Bukefalos 28 år!

Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Totalt OT men behandlar du din bil som han gjorde?! O_o för jag antar att du läst Gaimans/Pratchetts gemensamma bok? :D

TS: Funderat på en Berlingo? Den finns ju i en Family-variant med fönster runt om. Bättre hälften har en vanlig Berlingo och den drar ingenting (han hamnar 0,5 på långkörning med totalt fullastad bil). Den är helt ok att köra (fast jag tar personligen helst min 9-3 vilken dag som helst!).

Oj, är det bensinare berlingon? Vi hade syskonet, en Peugeot partner familymodellen. Rapp och fin att köra men knappast snål. Låg nog på 0.8 minst blandad körning.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Oj, är det bensinare berlingon? Vi hade syskonet, en Peugeot partner familymodellen. Rapp och fin att köra men knappast snål. Låg nog på 0.8 minst blandad körning.

Nej, det är en diesel. Min karl kör mest långkörning (54 mil till mig och ungefär lika långt till hans jobb) så jag har ingen aning om vad den landar på i blandad körning men skulle inte tro att det blir så mycket värre.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Avskriv Golf-combin om du vill ha en billig bil att äga. Den är dessutom lättrostad. Dyr i förbrukning (bensin) och dyr i reservdelar och service.

Men en väldigt trevlig bil att köra, och man får in mycket. Jag hade nog rekommenderat dig att behålla nuvarande, med så känslig ekonomi. Annars titta på Toyota, tyvärr håller de priset bra - för man får mycket för pengarna.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

*kl*

Ford Mondeo? Jag köpte en i höstas för 17000, årsmodell -03. Har visserligen haft lite problem med den, har gått 25000mil. Men får du tag i en lite nyare som inte gått så långt så tycker jag att det är en riktigt bra bil. :D
Min drar 0,7-0,8 vid långkörning, men jag ligger oftare 0,9-1,0 då jag oftast bara kör kortare sträckor.
Bakluckan är stooooor och den slukar hur mkt som helst känns det som.

Ett annat plus är att Mondeon har kamkedja. :)

Jag betalar strax under 200kr/mån för en halvförsäkring, om jag inte minns fel så ligger skatten på runt 2000kr/år.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Nej, det är en diesel. Min karl kör mest långkörning (54 mil till mig och ungefär lika långt till hans jobb) så jag har ingen aning om vad den landar på i blandad körning men skulle inte tro att det blir så mycket värre.

Ok, det förklarade ju saken ;) tyvärr är de också dyra i skatt om de är lite äldre, något på 5000. 2400 nånting för en lite nyare tror jag men de får man nog inte för <25000 än om det inte är väldiga långmilare el liknande.

Ts: Astra låter ju tänkbart för dig. Själv är jag lite allergisk mot Opel efter min combo som jag hade i två år, under den tiden bytte jag hur mkt delar som helst på den och den började rosta upp rejält undertill :( lätt mitt livs sämsta bilaffär.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag har en passat diesel som drar runt 0.55 vid pendling. Men det är ju en diesel som sagt så skatten kostar därefter.

Trevlig att köra och i princip rostfri trots dryga 40.000 mil :)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Har förstått att det kan skilja en hel del på passaternas bränsleförbrukning beroende på vilken storlek på motor man har. Den på tråkiga 100 hk har jag fattat som är rätt snål.
Jag hade den på 150 hk och tyckte den var okej med tanke på att den var hyffsat stark.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag skäms för vad jag gjorde mot Astrid.
Men när jag fick den besiktingsdomen så sålde jag henne så fort det bara gick. Några halvkriminella typer kom sent en kväll och sparkade på hennes däck och varvade hennes tappra motor. Jag tyckte de var lite puckade som gav mig 8 000 för henne. Då hade hon innan vandaliserats och fått motorhuven repad plus att jag provkrockade henne nere i Göteborg vid ett rödljus. Hennes framskärm var iaf tåligare än en fin mercca ;)

Några år senare så slog jag för skojs skull på regnumret och det visade sig att hon rullade ännu. Inte så troligt......antagligen hade skyltarna hamnat på en annan Astra :(

Just det där med kamremmen på nyare Astror har jag också hört. Den lär vara lite av ett problembarn. Annars är det helt klart en intressant bilmodell för mig.

Man kanske skulle kolla efter en "Asta" för att ersätta "Lilla Blå" ( alla mina bilar har fått namn)


Jag bytte bil för nån månad sen hade en betald bil som jag fick 50' för och ville inte ha några lån..kollade runt överallt ( min drog nästan 1,5 liter milen på stadskörning) ,,,men tillslut köpte jag en Audi A3 TDI -10 som gått 4400 mil och den blir banne mig nästan billigare fast jag har lån än subarun
Drar 0,38 på lång, 0,46 på bland o 5,5 på stadskörning , fri skatt till okt nästa år sen kostar den 1088/år ...helförsäkring 240 kr/mån

Jag tankade den 30 januari och har halva tanken kvar , förut tanka jag full tank 3 ggr/mån, men jag kör lite mindre nu men inte mycket mindre.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

En alfa kanske? Någon kombi/halvkombi modellerna (typ 147)? De har löjligt lågt andra/tredjehands värde. Hade problem med rost förr, men de nya verkar inte ha problem. Vår 166:a från 00 rullar fortfarande utan någon direkt rost eller anmärkningar hos besiktningen. De med mindre motor borde inte dra särskilt mkt med tanke på att V6:orna drar under litern på landsväg.
Vi har haft ett gäng i familjen, alla har startat i ur och skur men man får ibland leva med konstiga elfel.

Roliga bilar med hög komfort, dock dyra att laga om de går sönder..
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Totalt OT men behandlar du din bil som han gjorde?! O_o för jag antar att du läst Gaimans/Pratchetts gemensamma bok? :D

Nej, det har jag faktiskt inte, men tack för boktipset! :D

Han fick sitt namn efter Ozzy Osbournes låt "Mr.Crowley" som spelades första gången jag tittade på bilen. :)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

KL

Slänger in en annan bilrelaterad fråga när jag ändå har postat en biltråd ;)

Jag har tecknat försäkring för ett helt år. Nu har jag hittat en billigare och vill byta. Får man tillbaka det inbetalda, oförbrukade beloppet från det gamla bolaget?
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Oj, det tror jag inte ens går faktiskt. Det brukar inte gå att byta försäkringsbolag mitt under försäkringsperioden, endast vid huvudförfallodagen.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag minns inte hur många ponnyhästar min har men den drar släp lika bra som vår jämngamla diesel V70 och är pigg nog att dra ifrån de flesta vid trafikljusen :D (Iofs har jag snabba reflexer och det är inte lika många som försöker tävla som när jag kör merca-caben :angel: ).
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Bajs!

Brytpunkten är nog i mars. Problemet är att mitt bolag ( Solid) har köpts upp. Och jag kommer inte ihåg av vilket. Men de har iaf INTE bilförsäkringar så de kommer bara ha min försäkring perioden ut. Nu var det ju längesen jag täcknade försäkringen och ett bra tag sen jag fick hem brevet om bytet av bolag (som jag givetvis sullat bort) så jag minns ju inte när försäkringen går ut :banghead:

Är livrädd för att bli stående med en oförsäkrad bil :o

Får se om det går att ringa mitt gamla bolag i morgon och få reda på lite fakta.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Det nya du vill byta till ser var du har den försäkrad och till vilket datum, de kan lägga upp din nya försäkring så den börjar gälla dagen efter att din gamla tar slut.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Är det sant?!
Så om jag tecknar en ny försäkring på bilen nu så blir jag inte ståendes med TVÅ försäkringar utan den nya tar bara automatiskt över? :banana:
 

Liknande trådar

Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 392
Senast: skerper
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 171
Senast: lillkillen
·
Utrustning Det som skulle ha blivit min förra dragbil hade tyvärr fel på ABS och en hel del andra saker, så den var vi tvungna att sälja...Men nu...
Svar
18
· Visningar
2 621
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 541
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp