Bukefalos 28 år!

Finns samband mellan hög häst och hållbarhetsproblem?

Jag tog föl på min stora, la en "lagom" hingst, då hon var skadad och skulle vila upp till 1 år iom operationen. Tyvärr så funkar det ju inte riktigt så att liten+ stor= lagom, utan det brukar ju bli antingen eller. Tyvärr så var hennes gener de som tog över och det blev en jättebebis. Med facit i hand så hade det varit både smartare och mer ekonomiskt att köpa en:crazy: Det jag hoppas på nu är att det blir en lika hållbar och ridbar häst som mamman.

Men nu har jag ju testat det och det kommer inte upprepas:p Även fast det är en vacker unghäst jag fick så hade den verkligen behövt krympas några storlekar
Ja, det är ju klart att det är en risk man får ta. Hur mycket av moderns personlighet får fölet förresten?
 
Men ev avkomma borde ha bra chanser att bli lägre än mamma om hingsten är liten eller funkar det så ens??
Min erfarenhet är att du kommer få antingen en liten eller en stor om du lägger liten+stor, beroende på vem av föräldrarna som "starkast gener"

De föl jag fått har blivit starkt präglade av mamman allihop och det har inte spelar någon roll alls om det vart en liten eller bjässe till hingst, alla har blivit i mammans storlek
 
Ja, det är ju klart att det är en risk man får ta. Hur mycket av moderns personlighet får fölet förresten?

Jag tycker att mina har präglats massor av sina mödrar! Personligheten och vissa beteenden har de verkligen apat efter mamman, men jag tror stark att om jag hade satt dessa föl hos ett annat sto så hade de liknat det stoet mer i personlighet. Min erfarenhet är att personligheten får de av den som uppfostrar dem, däremot så kan temperamentet variera beroende på hur mycket genomslag hingsten har, tex ena stoet som jag har 2 avkommor undan har en introvert personlighet och skulle aldrig göra en sluga förnär även fast hon är dödsrädd, men hennes ena avkomma är en kopia i de flesta avseenden (utseende, rörelsemönster m.m) men extrovert och utåtagerande i de lägen där mamman bara skulle bli stående och vänta på mina signaler.
 
Jag tycker att mina har präglats massor av sina mödrar! Personligheten och vissa beteenden har de verkligen apat efter mamman, men jag tror stark att om jag hade satt dessa föl hos ett annat sto så hade de liknat det stoet mer i personlighet. Min erfarenhet är att personligheten får de av den som uppfostrar dem, däremot så kan temperamentet variera beroende på hur mycket genomslag hingsten har, tex ena stoet som jag har 2 avkommor undan har en introvert personlighet och skulle aldrig göra en sluga förnär även fast hon är dödsrädd, men hennes ena avkomma är en kopia i de flesta avseenden (utseende, rörelsemönster m.m) men extrovert och utåtagerande i de lägen där mamman bara skulle bli stående och vänta på mina signaler.
Just ja, det tänkte jag inte på. Det är väl lite det som bestämmer också, är mamman ranghög blir fölet ranghögt osv.
Åh, nu blev det nästan lite svårt, gillar verkligen min dams personlighet skarpt, men hon är så hög, hade gärna sett en mindre häst med samma personlighet.. förresten hur mycket risker är det under en dräktighet med en så stor häst? Ökar riskerna där med? :)
 
Just ja, det tänkte jag inte på. Det är väl lite det som bestämmer också, är mamman ranghög blir fölet ranghögt osv.
Åh, nu blev det nästan lite svårt, gillar verkligen min dams personlighet skarpt, men hon är så hög, hade gärna sett en mindre häst med samma personlighet.. förresten hur mycket risker är det under en dräktighet med en så stor häst? Ökar riskerna där med? :)

Nu är jag ju långt ifrån ett proffs, men fölen blir sällan större än vad stoet klarar av att bära på, utan istället växer de helt otroligt mycket när de kommer ut.
Däremot så har jag hört att stora föl ofta är lite krokiga i benen när de kommer ut då de legat lite trångt, men mycket kan man ordna med bra hovvård deras 3 första veckorna som bebis har jag för mig.
Annars tror inte jag att det är större risker med ett stort sto än med ett litet, vissa har helt enkelt lätta födslar och andra svårare.
Just min stora hade en riktigt jobbig födsel och klarade den inte helt själv, utan fick hjälp av veterinär samt en spruta med något som jag inte vet vad det var direkt efter för att hon var så utmattad.
Det andra stoet jag har sköter allt själv och snabbt, så där hinner man inte ens ut i stallet förrens bebis är ute och mamman har rest sig (bor 50 m från stallet) från det att vattnet gått.

Jag tror att det bästa du kan göra är att leta efter en bebis med en trevlig mamma och som själv verkar väldigt trevlig, sen så fort avvänjning är gjord ta hem bebis och släpp ihop med ditt sto (om hon är snäll mot andra hästar såklart) då tror jag att ditt sto kommer fortsätta att prägla unghästen och du kommer få en mycket trevlig individ. Men glöm inte att allt som händer omkring hästen kommer påverka hur den kommer bli i vuxen ålder, allt ifrån din hantering och andras hantering, rutiner och uppfostran.
På detta sätt tror jag att man kan få en mer passande häst storleksmässigt men även en personlighet som passar:)
 
@saltopeppar där sa du något smart, det hade jag faktiskt inte tänkt på med avvänjning och släppa ihop med egna sto. Förvisso går mitt sto i en hage tillsammans med ett annat sto för tillfället och det andra stoet är "bossen". Men ska inte skaffa något föl än på några år i alla fall. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp