Bukefalos 28 år!

finns de nåt man kan göra?

S

slipsknut

(e medlem här sedan tidigare, vill va anonym i just detta ämne, vet ni vem ja e så håll helst tyst om dt). Då de finns några här som antagligen vet vilket ställe ja skriver om o ja vet att själva chefen brukar kolla in här ibland, dock inte som medlem, utan mer som tips om va man kan göra..

För ca 10 år sen så köpte de en häst, xx var då nyfiken, lättfångad i hagen, kelglad o positiv.
För ca 4 år sen så ändrades dt..
xx står nu alltid med rumpan mot allt, glor in i samma hörna dag ut o dag in. Den enda gången xx står med huvudet utåt e när xx får mat..
xx vill inte länge bli kliad utan står o suckar hela tiden o öronen e alltid bakåt. xx har heller inte glimen i ögonen längre..
xx är heller inte nyfiken, xx har blivit svårfångad i hagen och om jag själv får beskriva xx så kan ja se likheter mellan xx och någon som e deprimerad.
xx är ensam, xx ser ingen mening längre, o xx har dragit sig bort från allt. Inget duger åt xx längre, absolut inget.

På stället har de sagt att xx borde säljas, men de vill inte samtidigt gå miste om xx då xx är en bra häst inom handikappsridningen, för hästrädda och för nybörjaren.

E det nåt ja kan göra eller e de bara o försöka ignonera det?
 
Sv: finns de nåt man kan göra?

Jag vet inte lite svårt kan ju knappast anmäla för djurplågeri då det inte finns något att ta på tyvärr. Kan du inte fixa någon som kan lägga ett bra bud på hästen? En ide kanske inte den billigaste men det vettigaste jag kan komma på ialla fall
 
Sv: finns de nåt man kan göra?

djurplågeri?

Ts

Försök se anledningen till varför hästen är deprimerad! Min häst var nere i en svacka och verkade inte tycka någonting var roligt, rasade i vikt osv. Anledningen = skadad i sjukhage utan kompis! Bara att byta tillbaka till kompishagen fick liv i kraken som levde upp igen.

Har xx kompisar i hagen? Mycket utevistelse? Näringsrik foderstat? Har xx ont någonstans som inte märkts av? För mycket orutiner i stallet?

Ibland kan det göra mycket att byta hage och hagkompis! Tänk dig själv att behöva tillbringa dagarna med någon du inte alls gillar...
 
Sv: finns de nåt man kan göra?

Hattifnatten:
Djurplågeri är inte rätt, för jag vet att dom inte plågar hästen. xx får mat, omvårdnad, motion och så. Jag har frågat om dom e villig o sälja xx men de ville de inte. Dom mister ju då xx.

incognito
xx var lycklig när xx for iväg på sommarbete hos en annan person, glimten i ögat kom tillbaka o nyfikeheten också. De e därför jag direkt funderar på o de e stället o allt som sker omkring xx inte gillar.
xx var ju nära på att sparka mig en gång, och alla i det stället vet att xx inte är sådan till sättet.

Tyvärr, jag tror inte hagbyte hjälper, sedan finns de ingen möjlighet till de då alla övriga hagar är upptagna o alla hästar på stället som går lektion går i en gemensam hage. xx har vänner i hagen.

Vad ja vet var att xx hade ont i ryggen en gång, men xx är för snäll för sitt bästa, xx hade alltså gått med ryggvärk i, ja.. ingen vet hur länge, det var när de var en clinic där som de upptäckte det, xx fick vila i en vecka. (xx hade inte visat några symptomer över ryggvärken)

xx får mycket mat, just nu vet ja inte foderstaten utantill. Men runt 10 kg hö/dag. 1 liter lucern o 2½ liter havre. Under vintern får de extra mineraler.

xx går med de andra ut. Vardagarna runt 8 - 15, lördag e det varierat, beror på när deras sista lektion e o söndagar runt 7.30 - 16, om vädret e fint till klockan 17/18. Ibland hela nätter också (men då är det innan sommaren precis, när de e varmt o så. Då kommer de in vid 15 och släpps ut efter sista lektion och måltid.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: finns de nåt man kan göra?

Känner ett par som hade en häst som betedde sig deprimerat, den hade ont i en kota (visa ingen hälta vi vanligt arbete) och blev som förbytt när han blev behandlad! som i reklamen " det är svårt att va snäll när man har halsbränna"
 
Sv: finns de nåt man kan göra?

Vet inte hela historien men jag tycker det låter som att de inte bryr sig. (Det vet du bättre )alltså djurplågeri alla har väl rätt att vara glada? Men om de bryr sig är det ju inte det. Då får man ju ta ut en vet och se om den kan hitta något behöver kanske vitaminer eller något.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 800
Senast: Lhas
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 310
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 167
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 693
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp