Bukefalos 28 år!

Fenyl Butazon, Hjälp!!

L

lenlass

Vetrinären har varit här idag och konstaterat 2 gradig hälta fram på pållen. Min undran, efter att ha läst en hel del inlägg, är verkligen 6 VECKORs behandling med Butta inte lite väl häftigt?!?!? 2 doser i 3 veckor och sedan 1 dos i 3 veckor. Jag har inte någon erfarenhet av Butazon så jag skulle uppskatta hjälp här. Sedan är min andra fråga, när kan man sätta igång och skritta pållen? Tacksam på förhand!!
 
Min nyopererade häst fick "butta" i en väldigt liten dos (minns ej exakt hur mycket men den var väldigt liten, ½ påse morgonen och ½ på kvällen tror jag) i 5 dagar. Han åt det inte då det blandades i maten! Jag blandade det med lite äppelmos och sprutade in det i munnen med en spruta.
 
Är det meningen att du ska rida hästen under tiden? Vad ställde veterinären för diagnos?
 
Jag skulle kunna börja skritta honom efter ca 10 dagar. Diagnos, hälta som KAN bero på att han har pålagringar på hovbenet, var vad vetrinären konstaterade. :crazy:
 
Butta kan doseras på många olika sätt. Litar du på veterinären i övrigt behöver du nog inte ifrågasätta ordinationen.

mandalaki
 
Om det KAN vara pålagringar tycker jag du ska åka in och röntga hästen... för att få redan på vad det är eller åtmindstode utsluta det...
Och att skritta igång en häst som går på smärtstillande tycker jag verkar konstigt?!
 
är det DUBBEL dos första tiden, eller räknar du i påsar, dvs det är först normal dos och sen halv dos?

I alla fall, det är en ganska lång buttabehandling och det man riskerar är magen. Om man tittar utomlands är dock lååånga (månader eller livet ut) buttabehandlingar inte helt ovanliga. Men vi är lite 'extra'¨rädda i Sverige.

Vad jag däremot ABSOLUT tycker du ska göra är ge magtarmbalans under hela buttatiden, för att minska risken för en tarmstörning och/eller magsår.

Min valack har som längst stått 4 veckor på butta i ett svep och han klarade det finfint *lite uppmuntran*

Men jag skulle som andra redan sagt åka in och röntga hästen istället, och är det konstaterad ledinflammation hellre spruta leden än ge butta så länge och dessutom riskera att du iaf måste åka in och röntga sen.
 
Först, jodå jag litar på min vetrinär men många gånger tycker jag att man förlitar sig lite väl mycket på mediciner som alla vet har en del biverkningar. Eftersom jag tittat runt bland tidigare inlägg så kändes 6 veckor lite mycket. När det gäller pålagringarna så HAR han det, detta är redan konstaterat -00 och därför blev ridhäst då han inte klarade travet.
TACK Alexandra för dina uppmuntrande ord, de värmer och magtarmbalans kanske vore bra då han är lite känslig.
Jag tycker det är bra att man kan få andras syn på saken då jag många gånger upplever att (precis som med männikor) att alla har olika erfarenheter och tyckande om saker. :bump:
 
Aha, du VET att han har pålagringar. DÅ var det ju lite annat.

Gav veterinären någon anledning till varför butta och inte ledsprutning? (Inte kritiserande, jag har INGEN erfarenhet av pålagringar så jag är bara nyfiken!).

Jag ska hålla tummarna för din häst!
 
Butta i låg dos 6 veckor ska inte vara något problem. I Fass vet anger tillverkaren en "normal" behandlingstid på 1-2 veckor, men skriver samtidigt att behandlingen kan pågå under flera veckor vid behov. Vad gäller biverkningar så visst, det är ett gissel med de flesta av våra läkemedel. Själv brukar jag undvika att läsa biverkningslistan på de läkemedel jag själv ska stoppa i mig, annars blir man ju alldeles gråtfärdig...

Val av behandling beror naturligtvis på var benpålagringarna sitter. De kan antingen vara intra- eller periartikulära, dvs sitta i själva hovleden eller utanför. I det senare fallet, liksom vid andra "förbeningar" som t ex hovbroskförbening, är en ledinjektion utesluten som behandlingsmetod. Artroser i hovleden behandlas företrädesvis med specialbeslag, men om man vill behandla en pågående ledinflammation borde butta per os, kanske i kombination med ett hyaluronpreparat, vara att föredra framför en ledinjektion med kortisonpreparat eftersom det senare utövar en negativ effekt på ledbrosken i en kroniskt affekterad led.

Möjligen kan man tycka att en ny röntgen vore på sin plats eftersom en hel del kunnat hända sedan diagnosen ställdes. Men lita på att veterinären kan sitt jobb! Vad gäller att sätta igång hästen skulle jag följa veterinärens rekommendationer eller, mer troligt, fega ett par veckor...
 
Tack, du verkar veta vad du pratar om :bow:
Tyvärr så har nog hans felverkade fötter oxå nått med detta att göra. Men vi får köra med ordinationen och bara be om att det blir bra igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 393
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
959
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 226
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp