Bukefalos 28 år!

Flytt till nytt stall, får reda på att de har fotskabb efter inflytt

En tanke. Ingen erfarenhet av skabb men någon nämnde tenutex och då kom jag att tänka på bensylbensoat. Det borde kunna fungera mot fotskabb kanske? Går att få tag på via UK. Annars innehåller insektsmedelet BioN'ix hyfsat hög dos.
 
Hej!
Jag et att det här är en gammal tråd, men hur har det gått? fått bukt med fotskabben?
Vad hjälpte bäst?
Jag har en vän med fotskabbsbekymmer, så jag tar tacksamt emot alla tips och nya rön.

* Jenny *
 
Hej!
Jag et att det här är en gammal tråd, men hur har det gått? fått bukt med fotskabben?
Vad hjälpte bäst?
Jag har en vän med fotskabbsbekymmer, så jag tar tacksamt emot alla tips och nya rön.

* Jenny *

Gammal tråd ja, hästen behandlades enligt konstens alla regler och flyttades ensam till ett bete en period, all utrustning hängdes undan i flera månader och en del av utrustningen har jag ännu inte hämtat. Därefter flyttade vi till nytt stall. Hästen har inte skabb idag.

Det har beviljats pengar till forskning inom ämnet, stod om det på hippson för inte allför länge sedan. Få veterinärer har nämnvärd kunskap i ämnet. Switch, eprinex, sebacil, frontline är det som står på menyn.
 
Men nej... VARFÖR? Din häst är avmaskad för bara några veckor sedan, att avmaska igen är ett av det snabbaste sätten att skapa resistens. Det spelar faktiskt ingen roll i det här läget vad stallägaren vill. Din häst KAN inte sprida någon smitta.
Förr var det vanligt att behandla fotskabb med ivermektin. Numera tror man dock att effekten är tveksam. Kan det vara därför som alla ska avmaskas månne?
 
Förr var det vanligt att behandla fotskabb med ivermektin. Numera tror man dock att effekten är tveksam. Kan det vara därför som alla ska avmaskas månne?

Läser man på så kan man se att vissa fortfarande rekommenderar injektion med ivermektin, dock är det inte godkänt på häst längre (däremot kreatur), så en del veterinärer drar sig väl för det. Å andra sidan så är inga preparat man använder för behandling av fotskabb godkända för just djurslaget häst.
 
Ja det var vidrigt. Stallägaren försökte slingra sig så fort hon insåg att det hela skulle bli en kostsam historia. Hon har än idag inte betalt för mina ganska rejäla omkostnader samt behandling.

Usch ja, det är ju bedrövligt att ta in inackorderingar när man har sådana smittor. Kostsamt, slitsamt, onödigt och kan vara plågsamt för hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 597
Senast: Skye
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 528
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 946
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp