Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ansluter mig till tråden med min nya vän, som jag haft hemma i en dryg månad. Det är ett morgansto vid namn Lilly, som hittills skrittats uppsuttet vid två tillfällen och även förbereds för inkörning.
Målet är att hon ska gå kvaliteten på morganriks som fyraåring (vilket är motsvarande halvblodens treårstest ungefär). Förutom det är tanken att hon ska utbildas till att bli en trevlig allroundhäst och pröva vingarna på tävlingsbanan i flera discipliner i framtiden.
Hon jobbas just nu ungefär 15 minuter varannan dag, där vi varierar mellan tömkörning, inridning, promenader i skogen och hanteringsövningar på ridbanan.

g5GlYuG.jpg


Q6dRocg.jpg

(inte jag som håller i tömmarna)
 
@hovtassfot - precis som @Stereo säger är Aragorn på bete hos en gemensam vän till oss. Både jag och Emma längtar jättemycket tills vi ska hämta hem honom men jag anser att vi har hela vintern på oss att jobba så han får nog gå där någon månad till eller så. Vi får se lite hur vädret blir också. De har det superbra där och det är en flock med 4 killar nu så det är toppen.

Men sedan när han kommer hem ska vi satsa mot att han ska gå ungponnySM (dressyr) som 4-åring. Det brukar vara på sommaren så vi har gott om tid. Kvalen går i motsvarande LC-programmen så det är inga konstigheter alls. Efter det ska vi försöka hitta ett hem där han får vara tävlingsponny och nummer-ett-ponny hos någon ung ryttare.

Vi tog faktiskt hem honom en sväng här för att han skulle vara sällskap åt våran 2-årshingst. Dock fungerade det väldigt dåligt. Aragorn och Bitcoin gillade INTE varandra. Dock fick vi lite fina bilder.

DSC_1104.jpg

DSC_1151.jpg
 
Tränar med kälke inför körprovet och provar nya leksaken. :) Slåttern behöver bredare skaklar, så det blir ingen mer körning med den i år. Vinterprojekt att fixa skaklar. Är väldigt stolt, hon drog mycket klokt i skogen och väntade fint när vi lastade ett träd. Slåttern tickar högt när man svänger men hon bryr sig inte alls.
img-0500.JPG
 
Uppsutten trav för första gången - check!

Hon har även fått prova att svänga för tygeln istället för att följa efter en person på marken, vilket funkade klockrent nu när tömkörningen fallit på plats. Nästa gång är planen att knäppa av longerlinan och börja gå ifrån medhjälparen ännu mer. Det skulle vi egentligen gjort redan idag, men stallägaren körde åkgräsklippare i närheten så det kändes som en onödig risk när ridbanan saknar staket.

zAJgxMU.jpg
 
Efter en vecka hos beridaren går det framåt med inridningen. Beridaren började om lite i början av veckan, men Kandi har varit jätteduktig. Hon är mycket coolare och har mognat under sommarvilan.

Idag så fick de till trav, även om det var en diskussion till att börja med. Kandi har lite attityd ;)

1,5 varv med trav ute på ett stort gärde, här är en filmnutt från sista halvan.


Kandi såg riktigt nöjd ut efter sin insats av dagens aktivitet :love:

/Lizzie
 
@hovtassfot - precis som @Stereo säger är Aragorn på bete hos en gemensam vän till oss. Både jag och Emma längtar jättemycket tills vi ska hämta hem honom men jag anser att vi har hela vintern på oss att jobba så han får nog gå där någon månad till eller så. Vi får se lite hur vädret blir också. De har det superbra där och det är en flock med 4 killar nu så det är toppen.

Men sedan när han kommer hem ska vi satsa mot att han ska gå ungponnySM (dressyr) som 4-åring. Det brukar vara på sommaren så vi har gott om tid. Kvalen går i motsvarande LC-programmen så det är inga konstigheter alls. Efter det ska vi försöka hitta ett hem där han får vara tävlingsponny och nummer-ett-ponny hos någon ung ryttare.

Vi tog faktiskt hem honom en sväng här för att han skulle vara sällskap åt våran 2-årshingst. Dock fungerade det väldigt dåligt. Aragorn och Bitcoin gillade INTE varandra. Dock fick vi lite fina bilder.

DSC_1104.jpg

DSC_1151.jpg
Låter härligt! Han verkar ha det väldigt gott. :) Kul att höra! Ser fram emot att uppdatering senare i höst när han kommer igång lite. :)
 
Dom flesta hästar har väl ett lättare och ett svårare varv - men har era känts olika när ni byter varv?
Min treåring som är riden i alla gångarter känns annorlunda i början när jag går över i höger varv. Är inte lika villig att gå upp i galopp, och bockar mer än i andra varvet. Likadant när man longerar, men det syns ingen orenhet eller liknande.
Har inget minne av att det känts så på någon annan unghäst, men vet inte om jag glömt det och detta är vanlig innan dom har lite mer styrka och balans eller det är läge att utreda?
 
Dom flesta hästar har väl ett lättare och ett svårare varv - men har era känts olika när ni byter varv?
Min treåring som är riden i alla gångarter känns annorlunda i början när jag går över i höger varv. Är inte lika villig att gå upp i galopp, och bockar mer än i andra varvet. Likadant när man longerar, men det syns ingen orenhet eller liknande.
Har inget minne av att det känts så på någon annan unghäst, men vet inte om jag glömt det och detta är vanlig innan dom har lite mer styrka och balans eller det är läge att utreda?
Om det varit min unghäst hade jag i första hand letat efter ojämnheter i muskulaturen. Be en ET kolla igenom den. Självklart veterinär om den visar tecken på hälta men just ojämnheter kan ju vara det som till slut ger en hälta.
 
Dom flesta hästar har väl ett lättare och ett svårare varv - men har era känts olika när ni byter varv?
Min treåring som är riden i alla gångarter känns annorlunda i början när jag går över i höger varv. Är inte lika villig att gå upp i galopp, och bockar mer än i andra varvet. Likadant när man longerar, men det syns ingen orenhet eller liknande.
Har inget minne av att det känts så på någon annan unghäst, men vet inte om jag glömt det och detta är vanlig innan dom har lite mer styrka och balans eller det är läge att utreda?
Jag hade nog som pews säger, gått igenom hästen med en ET om ingen hälta syns. Med en känslig häst/en häst som tydligt visar när något är obekvämt kan nog småsaker ge stor effekt. Känns rätt vettigt nu när de använder kroppen mer och arbetar. Om något vore tokigt så kan man bli medveten om det tidigt, istället för att de går och spänner sig länge och sen blir det ett riktigt problem.
 
Vänliga jättehästen är barnvakt åt en av våra hingstungar. Det känns väldigt fint att de har roligt ihop, och hon är väldigt varsam med honom. Innan Spetember är över skall vi titta på att löshoppa henne någon gång per månad/varannan vecka igen, longera lite och sedan se om en bekant som är beridare har möjlighet att sitta upp på henne några gånger :)

21271250_475573596144220_1132534164266546846_n.jpg
21317400_475573626144217_7031259586185807977_n.jpg
 
Dom flesta hästar har väl ett lättare och ett svårare varv - men har era känts olika när ni byter varv?
Min treåring som är riden i alla gångarter känns annorlunda i början när jag går över i höger varv. Är inte lika villig att gå upp i galopp, och bockar mer än i andra varvet. Likadant när man longerar, men det syns ingen orenhet eller liknande.
Har inget minne av att det känts så på någon annan unghäst, men vet inte om jag glömt det och detta är vanlig innan dom har lite mer styrka och balans eller det är läge att utreda?

Läste igenom ditt inlägg nu - Alla hästar jag mött har haft en svagare sida. Så då tänker jag, vad händer om de sträcker sig, rullar tokigt eller något sådant? Jag tror även unga hästar kan ha låsningar och liknande, och vi planerar att ta ut en duktig ET/Kiropraktor nu när den unga skall igång bara för att checka av att grundtillståndet är bra.
Jag hade en 6-åring som var mycket ojämn i sidorna, och vi tog henne till en ET som upptäckte spända muskler på högersidan, ett f.d. brutet revben och en krosskada på länden. Hon mjukade upp muskulaturen och hästen blev mycket bättre och mer jämn, men vi fick alltid jobba med den lite stelare bålen. Veterinärer bekräftade senare både revbensskadan och traumat mot länden.
Summa summarum, jag hade inte i ditt läge gått till veterinär direkt men sökt mig dit längre ned på vägen om ni inte kommer till rätta med ojämnheten.
 
@lizzie
Älskar uppsynen på henne efter traven! :love:

Eller hur! Hon ser så himla nöjd ut! Det var väldigt mycket åsikter från fröken innan hon gick med på att börja trava, men när hon väl satte igång så pinnade hon på och öronen var framåt hela tiden.

Jag ska iväg och kolla i helgen igen och det ska bli spännande och se hur långt de har kommit då. Nu under veckan ska beridare rida ut med ett annat ekipage så de kan ta en tur i skogen och framför allt få lite draghjälp för galopp.

/Lizzie
 
Mitt sto är nu dräktig, allt flyter på bra, hon tog sig på första försöket med Springbank II. Är lycklig över att allt har gått så lätt och ser verkligen fram emot att se vad som tittar ut i början av maj nästa år. Hennes ena bror gick dessutom nyligen unghäst VM i Ermello så det gör det ju inte direkt mindre spännande.

Min hingst har hållts igång lite lätt under sommaren, vi har även hunnit med att åka iväg och träna en gång. Han skötte sig kanon, helt obrydd över att åka iväg till nytt ridhus och gick in där helt obrydd trots att en annan häst var där inne och reds när vi kom. Jag var lite spänd över just det då jag aldrig varit i ridhus med honom samtidigt som någon annan häst. Träningen gick kanon och vi fick många bra tips och hittade massa nya knappar och växlar. Därefter har han gått väldigt lugnt och mestadels bara gått i hagen och longerats lite lätt oinspänd då han just nu är i en växtfas. Kan tycka att han borde sluta växa snart, var 175cm på treårstestet i maj, woooops.... Han är ju kvalad ner till breeders då han fick 50.5p på treårstestet, har däremot inte bestämt mig helt hundra än om vi ska åka ner eller inte, beror lite på hur han ser ut i kroppen närmsta veckan med växtperioden. Jag vill inte pressa honom i onödan då huvudmålet ju är bruksprov till våren och breeders endast var ett delmål på vägen. Men vi får se, jag vet ju att han är fin och jag är så lycklig över att få äga två så fina treåringar som jag faktiskt gör.
 
@tramp Grattis till dräktigheten och framgångarna! Jag har en bekant som gjorde hela 3 försök med Springbank och inte fick dräktigt :nailbiting: Hon gjorde ett sista försök med Valverde men jag har inte hört något om att det blev dräktigt. Stoet hade redan gått tomt ett år pga. resorbering också :cry: Säkert helt pga. stoet den härvan, men ändå kul att höra att någon har dräktigt med honom :up:
 
Jag är snaaart klar med stallrenoveringen (känns som att jag har målat i evigheter) och då ska jag sätta igång med Rangi lite mer. Just nu går vi promenader ca 1 gång/vecka och det går väldigt bra! Superkul att komma ut och se sig runt, tycker han. Vi har ju inte gått på promenader sedan vi flyttade, bara hållit oss på gården :)

21457385_10154916996798321_5004197230693581015_o.jpg
 
Vad duktig :love: @lizzie

Vi hade vår första lilla incident med vagnen idag. En katt hoppade upp på ett elskåp och reptilhjärnan fick väl någon slags kortslutning, dödsläskigt sa hästen! Höll oss precis från att helt backa ner i diket och fly fältet. Gick väldigt bra trots allt och hon är ju himla fin, så fort hon insett vad hon bråkade om går hon från 100 till 0 på en sekund och är direkt lika trevlig som vanligt. Det var dock nära hemma och för säkerhets skull vände jag hemma, gick förbi samma ställe, vände i nästa korsning och hem igen. Träffade på katten igen, denna gång på marken. Det lägger vi till erfarenhetskontot, skönt att ha ett sådant tillfälle avklarat. :) Superkonstigt att vända och gå en runda till när man kommit hem tyckte hon också, bara det var bra träning.

En vecka kvar till premiering och körprov! I morgon får det nog bli övning med kälken i skogen. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp