Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tjohoo - här går det framåt. Finns hopp om inriden häst :banana::bump::bow::love:
/Lizzie

Härligt @lizzie !! Hon ser både nöjd och okomplicerad ut. Luskade du på någon som kunde rida henne i höst? Vår bekante som är utbildad beridare är äntligen tillbaka från Australien så hon skall få ta igång vår Liz under några och går allt bra där skall jag våga mig upp lite, samt jobba från marken. Men vi kör då modellen att vi kör Liz till ryttarinnan som känner på från marken/rider, och sen följer hon med hem igen.
 
Härligt @lizzie !! Hon ser både nöjd och okomplicerad ut. Luskade du på någon som kunde rida henne i höst? Vår bekante som är utbildad beridare är äntligen tillbaka från Australien så hon skall få ta igång vår Liz under några och går allt bra där skall jag våga mig upp lite, samt jobba från marken. Men vi kör då modellen att vi kör Liz till ryttarinnan som känner på från marken/rider, och sen följer hon med hem igen.

Jag har inte fått napp på någon lämplig ryttare till hösten. Den beridaren som vi har nu kan självklart fortsätta, men jag skulle gärna vilja ha van medryttare. Går inte det så får jag anlita nuvarande beridare.

Vi har beslutat att ha kvar Kandi yttligare en vecka hos beridaren just för att verkligen befästa gas, broms och styrning. Planen är att jag ska ta vid och jobba henne från marken genom tömkörning tills jag känner mig redo att sitta upp själv :)

/Lizzie
 
Vid dagens arbetspass utmanade beridaren Kandi genom att trava och galoppera i svängar och inte bara rakt fram. Framför allt var utmaningen att kunna galoppera förbi där jag står och filmar - det är nämligen hem till stallet.

Funkade superbra och Kandi ser ut att ha det riktigt skoj :D. Tycker det händer grejer från dag till dag och det är så himla kul. Börjar bli riktigt sugen på att rida henne trots att man är så himla medelåldersstel :D

En filmsnutt från dagens galopparbete - gas, broms och styrning börjar funka :bow:


Ni skulle ha sett hur nöjd hästen såg ut efter avslutat pass. Känns så himla bra :love:

Vi kom överens om att Kandi är kvar en vecka till. Svider i mattes plånbok, men jag komma ha igen det senare. Känns som om det är värt pengarna att få just gas, broms och styrning mer besfäst.

/Lizzie
 
Fina Kandi :) @lizzie Är väl lite avis på allt galoppande, det är en gångart som kräver sin styrka på vårt håll. Kommer ta lång tid att bemästra den. Men traven är riktigt bra. :)

Ute med kälken idag. Mötte en bil och gick ganska långt på grusvägen. Ganska tungt även utan last, kan inte påstå att den glider av sig självt ens i nedförsbacke. Ohyggligt oljud så man får göra sig hörd rejält om det behövs. :p Knixade en del i skogen och tog svåra vägar samt fastnade i stubbar och då tar det tvärstopp. Klok tjej som lyssnade och löste alla situationer jättefint. :love:

 
Tre veckor hos beridaren börjar lida mot sitt slut. Hämtar hem Kandi i morgon. Vi var på plats idag och kollade in dagens träning. Fröken kan nu klassas som inriden tycker jag. Gas, broms och styrning funkar. Kandi ser nöjd ut både under och efter träningspasset :)

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi4_2.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi5_1.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi6_1.jpg.html][/URL]

Liten videosnutt blev det idag också :D


I kommer hon hem och sedan är det bara att sätta igång med resten av hennes utbildning :D

/Lizzie
 
Premiering och körprov idag. :) 23 av 25 p på körprovet som gick kalas. Avdrag var väntat då jag använde medhjälpare i anspänningen, i övrigt helt klockers. Jag som är helt orutinerad är mycket möjd med vår insats. Visningen gav 39 p av 50 och klass 1. :) Härlig treårsring där alla blev diplomston eller klass 1, kul att se så många fina hästar i distriktet! Foto från träning på premieringsplatsen i veckan och frånspänningen idag.
img-0515.jpg

img-0514.jpg
 
@lizzie Vad roligt att se! Fin hon är! :love: Ser ut som värsta hästtjejsdrömmen, galoppera runt på en äng sådär. :D

@Chili Grattis till ditt fina klass 1-sto! Fast att hon är förstklassig hade vi nog redan räknat ut. :D
 
@Stereo Tack! Ja, det skulle vara helt fantastiskt om man hade ett dylikt gärde att galoppera runt på :D. Jag tycker det är toppenbra att beriaren rider Kandi enligt ovan. Hästen får bra bjudning, vänjer sig vid blåst (och regn) etc. Som bonus har Kandi vant sig vid att det helt plötsligt studsar upp en hare framför fossingarna :D.

Ridhusridning kommer det bli mycket över längre fram i vilket fall som helst, och då får vi ta tag i andra utmaningar :)

/Lizzie
 
@Stereo Tack så mycket! :)

Har haft det rätt hektiskt och varit nervös inför premieringen. Nu är den över och andra saker har också lugnat ner sig. Ser verkligen fram emot hösten, att låta hästen börja jobba lite mer på allvar och förhoppningsvis njuta av många fina, klara och kalla höstdagar. Och så hoppas vi på snö till vintern så vi kan tolka och åka släde. ;)
 
I söndags red jag (eller åkte kanske är mer rätt) på Rangi i sadel för första gången! Gick jättebra och han brydde sig inte alls. Dock gick han och knödde på min stackars man som ledde honom :p Dags att hitta en testpilot så jag kan vara kvar på marken men det är ju inte så lätt när man flyttat.
 
Vad roligt! :) @Bumpa Hoppas du hittar en lämplig testpilot.

Vi har varit ute på lite större vägarna och tränat i veckan. I onsdags blev det rejäl trafikträning i slutet av rusningstid, plus att en förening tydligen hade möte så det var lämmeltåg med bilar till deras lokal också. Folk visar en varierande nivå av hänsyn gällande hastighet... Skönt att fröken inte bryr sig ett dyft om bilar. Igår tog vi vagnen på en lite mindre väg och mötte inte en enda bil, men fick träna på blomlådorna som på något konstigt sätt är hästätande. :) Hon är ju lite rolig också. T.ex. låg det en liten byggskiva och isolering intill stora vägen, skivan ska man nosa på och sedan trampa på. Bitar av isolering på vägen gick hon rätt över och trampade på. Jag är van vid hästar som skyggar för olika färger på asfalten... :D
 
Jag har inte varit ute på så mycket promenader med Kandi ännu. Dock börjar det bli hög tid att vänja damen vid trafik. Behöver tips på hur jag ska gå tillväga.

/Lizzie
 
Jag har inte varit ute på så mycket promenader med Kandi ännu. Dock börjar det bli hög tid att vänja damen vid trafik. Behöver tips på hur jag ska gå tillväga.

/Lizzie
Beror ju på vad man har för förutsättningar. Om hästen inte alls är van hade jag nog helst samarbetat med någon som kör en bil och följer mina instruktioner. Om det finns en bra väg med parkeringsficka kan man börja med att gå förbi den parkerade bilen, sen med bilens motor på, sen kan ni stå där när bilen åker förvi osv osv. Man kan börja hemma i trygg miljö och sedan ute på annan plats. Gör bilar till något naturligt och trevligt. T.ex. Kan chauffören hoppa ut och klappa hästen, hoppa in igen och åka. Stegra ljud och hastigheter successivt. Se till att du är lugn och inte ändrar något bara för det kommer en bil - låt hästen titta men gå på som vanligt, håll inte extra hårt i hästen.

Vi mötte en amerikansk lastbil med släp (24 metare) på en promenad i somras. Man vet ju aldrig hur de tänker eller inte tänker visa hänsyn så jag hörde ju den tidigt och började fundera på hur jag skulle göra. Vi kunde inte avvika men det är ganska stora diken. Så vi gick ut lite i diket, lät henne börja beta och såg till att hon hade huvudet lite åt hållet lastbilen kom ifrån men betedde mig i övrigt som vanligt, "tittade på fåglar" fast sneglade mot lastbilen. :p Lastbilen saktade in en del, hästen betade och lyfte inte ett öra åt lastbilen. Alternativet kunde ju varit att man börjar stimma och stressa till någon avfart, men bäst hittills har varit att bara ta det lugnt. Några tankar från mig. :) Har dock en enorm fördel med denna häst som är uppvuxen bredvid en mindre landsväg så hon är van vid alla fordon och högre hastigheter. Så jag gick bara ut i trafik lite stegvis och har fokuserat på positiva upplevelser. Har tidigare haft inte så trafiksäkra hästar och det är så fruktansvärt hämmande och stressande, därför är positiv trafikträning väldigt viktigt för mig.
 
Beror ju på vad man har för förutsättningar. Om hästen inte alls är van hade jag nog helst samarbetat med någon som kör en bil och följer mina instruktioner. Om det finns en bra väg med parkeringsficka kan man börja med att gå förbi den parkerade bilen, sen med bilens motor på, sen kan ni stå där när bilen åker förvi osv osv. Man kan börja hemma i trygg miljö och sedan ute på annan plats. Gör bilar till något naturligt och trevligt. T.ex. Kan chauffören hoppa ut och klappa hästen, hoppa in igen och åka. Stegra ljud och hastigheter successivt. Se till att du är lugn och inte ändrar något bara för det kommer en bil - låt hästen titta men gå på som vanligt, håll inte extra hårt i hästen.

Vi mötte en amerikansk lastbil med släp (24 metare) på en promenad i somras. Man vet ju aldrig hur de tänker eller inte tänker visa hänsyn så jag hörde ju den tidigt och började fundera på hur jag skulle göra. Vi kunde inte avvika men det är ganska stora diken. Så vi gick ut lite i diket, lät henne börja beta och såg till att hon hade huvudet lite åt hållet lastbilen kom ifrån men betedde mig i övrigt som vanligt, "tittade på fåglar" fast sneglade mot lastbilen. :p Lastbilen saktade in en del, hästen betade och lyfte inte ett öra åt lastbilen. Alternativet kunde ju varit att man börjar stimma och stressa till någon avfart, men bäst hittills har varit att bara ta det lugnt. Några tankar från mig. :) Har dock en enorm fördel med denna häst som är uppvuxen bredvid en mindre landsväg så hon är van vid alla fordon och högre hastigheter. Så jag gick bara ut i trafik lite stegvis och har fokuserat på positiva upplevelser. Har tidigare haft inte så trafiksäkra hästar och det är så fruktansvärt hämmande och stressande, därför är positiv trafikträning väldigt viktigt för mig.

Tack för tipsen! Tyvärr bor vi inte vid någon större väg och runt min gård så är det bara åkrar. Hade varit bra annars om hagen legat utmed en väg. Min gårdsplan är tämligen trång och är inget bra ställe att träna på. Har dock en vändplan i anslutning till gården, där skulle jag kunna placera mannen med bil och börja den första träningen.

Att få en Kandi trafiksäker är oerhört viktigt - vart jag än ska rida måste jag ut på allmän väg och gott om lantbruksfordon och vanlig biltrafik är det på denna väg.

/Lizzie
 
Tack för tipsen! Tyvärr bor vi inte vid någon större väg och runt min gård så är det bara åkrar. Hade varit bra annars om hagen legat utmed en väg. Min gårdsplan är tämligen trång och är inget bra ställe att träna på. Har dock en vändplan i anslutning till gården, där skulle jag kunna placera mannen med bil och börja den första träningen.

Att få en Kandi trafiksäker är oerhört viktigt - vart jag än ska rida måste jag ut på allmän väg och gott om lantbruksfordon och vanlig biltrafik är det på denna väg.

/Lizzie
Att hålla på med "träning" på hemmaplan i konstgjorda situationen tror jag inte alls på. Om du går med henne på exakt samma sätt där du sen ska rida och inte gör en stor grej av det så kommer det funka. Hästen har inte en förutfattad mening om att bilar är något konstigt - de är lyhörda på förarens signaler och är man som vanligt runt bilar så blir hästen det också. Gör ingen grej av det
 
Att hålla på med "träning" på hemmaplan i konstgjorda situationen tror jag inte alls på. Om du går med henne på exakt samma sätt där du sen ska rida och inte gör en stor grej av det så kommer det funka. Hästen har inte en förutfattad mening om att bilar är något konstigt - de är lyhörda på förarens signaler och är man som vanligt runt bilar så blir hästen det också. Gör ingen grej av det
Håller helt med i det cirkus säger!
Min häst är uppvuxen på en liten gård i skogen, och kom nu som treåring till ett stall som ligger precis i kanten av en stor stad (med vältrafikerade vägar omkring stallet, flygplan som går in för landning tvärs över gården, fritidsområde med mycket mountainbikeåkare i skogen). Det är alltså betydligt mycket mer trafik av alla slag här, men jag försöker att låtsas som ingenting och hittills har hon inte reagerat på någonting :) . Hon bryr sig mer om vind i träden och andra hästar :angel:. Detsamma har gällt tidigare hästar som inte varit vana vid trafik, dom har bara fått gilla läget att den nya vardagen innehåller trafik (precis som dom fått acceptera många andra saker).

Så länge man inte sätter dom i dumma situationer så brukar det vara lugnt.
 
Tack för tipsen! Tyvärr bor vi inte vid någon större väg och runt min gård så är det bara åkrar. Hade varit bra annars om hagen legat utmed en väg. Min gårdsplan är tämligen trång och är inget bra ställe att träna på. Har dock en vändplan i anslutning till gården, där skulle jag kunna placera mannen med bil och börja den första träningen.

Att få en Kandi trafiksäker är oerhört viktigt - vart jag än ska rida måste jag ut på allmän väg och gott om lantbruksfordon och vanlig biltrafik är det på denna väg.

/Lizzie

Ja allt beror ju på hur
Tack för tipsen! Tyvärr bor vi inte vid någon större väg och runt min gård så är det bara åkrar. Hade varit bra annars om hagen legat utmed en väg. Min gårdsplan är tämligen trång och är inget bra ställe att träna på. Har dock en vändplan i anslutning till gården, där skulle jag kunna placera mannen med bil och börja den första träningen.

Att få en Kandi trafiksäker är oerhört viktigt - vart jag än ska rida måste jag ut på allmän väg och gott om lantbruksfordon och vanlig biltrafik är det på denna väg.

/Lizzie
Tack för tipsen! Tyvärr bor vi inte vid någon större väg och runt min gård så är det bara åkrar. Hade varit bra annars om hagen legat utmed en väg. Min gårdsplan är tämligen trång och är inget bra ställe att träna på. Har dock en vändplan i anslutning till gården, där skulle jag kunna placera mannen med bil och börja den första träningen.

Att få en Kandi trafiksäker är oerhört viktigt - vart jag än ska rida måste jag ut på allmän väg och gott om lantbruksfordon och vanlig biltrafik är det på denna väg.

/Lizzie
Ja som sagt jag tycker det beror på ens förutsättningar. Kan man inte träna på trafik annat än på ganska stora vägar eller ingenting hade jag börjat lugnt och försiktigt med en helt grön häst. Speciellt om hästen kan vara tittig eller stimma till det. Inte kul att stå där vid vägkanten och det kommer bil på bil som inte visar hänsyn samtidigt som hästen stressar upp sig över soptunnor, ensilagebalar, kossor, mystiska häckar eller vad som helst... Alla har inte turen att kunna traska på småvägar eller som i ditt fall, ens få lite trafikträning via hagen. Du känner din häst bäst och märker på vilket sätt du bör introducera detta. :) Som övriga säger tycker jag också att det viktigaste är att själv vara helt cool, inte börja dutta med var hästen ska vara eller titta, inte korta upp grimskaftet en massa, inte korta tyglarna i onödan.
 
Apropå trafik så var det där vi var idag och tränade. :) på en vanlig asfalterad väg på landsbygden som ska vara mötesfri och det finns därför massor med mötesplatser. Häst och vagn är helt uppenbart inte ett fordon så ser man ett sådant ekipage stannar man inte vid mötesplatser dock. Jag blir ju lite lagom trött. I princip alla som ändå stannade till när vi passerade började rulla när vi var bredvid dem, gärna på höga varv också. Jag antar att andra människor inte vet ett dyft om hästar, annars är det ju ett ganska märkligt beteende. Det blir kul när vi ska ut och rulla med en stor trilla eller annan fyrhjulsvagn, om de fortfarande tycker man det går att klämma sig förbi eller om de är lite mer rädda om lacken än så. Vägen är inte så smal att det är något problem att mötas med rockarden och en snäll häst men det är principen, och som sagt, med en större vagn blir det nog knivigt.
img-0517.jpg

Jättestolt över min fina fina häst idag, bara att åka med och njuta av turen. :love:
 
Apropå trafik så var det där vi var idag och tränade. :) på en vanlig asfalterad väg på landsbygden som ska vara mötesfri och det finns därför massor med mötesplatser. Häst och vagn är helt uppenbart inte ett fordon så ser man ett sådant ekipage stannar man inte vid mötesplatser dock. Jag blir ju lite lagom trött. I princip alla som ändå stannade till när vi passerade började rulla när vi var bredvid dem, gärna på höga varv också. Jag antar att andra människor inte vet ett dyft om hästar, annars är det ju ett ganska märkligt beteende. Det blir kul när vi ska ut och rulla med en stor trilla eller annan fyrhjulsvagn, om de fortfarande tycker man det går att klämma sig förbi eller om de är lite mer rädda om lacken än så. Vägen är inte så smal att det är något problem att mötas med rockarden och en snäll häst men det är principen, och som sagt, med en större vagn blir det nog knivigt.
img-0517.jpg

Jättestolt över min fina fina häst idag, bara att åka med och njuta av turen. :love:
Så duktig häst du har!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp