Fingeravtryck

honung

Trådstartare
Finns det någon möjlighet, att till rimligt pris jämföra fingeravtryck på något slags kompetent labb i södra sverige? SKL antar jag bara tar myndighetsjobb.

mitt ärende är inte så hemlohemlo som man skulle kunna tro. Jag ska flytta och jag vet att min hyresvärd kommer att inspektera min lägenhet grundligt och debitera mig för minsta lilla skavank, och då är det så att jag flyttade in i en sunkig lägenhet för nio år sedan och hyresvärden har inte gjort något underhåll mer än att de målat om mina köksluckor. Dessa hade de lite problem med att få på plats när de var nymålade, i beige/äggskalsfärg. När värden skulle få dit skafferidörren var hen oljig om fingrarna av gångjärnen och vid ett av dessa gångjärn är det kluddrigt av hens svarta oljiga fingeravtryck. Jag påtalade det där och då, och svaret jag fick var "det kan inte hjälpas. Fingeravtrycken går inte att få bort, de sjönk väl in i den nymålade färgen.

Nu vet jag nästan på förhand att värde kommer vilja debitera mig för detta, hens minne är väldigt selektivt. Till saken hör att de är kända för att sätta i system att debitera folk som flyttar, kostnader för omtapetsering, ommålning och inte minst städning - trots att städbolag utfört städningar. De har inte tillåtit omstädning utan debiterar. När grannen ovanför flyttade nyligen blev de debiterade 5000:- för omtapetsering av en hall på ca 10-11 våder.
Jag vet att de kommer påtala min hall på samma sätt, dock har jag ett besiktningsdokument från när jag flyttade in, som dömer ut den tapeten, jag har trots detta inte fått omtapetserat på nio år. Ett rum vet jag med mig att det behöver tapetseras om, det har blivit fult slitage på den, så jag räknar med ett par tusen där. Men denna förbenade skafferidörr vill jag inte betala ommålning av.

Så, när värden påtalar fingeravtrycken och slår ifrån sig skuld och ansvar, skulle jag vilja hala fram ett förslag på att identifiera fingeravtrycken. Kan man göra det till rimligt pris någonstans?
 
Sv: Fingeravtryck

SKL tar uppdrag av privatpersoner också. Vet dock inte om det gäller just fingeravtryck.
 
Senast ändrad:
Sv: Fingeravtryck

Gör de? Jag hittade inget om det på deras hemsida, måste kolla igen! Tack!

Egentligen är jag mest ute efter prisuppgift att 'kontra' med. För jag antar att hela jäkla dörren måste in om det ska till labb....:) Och det låter inte varken praktiskt eller billigt!
 
Sv: Fingeravtryck

Tack tack! Kollade katalogen, de verkar inte göra fotobaserad identifikation. Men jag kan ju alltid ringa och fråga!

Hittade prisuppgift där, mellan tumme och pekfinger:
Konsultuppdrag
Uppdrag som SKL utför inom den externa konsultverksamheten debiteras enligt en fast timtaxa. Pris vid konsultuppdrag är 1 150 kr/timme (exklusive moms). För vissa mer kostnadskrävande undersökningar tillkommer ytterligare kostnad för genomförda analyser.


Gulp, men då har jag ju ett prisförslag att kontra med när hyresvärden vill ha massa pengar för skafferidörren. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fingeravtryck

Det är förmodligen billigare att måla om dörren...

Men för att du ska ha något mer att komma med så skulle jag föreslå att du helt enkelt säger att "det kan väl vem som helst se att det är en skavank som uppstod innan färgen var helt torr, och alltså är det inget som uppstått medan dörren hängt i ditt kök" eller nåt i den stilen. Olja sjunker inte in i torr färg - på det sättet i alla fall.
 
Sv: Fingeravtryck

Det är nog lättare att bara bestrida det de säger/fakturan de kommer att lämna.
 
Sv: Fingeravtryck

Ja, eftersom helt orimliga kostnader för ommålning oh omtapetsering tidigare ställts till avflyttande hyresgäster så kan jag kontra med en sån här prisuppgift. Självklar bestrider jag. Jag har även ett löfte från en representant från hyresnämnden som ska närvara vid besiktning bara den infaller på rätt dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp