligare att lära sig det med domaren uppåt. Shit vad flummigt, nån kanske fattar vad jag menar:o.
Hon som ritar dem är väl domare? De är ju ritade ur domarperspektiv, men vi som ryttare tycker oftast det är lättare om de är ritade ur vårt perspektiv, dvs som vi ser banan när vi rider in.
 
Oj vad osams jag var med min mamma när jag var 12 och började tävla. Jag hävdade att jag var tvungen att rida programmet spegelvänt på vissa banor för att de var vända åt fel håll medan min kloka mamma hävdade att höger varv alltid är höger varv, oavsett riktningen på banan :rofl:

Och ang bokstäverna gör jag alltid som Fio, tänker första bokstaven, andra bokstaven osv.
 
Jag har fått tankefelet någon gång om att det kändes helt galet att rida åt ena eller andra hållet.
Men lyckades komma till insikten att "om jag börjar mittemot domaren och rider programmet så blir det nog rätt".
 
@Mirtai haha, ja!! Och eftersom jag och min svägerska är mer som syskon så blev irritationen påtaglig! Jag köper helt enkelt inte hennes argument. Och hon tycker att jag är asjobbig och ignorant. :devil:
 
Jag har faktiskt ridit på banor där bokstäverna har varit felplacerade... Inte för att det spelar någon roll. Jag rider inte efter dom utan tänker bara första eller andra bokstaven hit och dit osv

Jag vet bara att X är i mitten, att domaren sitter vid C och att A är mittemot C :D

- Jag rider också helt och hållet efter bokstävernas placeringar. För min del skulle det lika gärna vara blomkrukor eller något :cool:
 
Jag upplever att en del banor är "på fel håll". Jag har mest accepterat att det bara är så, programmet blir ju inte annorlunda för det. Min gissning är att det handlar om väderstreck (som jag har urdålig koll på och i princip obefintligt lokalsinne).
 
Det enda jag kan komma på som gör att ett program känns felvänt är när jag lär mig dom från stallbacken.com. Pga copyrighten (antar jag) är de ritade med domaren neråt och det känns mycket naturligare att lära sig det med domaren uppåt. Shit vad flummigt, nån kanske fattar vad jag menar:o.
Lär mig alla program från stallbacken :), och skiter helt och hållet i bokstäverna :rofl: rider mönstret och bara jag har koll på var a & c är så går det sen på automatik ;).
 
Enligt henne är det en känsla det handlar om. -och som många får på just den banan. Ingen som känner igen det?
Jag känner absolut igen känslan - men eftersom den inte har något med rätt och fel att göra, så är det bara att ignorera den, vrida runt huvudet ett halvt varv, och tänka om.
(Var det kommer ifrån vet jag inte, men jag har ingen som helst känsla för vädersträck i övrigt, så det borde inte vara det.)
 
Satt precis och åt lunch med min svägerska och diskuterade helgens tävlingar.
Hon sa då att hon kämpat extra mycket för att lära sig rida programmet, då tävlingsplatsen vi skall till har sin bana "vänd åt fel håll" och att detta då försvårar programmet. O_o

-Jag förstod ingenting och kände mig dum som påstod att alla banor måste vara densamma? Det kan väl inte vara så att man måste rida spegelvänt? eller att domaren sitter vid fel bokstav ibland?

Jag har bara startat dressyr en gång tidigare, och då på denna bana, så svägerskan påstod att det måste vara därför som jag inte känner av svårigheten, eftersom jag inte har andra banor att jämföra med. :confused:
Och när jag krävde en fysisk förklaring till hur en bana kan vara felvänd så kunde hon inte förklara, utan bad mig fråga runt istället. Så, here I am!

I mitt huvud är ju banan en rektangel med domaren på ena kortsidan. Programmet rids alltid "framför domaren" och utifrån vart domaren sitter. Kan det vara så att domaren sitter på A ibland? Eller är jag helt ute och cyklar?
Alltså; kan en dressyrbana vara "felvänd"?
Hur gick det på tävlingen? :)
 
Hur gick det på tävlingen? :)

Bra! Tackar som frågar. Jag kom på en tredjeplats :banana:
Svägerskan lyckades rida åt rätt håll och gick plus med 18% från hennes förra ritt så hon var nöjd hon med.

Får fortfarande höra lågmälda kommentarer från hennes håll om att banan ju i vilket fall som helst egentligen skulle ligga åt andra hållet...... :meh:
- Vilket är synd. Hon gör det ju så mycket jobbigare för sig själv genom att tänka att hon måste rida åt fel håll. Men, men.. jag har gjort mitt. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 005
Senast: cassiopeja
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 596
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp