Bukefalos 28 år!

Finansiering av hjälp med själen/hjärnan?

Jag är medlem i en a-kassa, men har inte rätt till något innan jag definitivt avslutat min utbildning (ska isåfall styrkas med intyg från skolan), men poängen är att jag hoppas på att kunna avsluta mina studier, så något sådant kan jag alltså inte få.
Min läkare tyckte att jag skulle försöka fixa ett sådant ändå. Hon menar på att a-kassan inte kommer att kunna hindra mig om jag sen vill fortsätta studera iallafall, men att ens försöka förklara för skolan (på ett annat språk) att jag behöver ett intyg som säger att jag slutat för all framtid, men ändå avser att komma tillbaka. Det känns inte helt varesig okej eller ens möjligt att de går med på/eller förstår hur jag menar.

Deltidsjobb kan jag absolut tänka mig att testa, men inom min bransch finns det inte, så jag vet inte var jag ska börja leta.

@ainasoja Enligt beräkningsverktyget jag hittade på nätet, ligger vi ca 4000kr över riksnormen med min sambos lön. Då räknade jag på ca 17 000kr efter skatt, alltså borde riksnormen ligga på ca 13 000kr?
 
Enligt sambolagen finns det inte någon försörjningsplikt. Hur som helst så bör hon ändå lämna in en ansökan om försörjningsstöd av soc för en lön från en 80% anställning täcker knappast upp till riksnormen.

Sambolagen är inte giltig hos soc. Det finns hur många exempel som helst på det. Ett av dessa sitter och skriver de här raderna. När min förra sambo brakade igenom alla samhällets skyddsnät fick jag försörja honom. Eftersom jag bara hade sjukersättning och bostadstillägg räckte inte detta, så soc fick täcka upp till existensminimum.

När en faller igenom är alla i hushållet tvungna att gå på knäna. Gifta eller inte, spelar ingen roll.
 
@ainasoja Enligt beräkningsverktyget jag hittade på nätet, ligger vi ca 4000kr över riksnormen med min sambos lön. Då räknade jag på ca 17 000kr efter skatt, alltså borde riksnormen ligga på ca 13 000kr?

Det där kan stämma, men beror på vad ni har för boendekostnad. Sedan kan man ansöka om extra för mediciner, arbetsresor m.m.
 
Enligt sambolagen finns det inte någon försörjningsplikt. Hur som helst så bör hon ändå lämna in en ansökan om försörjningsstöd av soc för en lön från en 80% anställning täcker knappast upp till riksnormen.


... och länken säger

"Det som gör att svaret på din fråga ändå kan bli ja, är att bedömningen inte är densamma när det gäller frågor om bistånd och försörjningsstöd enligt Socialtjänstlagen. I 4:1 SoL (se här) finns de primära reglerna om bistånd, där en förutsättning för försörjningsstöd är att den sökande inte själv kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt. I denna bedömning om en person kan få sina behov tillgodosedda på annat sätt så tas då hänsyn även till en sambos inkomst, trots att det alltså inte finns någon lagstadgad försörjningsplikt mellan sambos. Denna tolkning har utvecklats i ett par rättsfall (se RÅ 1985 2:1 och RÅ 1995 ref. 48 vid intresse) och motiveras med att det inte ska vara möjligt att varken tjäna eller förlora ekonomiskt på att ingå ett äktenskap.

Sammanfattningsvis så kan därför sägas att du inte är försörjningspliktig enligt lag gentemot din sambo, men om din sambo avser att söka försörjningsstöd så kommer bedömningen huruvida det ska beviljas eller ej att utgå från ert gemensamma ekonomiska förhållande."

- See more at: http://lawline.se/answers/forsorjningsplikt-mellan-sambos#sthash.7NQ3DJyU.dpuf
 
@ainasoja Enligt beräkningsverktyget jag hittade på nätet, ligger vi ca 4000kr över riksnormen med min sambos lön. Då räknade jag på ca 17 000kr efter skatt, alltså borde riksnormen ligga på ca 13 000kr?

Enligt riksnormen så ska ni ha 6370:- efter att hyran är betald.

Frågar igen, äger ni lägenhet, hus, fritidshus, bil, båt, motrocykel etc etc?
 
Enligt riksnormen så ska ni ha 6370:- efter att hyran är betald.

Frågar igen, äger ni lägenhet, hus, fritidshus, bil, båt, motrocykel etc etc?

Nej, vi äger inget sådant. Hyresrätt som kostar 5700kr/mån, så vi har beroende på hur mkt jobb/ob-timmar sambon har ca 6000-7000kr över efter att hyran är betald. Knappast att jag/vi är berättigad till något från soc då.
 
Nej, vi äger inget sådant. Hyresrätt som kostar 5700kr/mån, så vi har beroende på hur mkt jobb/ob-timmar sambon har ca 6000-7000kr över efter att hyran är betald. Knappast att jag/vi är berättigad till något från soc då.

Nä då får ni leva med dom pengarna ni har just nu. Anmäl dig som arbetssökande på AF imorgon. Du måste göra det till att börja med.
 
Men i din sits får du ju ta det jobb som finns även om det inte är i din bransch. Du kanske får sitta i kassan ed men pengar är pengar.

Du kan väl hoppa av utbildningen? Om det är ett vanligt universitet är det inga problem, bara att säga att du vill sluta. Inget hindrar dig i att börja igen senare, MEN du får inte studera med a-kassa.
 
Men i din sits får du ju ta det jobb som finns även om det inte är i din bransch. Du kanske får sitta i kassan ed men pengar är pengar.

Du kan väl hoppa av utbildningen? Om det är ett vanligt universitet är det inga problem, bara att säga att du vill sluta. Inget hindrar dig i att börja igen senare, MEN du får inte studera med a-kassa.

Tyvärr är det ett utländskt universitet med andra regler. Jag får ta högst 2års paus, så min sista chans att kunna göra färdigt utbildningen är om jag börjar hösten 2016. Något jag inte vet om det alls kommer att vara möjligt, men jag hoppas till dess iallafall.

Har fått rådet av läkare att hålla mig borta från platser med för mkt intryck ett tag, t ex affärer, då det överbelastar min hjärna med information i nuläget, och leder till diverse fysiska symtom som yrsel och svimningskänslor. Annars var det ett bra tips.
Verkar inte finnas så många alternativ dock; antingen måste jag prata med min familj och försöka hitta en lösning, ta heltidsjobbet och hoppas att medicinen hjälper, eller hoppas att det ramlar in konsultjobb på deltid snart.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 148
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag tillhör den kategorin av människor som ofta är inne och "tjuvläser" på Buke, men jag har aldrig tagit mig för att författa något...
Svar
6
· Visningar
1 468
Senast: Ramona
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp