Fem myror ...

Mia_R

Trådstartare
Så har ytterligare en av barndomens idoler dött. :cry:

Brasse kunde konsten att vara rolig utan att vara plump, lära ut utan pekpinnar och bjuda på sig själv utan skandaler. Mannen med nallebjörnsögonen, humorn och allvaret finns inte mer. Så jag älskade "Varning för barn" från första gången jag hörde den. :laugh:

Vad minns ni bäst?
 
Jag älskade hans "fel fel fel fel fel fel fel" när Magnus och Eva skulle gissa vilken som inte hörde dit av fyra saker, djur eller ting i fem myror är fler än fyra elefanter. Jag tyckte att han hade så finurliga lösningar på vilken han inte tyckte hörde dit :laugh: Min barndoms jag tyckte att det var så härligt att saker och ting kunde vara på olika sätt i olika människors ögon. Att de lärde en tänka utanför lådan lite grann och att Magnus och Eva som för mig symboliserade "de vuxna" faktiskt kunde ha fel :p

Jag är ett av de otroligt många barn som de lärde läsa när jag var runt 4 år tack vare deras pedagogiska sätt att lära ut.

Jag kommer sakna honom :(
 
åh va tråkigt det har jag missat:( förutom fem myror.., så tycker jag "skyll inte på mig" var roligt, som han gjorde tillsammans med Magnus. Ganska gammal serie så jag är för ung men den finns på dvd att köpa. Och visst ja han var med i ängeln gabriel (underbar serie) det har jag missat.
 
Han var en av de stora. Hans humor och värme skänkte många glädje.
Och som inte det dödsbudet räckte så har även rallylegenden B Waldegård gått bort.
 
Jag minns när Brasse skaffade en skrivmaskin. Kan man inte skriva, så är det ju perfekt med en skrivmaskin. Han lutade sig fram mot den och sa ”KORV”. Hur tydligt han än uttalade korv, så hände inget :(.
 
Min sambo berättar just om sitt enda möte med Brasse.
Magnus och Brasse var nere i källarvåningen på musikaffären där sambon då jobbade.
Brasse dröjer sig av någon anledning kvar ensam därnere. Sambon hör efter ett tag underliga ljud
nerifrån och går ner en bit i trappan. Då går Brasse där nere och låter som en höna. Men tystnar raskt
och går upp när han möter sambons något undrande blick.
Undrar vad han gick och funderade på där nere. :D
 
Jag minns när Brasse skaffade en skrivmaskin. Kan man inte skriva, så är det ju perfekt med en skrivmaskin. Han lutade sig fram mot den och sa ”KORV”. Hur tydligt han än uttalade korv, så hände inget :(.

Det minns jag ocksa.
Sonen var 4 ar och hade ganska langt till sin 5te fodelsedag nar 5 myror sande ett program dar Magnus skulle ga och handla och Brasse bad honom kopa korv. Magnus informerade att han skulle kopa allt som stod pa listan, inget annat. Brasse tog ett papper och skrev random bokstaver och fragade Eva om det stod "korv", men det gjorde det ju inte. Eva forklarade hur man ljudade ... sedan ljudade Brasse hogt medan han skrev K-O-R-V ... Nar Eva bekraftade att det stod korv vande sig sonen till mig och sa triumferande att, "NU vet jag hur man skriver". Och det gjorde han. lol
 
En vän till mig har bott granne med honom länge. Han var sällsynt ensam, sågs bara gå med energiska steg när han spelade på scen med Härenstam häromåret, efter det återgick han till att ofta ses gå ensam med nedsänkt huvud på strandkanten på lilla Essingen. Sorgligt.
 
Brasse kunde konsten att vara rolig utan att vara plump, lära ut utan pekpinnar och bjuda på sig själv utan skandaler. Mannen med nallebjörnsögonen, humorn och allvaret finns inte mer. Så jag älskade "Varning för barn" från första gången jag hörde den. :laugh:

Vad minns ni bäst?

Fint skrivet. Jag tyckte jättemycket om Brasse. Det var så roligt att återupptäcka Magnus Brasse och Eva tillsammans med mina egna barn. Hoppas få göra det en gång till med mina barnbarn. Svordomsvisan, Brasses enmansband och killen som spelar fiol.. fantastiska grejer var för sig. Minns också fina spelfilmen Två killar och en tjej. Vila i frid Brasse och tack för allt!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 311
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp