Bukefalos 28 år!

Finns mitt drömtäcke?

Sv: Finns mitt drömtäcke?

Men är det luftigt då? Fluffigt är kanske inte ordet jag är ute efter. Vad jag menar är att täcket inte får kännas för tunt, även om det får vara rätt tunt. Men det får inte vara så tunt att det blir som ett stycke tyg som man trasslar in sig i.

Det är inte speciellt "brett på höjden" om det är det du menar :p
Så det är ju klart tunnare än ett duntäcke.
Men det är inte heller tunt och kompakt, utan då skulle jag kalla det mer "luftigt".
Men å andra sidan så valde jag den tunnaste varianten.
Tror absolut att ett sidentäcke kan vara det du söker, det brukar finnas i olika tjocklekar, så något borde bli rätt.

FInns det någon butik du kan gå till och känna lite?
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Det är lite min bild av duntäcken också, att de är jättevarma. En annan bild är att dunen omfördelar sig så att täcket blir tungt på vissa ställen och helt utan innehåll på andra.

Ja, lite så är det. Det bästa är att ha rutstickade, då slipper man det.

Jag älskar duntäcken men de blir bara för varma. När jag slutade med dem för många år sedan var det för att jag fick svampinfektioner i underlivet av dem. Värdelöst.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Det är inte speciellt "brett på höjden" om det är det du menar :p
Så det är ju klart tunnare än ett duntäcke.
Men det är inte heller tunt och kompakt, utan då skulle jag kalla det mer "luftigt".
Men å andra sidan så valde jag den tunnaste varianten.
Tror absolut att ett sidentäcke kan vara det du söker, det brukar finnas i olika tjocklekar, så något borde bli rätt.

FInns det någon butik du kan gå till och känna lite?

Det behöver inte vara jättebrett på höjden, bara det har viss höjd och stadga. :) Jag tycker också att det låter som att det kan vara det jag söker. Jag bor i Stockholm så det finns säkert butiker dit jag kan gå och känna lite på täckena. En mycket bra idé!

Trötter: Vi sover redan utan värme. Jag sover dessutom helst med öppet fönster, men sambon är lite kinkig. Snarkningarna jobbar vi på, men har inte kommit fram till någon riktigt bra lösning.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Jag älskar duntäcken men de blir bara för varma. När jag slutade med dem för många år sedan var det för att jag fick svampinfektioner i underlivet av dem. Värdelöst.

Men fy, det låter vedervärdigt varmt. Jag kan bara föreställa mig hur det blir om man stoppar ner två medelstora 38-gradiga hundar under täcket också.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Jag har liknande tempererad katt... om han legat under täcket hade jag fått flytta ut på balkongen.

Jag undrar om det finns något täcke som kan hålla dig sval om du har två kaminer under täcket:o
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Det är lite min bild av duntäcken också, att de är jättevarma. En annan bild är att dunen omfördelar sig så att täcket blir tungt på vissa ställen och helt utan innehåll på andra.

Dom ÄR varma! Har aldrig varit med om ett svalt duntäcket (turligt nog:love:)
Men dom är fluffiga och har sydda rutor i sig, just för att inte dunet ska göra som du beskriver :)
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Det är lite min bild av duntäcken också, att de är jättevarma. En annan bild är att dunen omfördelar sig så att täcket blir tungt på vissa ställen och helt utan innehåll på andra.

Jag har ett TUNT duntäcke från Hemtex som jag använder som "sommartäcke". Det är sytt i kvadrater (vilket alla duntäcken av "modernare snitt" verkar vara) så dunet håller sig på plats. Jag skulle dock önska att det föll bättre "runt mig", men rimligen har det ju med "bristen på vikt" att göra. ;) (Och JO, det är för tunt att använda nu, men det är för att jag inte vill ha varmare än +15 i sovrummet! :D)
Köpte ett ganska dyrt, tjockare duntäcke i present till förra sambon och även det var sytt i kvadrater.

Vintertäcket är "antikt" och kanalsytt och jag får vända på det någon gång per vecka för att dunet flyttar sig, men jag ÄLSKAR det och sover som en sten i min lilla kokong! :D

/Keb
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Jag använder sedan några år silkevadd-täcke, det som andra här i tråden kallar sidentäcke.
Det är fyllt med ospunnen silke, dvs samma skillnad mellan sidentråd (som man väver sidentyg av eller tillverkar silketrikå av) och silkevadd, som mellan ulltråd/ullgarn (som man kan kan väva eller sticka med) och okardad ull.
Silkevaddtäckets "fodral" är oftast av ett tunt bomullstyg.
Sedan kan du välja att ha en vanligt påslakan av bomull eller sidenlakan.
Mina silkevaddtäcken har jag köpt i Kina, men det finns ju att köpa här också, som många andra påpekat. De finns (i alla fall i Kina) i en mängd olika tjocklekar och håller i en evighet.
En fördel med silkevadd är att kvalster inte trivs i dem. Allergivänliga med andra ord!
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Jag vill gärna ha ett täcke med lite "tyngd" så att det ligger kvar. De tunnare täckena väger ju ofta ingenting alls.
Jag har en fleecefilt som är lite tjockare/kompaktare än de billigare varianterna, som jag brukar stoppa i ett påslakan när jag vill ha ett tunnare täcke. För mig funkar det bra. Fleecefilten har jag fått i födelsedagspresent för säkert mer än 10 år sen och jag har för mig att den är köpt på Hemtex.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Haha, jag är skadad, läste rubriken och 600 G cool, och hann tänka " men oj, 600 g är ju jättetjockt, hur kan det heta cool och varför ligger inte tråden på utrustning" :D
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Ett inlägg raderat då det inte är ok att länka till och göra reklam för nätbutiker.


/moderatorn
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 278
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 048
Senast: Killaloe
·
L
Övr. Hund Börjar redan känna mig tjatig här men jag vill ha alla era råd,tips o kunskaper för att jag älskar min hund o vill att hon ska må så bra...
2
Svar
37
· Visningar
5 103
Senast: LIA
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 748
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp