Flytta äldre häst

trofé

Trådstartare
Min ponny som jag haft sen jag var liten bor kvar på min mammas gård. Jag bor inte på samma ort längre och har sålunda inte möjlighet att ta hand om honom som tidigare. Mamma har sin häst också då, så han står inte själv.

Har försökt ta med honom tidigare till ett inackorderinsstall där jag hade min andra häst. Men det fungerade inte, ponnyn svettade inne, vilket han inte gör annars. Han ville inte dricka och knappt äta. Tog honom tillbaks till sitt gamla stall på mammas gård (där han bott nu i 12 år).

Det jag funderar på nu, är om jag ska testa igen då jag troligen kommer flytta till egen gård framåt sommaren. Tänker att skillanden denna gång skulle vara att jag kommer bo på gården och däeför också är den enda som sköter honom. Inte som på andra stället där det var en hel del annat folk också.

Så, vad är era erfarenheter av att flytta en äldre häst? Han är 26 år för övrigt.
 
Sv: Flytta äldre häst

Rent allmänt så tror jag att han snart kommer att vänja sej, eftersom du är där hela tiden och kan tala om för honom att detta är hans nya hem och att ni bor här tillsammans nu. Gå ofta ut till honom och klappa om honom så vänjer han sej säkert inom några veckor/månader! Kanske är han orolig första dygnen, men sedan blir han gradvis nöjdare. Kanske kommer han att gilla sin nya kompis (antar att du ska ha fler hästar än en). Kanske kan du skaffa hans nya kompis en tid innan flytten och sätta honom hos din mamma så de hinner bli bundisar redan innan, men det beror på hur det funkar för den andre hästen.
 
Sv: Flytta äldre häst

om du flyttar honom till ett ställe där det bara är du som hanterar honom mm så borde de nog inte vara några problem. jag flyttade min 28 åring i somras. han blir jätte ledsen om det är någon annan som tar honom han vill ha sin matte eller skötare annars blir han lessen. så prova kan man alltid =)
 
Sv: Flytta äldre häst

Min andra häst står tillfälligt i samma stall just nu! Så de kommer vara vana vid varandra redan nu, de står i boxarna bredvid varandra. Men låter hoppfullt att ni tror det kan fungera!
 
Sv: Flytta äldre häst

Jag tycker inte om sånna som försöker sälja sin gamla häst som haft samma ägare i flera år, inte för att du ska sälja en du vill flytta honom. Jag tycker så synd om hästen som är gammal och ska behöva flytta en gång till, känns nästan som att skicka iväg en gamling på hemmet.

Men det är samma folk som kommer att ta hand om honom, så du kan ju alltid testa. Ha honom där i nån månad kanske och trivs hans inte så ta tillbaka honom till din mammas gård. (jag tror 'ndå han trivs bättre hos din mamma där han bott i 12 år :p)

Ursäkta luddigt inlägg från en trött maja
 
Sv: Flytta äldre häst

Tackar för svar, jo du kan ha rätt i det du skriver, att han kanske trvs bättre där. Men för att slipp stå i konstant tacksamhetsskuld för att han står där och jag inte kan sköta honom så mkt så är det ett alternativ att ta med honom... Funderar funderar...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 349
Senast: sthu
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 754
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp