Bukefalos 28 år!

Felverkade/felskodda hovar

Evergreen

Trådstartare
hur brukar det yttra sig?
Kan man märka av det på benen, typ att dom blir galliga, varma o.sv?
 
Det ska du ju kunna se på hovvinkeln och allt sånt, om de är felskodda/verkade!

Men om de blir galliga mm. måste ju bero helt på hur hårt de rids/används och så!
 
På sikt kan benen bli både galliga och varma efter ridningen om det är dåligt skott, det beror lite på hur länge det går mellan skoningarna oxå.
Kolla med hovslagareföreningen om du är osäker på din hovis, utbildning, försäkring osv.
Hälsn. Ceder.
 
Om hovarna är fel VERKADE så har vinklarna blivit fel.
Ett lite tränat öga kan avgöra detta själv eftersom hästen alltid strävar efter att sätta ner hovbenet PLANT mot marken. Detta innebär att när hoven är korrekt verkad så sätts HELA hoven ner i marken samtidigt. Möjligen traktdelen något före tån, men det får ALDRIG vara så att t.ex yttersidan sätts ner före insidan (s.k dubbelslående steg). För OM det är så, så blir ffa hovleden men även kron- och kotled snedbelastade = betydligt ökad risk för ledproblem.
Och när ledproblemen kommer så kan de symptom du nämner visa sig - och OM dessa symptom beror på verkningen så har det varit fel ett bra tag... :(

Om sedan skon har spikats på fel så kan det se lite olika ut, lite svårare att beskriva så här.

(Vi bor i samma del av landet, jag känner till hovisarna här. PMa mig namnet på den som skott så kan jag nog tala om ifall det är troligt att hästen ÄR felskodd/-verkad eller inte... Vissa hovisar utmärker sig ju mer än andra på att klanta till det... :crazy:)
 
Det är inte alltid är hovis fel, många gånger kan en snedbelastad hov bero på problem högre upp, t ex i bogpartiet etc.. Dvs om hovvinklar och så stämmer..
Många gånger kan jag känna att man skyller lite för mycket på hovis, men självklart finns det tillfällen då det är berättigat!
Har själv haft problem med en häst som sätter i utsidan först på en framhov (han är dessutom uttåad på den hoven), och efter massa fundering, utredning etc tror vi oss ha funnit en orsak, något är fel kring bogpartiet - Musklerna runt bogpartiet på samma sida har blivit mindre.. När vi har tagit av mer på utsidan av hoven har hästen istället börjat sätta in benet mer så att han iallafall sätter i utsidan av hoven först..mycket mysko..
Hur som helst så har nu bokat tid med en kotknackare som ska vara något av en expert.. har tidigare haft equiatriker som inte kunnat hjälpa, har provat veterinär oxå utan resultat.. Håller tummarna för att felet ska vara funnet nu..
Oj, vet inte om det var nåt riktigt bra svar till frågeställaren, bara några tankar från mej :)
 
Oj! ..kan man få en lista på folk som man ska akta sig för??
spännande!
Har du en på tränare som inte är något att ha, också?
 
Jag vet inte om han gör något fel, men blev lite förvirrad när han var här sist och verkade ned henne så pass långt att det började blöda, och efter den skoningen var hon lite lustig i benen ett par dagar, (varm och lite tjock)
Och nu är hovarna mycket "fulare" än förut, alltså spruckna och sådär.

Ska snart ta ut en annan hovis som en kompis rekomenderade och se om det blir bättre.

Vet inte om du känner till honom, eftersom han kommer uppifrån i landet (norrland?)
 
men det får ALDRIG vara så att t.ex yttersidan sätts ner före insidan (s.k dubbelslående steg).
Men hörru! Man skall aldrig säga aldrig.

Jag har en gammal häst, han är 26 år nu, och han har aldrig varit halt och har de torraste men man kan hitta. HAn är skapr så att han sättr ned yttersidan föra innersidan på sina framhovar, det är hans sätt att få litet svikt även på hård mark.

Och visst, många är de hovslagare som har kliat sig i huvudet över denna häst. Och samtliga har konstaterat att "Han är nog skapt så, och skall nog få vara så". Så jag tycker inte att man kan vara så kategorisk.
 
Det var modigt att erbjuda sig att döma ut kollegor via internetkonsultation.
Det finns vissa hovslagare som har gjort bort sig så mycket att deras kollegor försöker att få hästägare att undvika dem. Man måste hålla hovslagarkåren litet seriös och kvalitetsmässig.

Här i mina trakter finns t.ex. en som ofta är så full att han varken kan verka eller spika rakt. Och den bör man undvika, så andra hovlagare försöker att varna.
 
TACK!!

De skopåspikare här i trakten som jag VET bör undvikas är inte värda att kallas hovslagare då de varken är seriösa, utbildade eller kunniga. DEM dömer jag gärna ut! (om än ej offentligt, självklart!)
Men Evergreen har rätt, jag känner nog inte till nån norrlänning som skor här, blir mest bara nyfiken på vem det är och om vederbörande är utbildad. För tyvärr är det STOOOR brist på utbildade hovisar här = skälet till att så många klåpare kan existera, det finns inga alternativ...
 
Jag vänder på frågan istället...
Känner du till någon bra hovis, som inte bor ALLTFÖR långt från kalmartrakterna?
:) (Vill du ej skriva här kan du ju PM:a)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 486
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 653
Senast: Morces
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 619
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
18 027
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp