Flyktbeteende

Matten

Trådstartare
Min häst har blivit mer och mer flyktbenägen i ridningen (och även när han longeras). Och det är mest i början av ridpasset som problemen kan uppstå, när vi ridit färdigt är han oftast hel cool. Han är 7 år, och jag har haft honom sedan han var 1år. Som unghäst var han jätte tuff och modig, sedan när han var 4 år så blev han skadad, och tyvärr har vi nog inte kommit till rätta med problemet förrän nu...(SI-ledsproblem), och jag tror att hans ökade flyktbeteende har med det att göra, har väl försökt fly undan smärta/obehag...Men hur ska jag få honom att bli en trygg häst? Jag har tränat en hel del med att vänja honom vid läskiga saker, typ att gå över presenningar, skramla med saker, vifta med paraply mm. och detta klarar han galant! Någon som kan ge lite tips på vad man mer kan göra?
Mvh. Matten
 
Sv: Flyktbeteende

Jo, både överskottsenergi och att han vill smita undan kan nog stämma, men vad gör man? Hur skulle man smartast lägga upp ridpasset för att undvika flyktsituationerna? Jag vill liksom inte befästa det beteendet (har ju ramlat av en del...:angel:). Kan man avleda på något sätt? (brukar jobba honom rätt mycket i skritten,öppna, sluta osv. för att han ska koncentrera sig på mig direkt, vilket hjälper bra ibland och mindre bra andra gånger) Kan man gör något annat?
mvh. Matten
 
Sv: Flyktbeteende

Har du ridbana eller liknande hemma kan du kanske jobba honom ordentligt på ridbanan och sen rida ut i slutet av passet, om han är mer skvättig ute? Annars är det bara nöta på som du gjort, aktivera, aktivera och aktivera, be honom hela tiden om saker så han inte får tid och leta spöken. Och när han fladdrar runt, så endera gör ingen sak av det om du kan undvika, eller korrigera. Där går åsikterna lite isär vad som är bäst, och det skiljer sig ganska mycket mellan olika hästar.

Kan du kanske beskriva lite mer hur, vad och när han 'spökar'?

/Alexandra - som käkade ridhusgrus för första gången på många år igår på träningen. Tack vare att hästen inbillade sig att han var rädd för exakt allt, alla hörn, alla möten, den gula ponnyn, sina egna fötter och gud vet allt.. Av ren överenergi och för att 'hotta upp' det hela lite..
 
Sv: Flyktbeteende

Hästen kan ha smärtminnen som gör att han flyr undan. Sånt går över med tid. Det gäller att backa tillbaka och steg för steg öka på träningen igen så att hästen märker att smärtan inte kommer tillbaka.

Ett halvblodssto jag hade en period mindes sin trasiga bog och det syntes tydligt att hon inte ville ta ut steget med höger fram och hon försökte springa ifrån det väntade obehaget från bogen. Tog ca 1 år att få henne att inse att det gick och det med stretchning, skogsridning där hon "tvingades" att ta ut steget i sluttningar m.m. och AR-inspirerad grundträning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 877
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
712
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 942
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp