Bukefalos 28 år!

"Flipprar" med bakbenen..

_Sascha_

Trådstartare
Min kära pålla har precis börjat komma igång igen efter att hon började vägra på tävlingar(inte hemma men började efter vi bokat tid bete sig konstigt i galoppen också), vi åkte till klinik och det visade sig att stackarn hade inflammationer i kotorna och spatt i bakbenen.

Hon blev som en helt ny häst efter ett antal behandlingar och nu har hon varit igångsatt efter 2 månaders vila i snart ett halvår.
När jag rider dressyr och sätter press på henne så byter hon ibland galopp och jag antar att det är för att det är jobbigt för henne.

Men idag longerade jag henne och hon trampade hela tiden om i galoppen och flipprade med bakbenen, bytte galopp, bytte tillbaks, hoppade nästan jämfota ibland. Precis som hon betedde sig dagarna innan vi åkte till kliniken..

En annan tjej var med och tittade och trodde att det var för att hon hade för lite fart i galoppen, men drev jag på mer så fortsatte hon eller busade (hon är inte så duktig på att bli longerad och jag är inte heller duktig utan vi gör det mest när jag mår dåligt och hon ska röra på sig).

Men är det ett tecken på att spatten har satt igång igen? Eller ska jag bara avvakta? Hon går bättre än någonsin i ridningen och hoppar jättefint.

Kanske är ett onödigt inlägg och jag bara fjantar mig, hon kanske bara gör så för hon inte orkar bära sig? Gud det är tusen tankar som snurrar i mitt huvud..
 
Sv: "Flipprar" med bakbenen..

Jag vet hur du känner dig. man blir helt paranoid när ens häst varit dålig. Men jag tycker du ska avvakta om det känns bra när du rider. Som du sa, hästen är inte så duktig på att longeras, då kanske den bara håller på så för att den inte förstår. Har hästen gjort så vid longering förut?
 
Sv: "Flipprar" med bakbenen..

Nja någon gång, men det var innan behandlingen.. Har iofs inte longerat henne mycket efter behandlingen, mest skritt och trav sen när hon är uppvärmd får hon galoppera fritt i ridhuset i stället. Då kan hon byta rent någon gång på långsidorna. Men hon gör absolut inte samma sak med bakbenen..

Jo jag är paranoid nu, + att hon är fånghäst och jag är orolig över det också nu:p.
 
Sv: "Flipprar" med bakbenen..

Kom på en sak till, kan det vara en sak för att det är jobbigt för henne? Idag hade jag gummisnodd en kort stund och då blev det värre.. När hon ska arbeta i rätt form, även i dressyren, så åker liksom handbromsen i och hon segar sig. Det är ju lättare att driva på bakbenen när man rider än när man longerar en häst som inte riktigt vill förstå :p.
 
Sv: "Flipprar" med bakbenen..

Det är ganska jobbigt och svårt för hästen att bli longerad i galopp. Jag gör det väldigt sällan ens med vana hästar. Är den inte så stark och balanserad än kan det vara därför den byter, känns allt bra i ridningen så avvakta sålänge.

Nu kanske det inte stämmer på din, men kanske den inte kommer att kunna bli longerad "normalt" igen pga. spatten men ändå funka i ridningen. Så länge hästen är glad och känns fräch så gör det som känns bra och lite acceptera att den inte kan vara helt ok när du longerar i galopp.
Min häst hade problem med bakbenen innan (fast en helt annan grej) Hon var inte helt ren när man longerade, inte heller på böjprov, men gick hur bra som helst i ridningen och ju mer man red ju bättre blev hon.
Så ibland får man låta bli att tänka för mycket och köra på med det som känns bra, även om det kan vara svårt. Bara vet säger ok såklart!
 
Sv: "Flipprar" med bakbenen..

Det kanske är så.. alltså vet. sa att hon skulle bli helt återställd, vilket hon blivit också.

Jag var så nervös sista gången jag var på kliniken så jag tänkte inte ens på hur hon såg ut när hon longerades.. det var liksom allt eller inget, hade inte behandlingen tagit så var det i princip bara ta bort henne.. Men det hade den:D.

Sen har jag ju inte longerat henne i galopp efteråt men det kanske är lika bra att låta bli med det och göra som jag brukar göra, värma i trav och skritt och arbeta mer i det och sen släppa henne så hon får galoppera av sig bara.

Hon är ju ingen ungdom längre heller.

Men tack för ditt svar! Det gjorde mig lättad och nu ska jag sluta tänka på det :bow:.
 
Sv: "Flipprar" med bakbenen..

Om jag förstått det hela rätt:

Den är behandlad för dubbelsidig kotledsinflammation för typ ett halv år sedan.
Den har spatt, som enl vet ska vara utläkt.
Den har fång.
Den är gammal, du skriver i och för sig inte hur gammal.

En sån häst skulle jag aldrig longera. Promenadridning, gärna ofta så hästen får gå, lite men ofta. Du skriver inte hästens ålder, men det är kankse dags för pension? Tyvärr skulle jag nog ändå tro att det är spatten som spökar, men istället för att stöka med veterinär så skulle jag använda hästen till det den tål. Då kanske det är sluthoppat, vad vet jag.
 
Sv: "Flipprar" med bakbenen..

Alltså hon är 16, så hon är inte direkt gammal men hon är inte heller någon ungdom längre.

Spatt är kroniskt, hon kommer ha det för alltid men nu ligger den vilande. Så det som gjorde mig mest orolig var om den "satt igång" igen.

Jag tror verkligen inte hon är villig att bli pensionär och jag skulle tycka det skulle vara lite svårt att förklara att jag ska pensionera en häst som aldrig gått bättre:p och hon har heller aldrig hoppat bättre..

Tack för ditt svar! Men så skruttig är hon inte att det är pensionsdags, det skulle jag definitivt märka om det var dags för det :D.
Ska iaf som sagt hålla ett öga på henne nu, fastän jag alltid gör det :p och blir det sämre blir det en sväng till kliniken och ser vad dom säger.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
985
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp