Bukefalos 28 år!

Flytt till nytt stall, får reda på att de har fotskabb efter inflytt

Sockerbit

Trådstartare
Jag flyttade för ca 3 veckor sedan till nytt stall. Dagen efter inflytt möter jag stallägaren i sadelkammaren och hon börja prata om att hästarna som står där har klåda på benen och att man provtagit för fotskabb (!).

Ytterligare veterinärbesök bekräftar att det är fotskabb och den kan med ganska stor säkerhet härledas till av av de inackorderade av en sådan ras som ofta (mer eller mindre alltid enligt vet) har fotskabb. Jag blir förtvivlad, när man efter hand upptäcker att fotskabben i princip är omöjlig att bli av med, igen säkerställd behandling finns och heller inga godkända preparat att behandla med.

Jag har alltså flyttat till ett stall och fått reda på att jag fått fotskabb på köpet. Min häst är med andra ord inte värd ett öre nu eftersom den inte kan säljas (hur skulle jag med gott samvete kunna överlåta helvetet till någon annan), den kan inte gå till slakt (eftersom man tvingas att behandla med preparat ej godkända för häst så blir det livstids karens), jag kan varken åka iväg och träna eller tävla, samt att jag kan inte rida hästen eftersom jag inte kan ta med utrustningen dit eftersom ALLT ska tömmas och saneras i hopp om att det går att få bort skiten. Hästen är i behov av skor - men ingen hovslagere vill komma ut av förklarliga skäl. I samma veva kläcker en annan inackordering ur sig att hennes häst gått med hästar med blodmask, hej och hå så skall det även avmaskas (min häst avmaskades i samband med inflytt), = ännu en kostnad som jag inte tycker jag skall stå för.

Inte nog med detta, det blir det även en kostsam historia av det hela, stallägaren har sagt att hon ska betala Frontline som behandling, vet rek även Scaliborhalsband runt benen (detta verkar jag få betala själv). Och enligt info så räcker det inte med en behandling utan detta är något som måste göras under lång lång tid... Jag vet inte vad jag skall ta mig till. Dels kan jag ju inte flytta, vem vill ha in en häst med skabb? Och dels så är det kostnader som jag inte tycker jag ska stå för.

Vad är rimligt att kräva? Att stallägaren står för ALL behandlingskostnader? Reducerad stallhyra?
 
Vad har du för häst? Är din inte en problemras så är det långt ifrån säkert att den drar på sig skiten. Tycker dock det är riktigt dåligt att inte informera om saken innan inflytt.
Angående blodmask så har alla hästar det.
 
Det finns ingen möjlighet att hyra en bit mark, slå upp ett vindskydd och förvara hästen där?
Jag vet inte hur smittsamt det är men eventuellt hyra in en annan häst i en hage bredvid och sedan ta prov på din häst specifikt?

Jag hade varit helt tokig!
 
För att minska risken för ohyran kan du olja in benen med vanlig matolja. Olja/ fett kväver kvalstren och hindrar dom från att lägga ägg.

Det finns många hästar som blivit bra från kvalstren genom att man sanera stallet och att man oljar in benen så dom kvävs till döds. Man får dock upprepa med oljan ända tills man är säker på att inga fler ägg kläcks.
 
Vi hade fotskabb i vårat stall en gång för många år sen och det var inga problem att bli av med det. Vi rakade benen på alla hästar med mycket hovskägg och sen behandlades alla hästar med frontline, kommer inte ihåg hur många gånger det var. Tvättade alla grejer och sen var skabben borta.
 
Nu såg jag om blodmask. Din häst ska INTE avmaskas om den avmaskades för några veckor sen, den har ju inte ens haft tid att plocka upp någon smitta. Är det lilla eller stora till att börja med?
 
Det finns ingen möjlighet att hyra en bit mark, slå upp ett vindskydd och förvara hästen där?
Jag vet inte hur smittsamt det är men eventuellt hyra in en annan häst i en hage bredvid och sedan ta prov på din häst specifikt?

Jag hade varit helt tokig!

Jag har eget hyrt bete, men nu kan jag ju inte få någon annan häst till att stå med henne där. Så det sätter käppar i hjulet där med. Tanken har ju slagit mig...
 
Vi hade fotskabb i vårat stall en gång för många år sen och det var inga problem att bli av med det. Vi rakade benen på alla hästar med mycket hovskägg och sen behandlades alla hästar med frontline, kommer inte ihåg hur många gånger det var. Tvättade alla grejer och sen var skabben borta.

Kul att höra nån som blivit av med det!

Problemet är att en utav de inhyrda har en häst som förmodligen har det kroniskt och det är återsmitta som kommer vara det eventuella problemet. Vad sanera ni med? Finns ju inga medel som tar skiten i stallet...
 
Nu såg jag om blodmask. Din häst ska INTE avmaskas om den avmaskades för några veckor sen, den har ju inte ens haft tid att plocka upp någon smitta. Är det lilla eller stora till att börja med?

Stallägaren vill att alla ska. Och det ska även ha viss effekt på skabben enligt vet.
 
Senast ändrad:
Jag lider hemskt mycket med stallägaren som förstås även själv råkat ut för det här. Hon har sökt information och verkligen försökt ta reda på hur man bäst lyckas med detta, så hennes engagemang kan man inte klaga på. Och hon är liksom jag helt förtvivlad. Men tyvärr så är jag ändå i samma sketna sits...

Känns som att mycket hänger på den andra inhyrda som inte verkar ta det alls på allvar. Vars häst tydligen haft det tidigare i tidigare stall, där man enbart behandlat just den hästen. Vilket troligen innebär att den återsmittats direkt och egentligen haft det hela tiden. Det räcker ju med att hon inte följer ordinationerna helt hundra (hon har inte tid för hästen) för att alla vi andra ska ha kastat pengar i sjön och vi får återsmitta.

Man blir rent ut sagt gråtfärdig, ponnyn som skulle ut och tävla med ny ponnyryttare i vår och sommar är plötsligt inte värd ett öre.
 
Sen funderar jag på vad stallägaren i sin tur kan/bör göra gällande hästen som dragit dit skiten. Kräva att hon betalar del i de andras behandling?
 
Men är du säker på att din häst är smittad eller antar du bara? Visar den några symtom? Ställer du den ensam i hage (där den ser andra förstås) borde du ju se om den fått det eller inte. Det är smittsamt men inget säger att alla automatiskt smittas. Så först skulle jag skilja hästarna åt och kolla vilka som faktiskt är smittade.

Vi hade fotskabb i stallet. 3 hästar med hovskägg fick det. Vi la all utrustning i en stor frysbox så äcklen skulle dö, sen sanerade stallet. Som tur var så var det på sommaren så stallet fick vara tomt under tiden. Vi behandlade hästarna och det kom aldrig tillbaka.

Vi behandlade med sånt där man häller i nacken, inte Frontline utan stor flaska. Vet inte om det finns kvar? Sen baddade vi hovarna med det medlet man hade på väggarna, sånt man sanerar ladugårdar och sånt med. Vi behövde bara en behandlingsperiod och det kom inte tillbaka på någon.
 
Vad är du säker på att din häst har?

BÅDE mask och fotskabb?

Mask har hon inte, hon avmaskades i samband med flytt, risken är däremot att hon drar på sig det eftersom det nu finns i markerna genom den andra hästen.

Skabben, ja det kan man nog vara ganska så säker på. Min häst är en tinkerkorsning, dvs en ras som är extra utsatt. Enligt de veterinärer jag talat med (jobbar själv med hästar inom djursjukvården) så är det så pass smittsamt. Och att om någon häst i ett skabbstall är symtomlös så betyder det tyvärr inte att den är skabbfri, det är tydligen relativt vanligt med symtomfria bärare. Stallägaren har nu sett min häst stampa, vilket är väldigt typiskt fotskabb - och något som min häst aldrig pysslat med tidigare.
 
Men är du säker på att din häst är smittad eller antar du bara? Visar den några symtom? Ställer du den ensam i hage (där den ser andra förstås) borde du ju se om den fått det eller inte. Det är smittsamt men inget säger att alla automatiskt smittas. Så först skulle jag skilja hästarna åt och kolla vilka som faktiskt är smittade.

Vi hade fotskabb i stallet. 3 hästar med hovskägg fick det. Vi la all utrustning i en stor frysbox så äcklen skulle dö, sen sanerade stallet. Som tur var så var det på sommaren så stallet fick vara tomt under tiden. Vi behandlade hästarna och det kom aldrig tillbaka.

Vi behandlade med sånt där man häller i nacken, inte Frontline utan stor flaska. Vet inte om det finns kvar? Sen baddade vi hovarna med det medlet man hade på väggarna, sånt man sanerar ladugårdar och sånt med. Vi behövde bara en behandlingsperiod och det kom inte tillbaka på någon.

Man göra ganska säkra antagande eftersom hästen aldrig tidigare visat symtom och nu enligt stallägaren har setts stampa. Och tyvärr är det ju så att det är relativt vanligt med symtomlösa bärare, även hästar av raser utan hovskägg.

Att sära på hästarna är inte praktiskt lösbart - lösdrift. Och de nyttjar ju ändå samma ytor, och går in i samma stall vid skötsel så det hjälper inte att dela på dem i hopp om att undvika smitta, tyvärr.

En behandlingsperiod? Är du säker att det inte var 2? Enligt info jag fått måste det upprepas eftersom man bara får bort de färdigutvecklade skabben vid behandling och alltså måste upprepa så att nästan "omgång" (äggen) hunnits kläckas.

Vad för medel hade ni på väggarna? Vi har sökt och sökt efter något med det tycks inte finnas. Virkon S tex tar ju inte det.
 
Man göra ganska säkra antagande eftersom hästen aldrig tidigare visat symtom och nu enligt stallägaren har setts stampa. Och tyvärr är det ju så att det är relativt vanligt med symtomlösa bärare, även hästar av raser utan hovskägg.

Att sära på hästarna är inte praktiskt lösbart - lösdrift. Och de nyttjar ju ändå samma ytor, och går in i samma stall vid skötsel så det hjälper inte att dela på dem i hopp om att undvika smitta, tyvärr.

En behandlingsperiod? Är du säker att det inte var 2? Enligt info jag fått måste det upprepas eftersom man bara får bort de färdigutvecklade skabben vid behandling och alltså måste upprepa så att nästan "omgång" (äggen) hunnits kläckas.

Vad för medel hade ni på väggarna? Vi har sökt och sökt efter något med det tycks inte finnas. Virkon S tex tar ju inte det.

Jag undrar om det inte var virkon vi hade och det funkade. Vi skulle också skölja benen med lösningen varje dag. Det var sånt medel man gör rent ladugårdar med. Inte svårt att få tag på.

Kan ha varit två, jag kommer inte riktigt ihåg. Eftersom det var sommar använde vi helt enkelt inte stallet då. All utrustning i frysen (ja även sadlar). Nåt mer gjorde vi inte med det. Sen bara på med medel på hästarna en gång i veckan under en period + benen varje dag. Kommer tyvärr inte ihåg hur länge, var ett tag sen. Ena hästen behövde pencillin också för han kliade sönder sig så.

Jag tyckte inte själva behandlingen var särskilt betungande. Det dryga var ju att tömma stall och sadelkammare, men det behövdes bara en gång. Vi hade aldrig problem igen, trots 2 tinkrar och en bruksnordiskorsning med mycket hovskägg.
 
Jag undrar om det inte var virkon vi hade och det funkade. Vi skulle också skölja benen med lösningen varje dag. Det var sånt medel man gör rent ladugårdar med. Inte svårt att få tag på.

Kan ha varit två, jag kommer inte riktigt ihåg. Eftersom det var sommar använde vi helt enkelt inte stallet då. All utrustning i frysen (ja även sadlar). Nåt mer gjorde vi inte med det. Sen bara på med medel på hästarna en gång i veckan under en period + benen varje dag. Kommer tyvärr inte ihåg hur länge, var ett tag sen. Ena hästen behövde pencillin också för han kliade sönder sig så.

Jag tyckte inte själva behandlingen var särskilt betungande. Det dryga var ju att tömma stall och sadelkammare, men det behövdes bara en gång. Vi hade aldrig problem igen, trots 2 tinkrar och en bruksnordiskorsning med mycket hovskägg.

Virkon kan det inte ha varit, ska enligt uppgift inte någon som helst effekt på skabb. Jag använder normalt mycket virkon på jobb (djursjukhus), men det är fasen enklare att sanera kvarka än skabb, eftersom virkonen funkar på det. Det kan inte ha varit Sebabillösning ni duschat väggarna med? Verkar som en hel del har gjort det. Har talat med större delen av de veterinärer jag jobbar med men alla är mer eller mindre osäkra på exakt vad som bör användas för saneringen. Jag har funderat på ångtvätt, finns ju företag som gör sådant i andra typer av djurstallae efter smittor. Det borde kanske funka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 597
Senast: Skye
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 528
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 947
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp