Fler som jobbar i travstall?

Texaz

Trådstartare
Finns det fler hästskötare/lärlingar här?

Jobbar just nu hos Team Westholm, och tycker det är otroligt kul! Var finns ni andra??
 
Jobbar inte med hästar nu, men på den tiden det begav sig var jag hos Ulf Thoresen, HP Tholfsen, Asbjörn Austevoll (allt på frivillig basis) och efter jag flyttade till sverige var jag även med på ett litet hörn hos H.K Persson medan han var på Axvalla och Myran.

Saknar travlivet, hästarna som ofta blev "mina" och gemenskapen men inte de tidiga morgnar och sena kvällar det ofta blev.
 
Ja jag har ju haft ett långt travuppehåll, jobbade som ung hos Björn "Skräcken" Linder och längtade tillbaka! Mornar är inget problem för min del och åker just nu iaf inte på tävlingar.

Just pysslet med "sina" hästar är det mysigaste, och gemenskapen är underbar:)
 
Det verkar inte vara så värst mycket action här men eftersom jag är lite nyfiken och hittar ingen bättre ställe så frågar jag här.

Ni som jobbar som hästskötare i tävlingsstallar, vad har ni för ersättningar utöver det vanliga månadslön? Helger, travresor o.s.v. Om det nu är någon som vill vara anonym, skicka PM. Jag är inte speciellt intresserad vem betalar, bara hur mycket. Båda jag och min sambo var/är på branchen så vi har sett en hel del olika lösningar:

  1. ingen ersättning alls varken helger eller travresor
  2. utselningspengar när tävlas på hemmabanan(276 kr) är väl ganska så vanliga
  3. när man åker utanför hemmabanan, utselningspengar + "traktamente" som varierar mellan 210(halva)-420(hela) eller dubbla utselsningspengar där andra 276 kr kallas "traktamente".
  4. Utselningspengar + ob(34 kr timme) när man åker hem och sitter i bussen.
  5. Bäst betalt hade man hos en välkänd stortränare där det var ob 34 kr när man åkte buss på arbetstid, utselningspengar plus månadslön/170 när man åkte buss hem. Så övernattningsresorna med 7-8 timmars bussresor var lönsamma.
  6. Även helgerna varierar. En del tränare tycker att allt tid personal inte sover är "deras" tid och betalar inget. Antalet lediga dagar per månad varierar också en hel del, allt från inget till 4-6.
  7. Man jobbar en och en halv dag extra(halva lördag, hela söndag) så i princip det borde vara 16 timmars lön. Det har man också i vissa ställen, se punkt fem.
  8. Andra betalar bara hälften, d.v.s 700-750 kr.
Tacksamt för alla svar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 249
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
363
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 979
Senast: Mabuse
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 318
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp