flytsula eller silicon

Empalie

Trådstartare
Har ett sto som får hovledsinflammation såhär på våren när det är snustorrt i marken och därmed hårt, stumt. Som tur är upptäckte vi det tidigt denna gång. planen är att ha henne skodd med ngn form av stötdämpning när det är som torrast ute. typ april till sep/okt och sedan vanlig skoning resten av året. Tog upp flytsula med min hovis och han sa att han brukar göra ngt med silikon ist? Hmm vad kan han mena och vilket borde bli bäst? Kan jag köpa flytsula och se till att han skor med det? Han skor enligt vet för övrigt jättebra. snälla hjälp!
 
Har ett sto som får hovledsinflammation såhär på våren när det är snustorrt i marken och därmed hårt, stumt. Som tur är upptäckte vi det tidigt denna gång. planen är att ha henne skodd med ngn form av stötdämpning när det är som torrast ute. typ april till sep/okt och sedan vanlig skoning resten av året. Tog upp flytsula med min hovis och han sa att han brukar göra ngt med silikon ist? Hmm vad kan han mena och vilket borde bli bäst? Kan jag köpa flytsula och se till att han skor med det? Han skor enligt vet för övrigt jättebra. snälla hjälp!
Kolla in duplo på denna sida. Har en väns häst som fungerar mkt bra på dessa. https://www.facebook.com/traffshovslageri/?fref=ts
 
Mitt sto har problem med sina hovar fram och på henne har hovslagaren använt equi-pak. Det är en typ av flytande sula och det fungerar superbra. Hon skos om med ett intervall av 6 veckor. Tyvärr är det riktigt dyrt.. 500-600:- bara för sulorna.
 
Provade Equi-pak (tror jag det hette då också?), flytsula, på min gammelman. Men det funkade inte, utan han blev halt av dem. Gick tillbaka till hans vanliga hårda, tjocka plastsula (den vita) och silikon under. Vilket funkade bra för honom.
Han hade strålbenshälta fram. Därför hade han sulor. Först även ringsko+sula tills han ble helpensionär. Då blev det bara sulor + fyllning
 
Jag har svårt att tro man kan få dämpning som är mer än marginell. Men skulle jag försöka skulle det vara med flytsula om hästens hovar tål det. Som nämnts är det dyrt dock.
 
Det mesta som dämpar bromsar ju tyvärr också vilket kanske inte är så lyckat på en häst med hovledsinflammation. Jag skulle fundera kring överrullning och om något kan göras för bättre överrullning och därmed avlastning av hovleden.
 
De gånger jag provat equipak på olika hästar av olika anledningar har de blivit halta. Det är så hårt och trycker upp på sulan.
 
Min hade flytsulor i nåt år efter att ha blivit sönderverkad av min dåvarande (utbildade och godkänd av jbv) hovslagare.

Flytsulor sitter iaf på min så mycket bättre, hade inte en tappsko. Med vanliga sulor rök skorna mest hela tiden, samt att fröken häst gillade att stampa sönder sulorna... Hur hon gjorde det klurade vi aldrig ut, för dom "ska" inte gå att ha sönder.
/L som nu skor med vanliga skor (ja eller hovslagaren gör).
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 456
Senast: Skywalker
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 922
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 830
Senast: kryddan
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp